|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
BMW Berra: Jag förstår inte vad du menar i ditt inlägg, därav frågetecknet. Kan du förtydliga? |
|
| Bra att det förs fram lite ideer om seriös genomlysning av vad chipps ger eller inte ger på en standardmotor! | |
| Jag menar, att dom säger att ett chip ger ca 10 procent på en sugmotor men dessto mer hästar en bil har från början ju mindre procent blir det. JAG SKA DRA ETT EXEMPEL; En motor på 170 hästar får ca 185 hk. Om det skulle vara 10 procent även på en M5 så skulle det bli ca 40 hästar, men det blir även där bara 15 hästar. JU STÖRRE MOTOR DESSTO MINDRE PROCENT VERKAR DET ATT BLI OM MAN TITTAR PÅ CHIPS TILLVERKAREN. Det verkar inte ge 10% generellt om man tittar på alla sugmotorer. | |
|
M5E39 är tydligen inte helt lätta att mappa rent tekniskt eftersom det dels mjukvaran ligger uppdelad på 2 E-prom och att de mapparna är förskjutna och så var det nåt mer som jag inte kommer ihåg. Allt enligt Claus på Turbocenter när han mappade min Kelleners trimmade M5-01. Antar då att det är iof är ännu svårare på M5E60. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Powermac: Försökte svara men det blev deletat... MVH/ Qvarnis |
|
pg_ice |
"Jag undrar vad den församlade expertisens åsikt är vilken modern BMW modell som är svårast att chiptrimma?" är inte det helt ointressant? |
|
BMW Berra: Okej då fattar jag hur du menar. "10% ökat vrid och effekt i mellanregistret (2000-4000 varv)!" Detta sitat kommer från SAM bilmode angående chip till bmw e39. Men det står inga modellbeteckningar. Alltså skulle man få 10% ökning oavsett om det är en 520 eller M5. Det skulle resultera i 15 hk på 520 och 40 hk på M5 ;) |
|
| Nu menar nog inte Q Att alla på AP ska börja prenumerera på den bil tidning han nämde utan det räcker att köpa det nr som kommer i mars! Det är en tidning som tar upp ämnen som berör alla med ett bil intresse då det brukar vara mektips reportage om allt från turbo BMW´s till dragstermotorcyklar! Just detta nr tar ju upp det heta ämnet om chip vilket det har vart villda diskutioner om på detta forum bla! Så PowerMac ,alaska1 och alla som känner sig träffade varför inte köpa detta nr av Street Extrem oavsett målgrupp eller åldersgrupp? | |
|
Låter kul! Innan jag springer och letar den! Har du läst den? Är det test av chipps, dvs före och efter? Var och vad har man testat, dvs turbobilar eller sugmotor? Vem har testat? Dvs är det ett oberoende test! |
|
| Har läst tidigare nummer vilket har vart en rolig bekantskap! Bla nr när de hängde med hela natten under Stockholm open/ Birka cup! Tidningen brukar finnas i välsorterade butiker och bensinmackar! Ps. Denna tidning brukar va ganska fri från bling bling bilar med sax dörrar som mest hör hemma i Bilsport. Ds. | |
| OK! Någon annan som tagit del av tidningen? | |
|
alaska1: Har du något eget förslag på svårchipad BMW, den fråga som tråden egentligen handlar om? Är du intresserad av vad chefradaktören på Street Extreme skrev efter att hans privatbil - en VW Polo GTI - genomgått en chipkur? MVH/ Qvarnis |
|
|
Quarnis: Följer diskussionen med stort intresse eftersom jag tänker chipa min 850:a i vår, samt hänga på ett annat avgassystem. Kanske något för dig att sätta tänderna i ? Skall genast gallopera ner till macken och införskaffa ett ex av ovan nämda blaska! |
|
| "Q" borde gallopera iväg till telefonen för att beställa ett uttdrag ur tidningen som han kan ha på hemsidan för nerladdning i PDF-format... ;) | |
|
Som sagt det verkar vara intressant läsning eller ................. ? De test som redovisats tidigare har varit sådana där chippsgubbar kommit med färdigpreppade bilar eller preppar en bil! Jag har inte sett ett test där de rycker en bil på gatan testar den och så klämmer i ett färdigt chipps och så ..... wow! Jag undrar varför jag inte finner ett sånt test? |
|
|
Q - du har fått massor av intressanta uppslag om svårflirtade BMW! Du har också fått svar av mig, dvs den med den senaste motorstyrningen! Kan det måhända vara sista modellen av M3? Kolla med närmaste BMW verkstad! |
|
|
*Qvarnis* Är ev. intresserad av att byta chip på min S50b32 i början på sommaren... Har för mig att det ska lödas, är detta ett problem? Har haft en M50b25 i bilen innan som har gått mkt bra med ett Superchip så jag är ganska övertygad om att det funkar på vissa motorer... I så fall kunde vi ju mäta upp bilen före/efter och skriva några rader om det. Chipdiskussionerna verkar ju aldrig ta slut. Att inte någon tidning gör ett grundligt test, skulle tro att det numret skulle sälja bra om man skrev "chiptest" på omslaget... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
| Kom på en grej! Jag tänkte på fel tidning! Street extreme är ganska mycket bling osv! Den tidning jag menade heter Street&Strip Magazine! Ber så hemskt mycket om ursäkt! | |
|
Har just köpt Street Extreme som jag lovade ovan. Tjaaaa...inte blev jag så mycket klokare. Håller med kompisarna på forumet som efterlyser ett före och eftetest me den vanlig gatbil, typ min... |
|
|
Suck! Det var det jag misstänkte! Det är rätt normalt att den som sätter in en annons får en snäll artikel skriven om den sak som annonsen handlar om! Såg du en annons från chippsgubbarna i samma tidning, antagligen i närheten av annonsen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.