|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag undrar vad den församlade expertisens åsikt är vilken modern BMW modell som är svårast att chiptrimma? Med svårast menar jag att hitta positiva fördelar som högre effekt, bättre vridmoment, bibehållna avgasvärden samt sänkt bränsleförbrukning. Finns det någon specifik modell och motorkombination som är allmänt känd av de som besitter kunskap på detta området anses vara svårflirtad vad avser ovan beskrivning? | |
|
Kolla med RS2! Han verkar veta en hel del om BMW! Jag tror nog att den BMW han refererar till dvs en nyare M3 är en av de svårare! Den bör ju ha en av de senaste motorstyrningarna! |
|
|
Finns massor. Bland annat en 2002tii tror jag blir svår att chippa... Flåklypa |
|
| BMW Isetta ;) | |
| Qvarnis efterlyser en MODERN modell, så 2002tii och Isetta är väl kanske inte riktigt korrekt att skriva... :) | |
|
Svårast? Det beror ju lite på om man räknar ökningen i antal procent mot originaleffekten eller i antal hk. Procent mässigt bör det ju vara lättare att plocka effekt ur en liten motor exempelvis 316. 10 % ökning innebär då ca 10 hk medans en M5 e60 måste hitta 50 hk för att nå en 10 % ökning. Det känns rimligen lättare att hitta 10 hk i en 316 än 50 hk i en M5. Räknar man däremot tvärtom så är det klart att det är lättare att hitta många hk i en stor motor. Men det svåraste styrsystemet att "knäcka" bör ju vara E60 M5 då den troligen är ganska optimal från början när det gäller att plocka ur effekt. |
|
|
Måste nog vara alla M-modeller , det man vinner på dom brukar vara körbarhet , effekt ökningen brukar vara minimal , liksom dom flesta bolt on prylar till dessa modeller . Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 |
|
|
Den nya M5:an bör ju ha den senaste elektroniken från Bmw? Kanske därmed den svåraste att kräma ut mer effekt ur?? Mvh Björn Länk |
|
| S54 och S65 borde vara några av de svårare BMW-motorerna att chiptrima. | |
|
Jag är absolut inte någon expert på området, men jag tror att oavsett modell så finns det alltid några gränser som går att töja lite på. Detta pga. att oavsett modell så ska den kunna gå bra även i ett land med taskig soppa. Sen kan man ju inte räkna i % utan man måste ju naturligtvis prata Hk. & Nm. Då tror jag att en vinst på 10-15 Hk. är möjlig även på dom svårare modellerna, trotts att man redan plockar ut mycket effekt / liter slagvolym. |
|
| Jontep:Jag håller mig dig man måste prata HK INTE % | |
Grubbe |
Jag själv skulle gärna vilja se ett bromspapper från en 540 E34 då jag funderar på att köpa en sådant. :) Sen har jag ingen aning om hurvida den är svårare än någon annan att chippa? |
|
Jag själv är extremtintresserad av vad alaska1 har för uppfattning personligen i frågan. Han brukar vara pigg på såna här trådar? MVH/ Qvarnis |
|
|
JONTEP, BMW Berra Om man bara ser till antalet hk så är ju svaret väldigt enkelt. Den minsta motor är "svårast" att chippa! Dvs alla snikfyror 316, 116 mfl... |
|
| Ha, ha. Alaska1 och Qvarnis är ett tag-team. It takes to to tango. ;) Q: om du vill oss att köpa hela ditt chipningskoncept så föreslår jag ett reportage från din och JW:s verksamhet där man får se vad ni sysslar med och hur det hela går till (minus affärshemlisarna). Alltså vilka parametrar kan ni ändra och brukar ändra. Varför gör man så. Vad kan man inte göra. Fungerar det på alla bilar, varför, osv, osv, osv. Jag tror att du fattar vinken. Om man sen tar någon forumdeltagares kärra och exprimenterar med samt dokumenterar före och efter så blir nog tonen en annan här på AP skulle jag tro. Det verkar som om du/ni är rätt så säkra på eran sak så ni har m.a.o inget att förlora. Eller hur? | |
| Ni skulle gärna fått göra detta test på min bil men det går inte för den e redan chippad av JWR-It´s fun! Men iden kanske inte e så dum att låna bil av de största kritikerna här på AP och låta vederbörande va med när OLW dopningen genomförs och får se vad som görs? | |
| Om man ser bilar med mindre motorer så går det i % i regel10 % effekthöjning, 325i får från 170hk-185hk medans en m5 på400hk får bara 15 hk ökning skulle det gå i procent även där skulle m5 få 40hk slutar procenten att gälla över ett viss hk antal. | |
| ? | |
| ?? | |
|
PowerMac: Om du läser nya Street Extreme som kommer 2 mars får du läsa om det du önskar. Vi har redan tagit en för oss okänd forumdeltagare - den numera omtalade BMW E39 523 - och dokumentarat före/efter körning just för att vi hoppades tonen skulle bli en annan. MVH/ Qvarnis |
|
| Qvarnis: Street Extreme är nog tyvärr inte en publikation som ligger i AP:s målgrupp. Ärligt talat så har jag aldrig hört talas om den. AP:s forumdeltagare är oftast lite äldre och mindre extrema om du förstår. ;) Du/ni skulle kunna erbjuda AP: crew att chipa en av deras bilar om ni vill uppnå önskad effekt. Om ni dessutom skulle stödja forumet med lite betald reklam så går det säkert att ordna ett reportage. Inget jag vet då jag inte har något med crew killarna att göra, bara en gissning från min sida. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.