AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.473

Skall montera drag

Sida 1 av 2
Al
100
Alfred R
BMW 740 95:a e38
BMW 325i Touring 90:a e30
Hallo, skall som sagt i framtiden montera drag på min 740 e38 och vill gärna ha lite hjälp angående inkoppling av elen, Finns det nån monterings anvisning för detta eller är det bara att "plugga in" (lite optimist måste man va), skall köpa en beg krok utan monteringsanvisning
Även om du köper begagnat så kräv, om möjligt monteringsanvisning! Bilprovningen kommer nämligen att kräva dig på en sådan för godkännande. De kan dock ibland godkänna utan, om de kan identifiera draget som originaltillbehör och därmed vet hur det skall vara monterat. Angående elen så krävs det nog ett interface för att inte få felaktiga signaler om trasiga lampor ideligen. Behövdes iaf till den beg krok jag köpte till min E32. kolla detta innan köp! Har hört att ett sådant interface kan vara både dyrt och svårt att få tag på om det saknas. Lycka till!

mrMPOWER
Al
100
Alfred R
Draget är av märket Oris A 50-x ,typ e279, och det visade sig att det bara skall vara att plugga in elen, relä-dosa och alla tillbehör följer med utom täck locket till stöt fångaren och monterings anvisningen så klart. hoppas att draget är godkänt bara.
Al
100
Alfred R
Har försökt att hitta monteringsanvisning här på forumet , finns det någon som kan hjälpa mig med att få fram en sådan
Jo
73
Jocke.L.
750iL -90
Länk

Skriv till dom och fråga så ska det lösa sig.
mi
1
mistral3700
725TDS 1996
Om man søger på nettet ORIS typ E279 så findes en side fra tyskland hvor man finder monteringsvejledning på div. Oris hængertræk.
Her er linket.
Länk

Evt. kontakt Oris i Tyskland for montering af elen.

Mistral3700
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
@Alfred R

Vad betalade du för draget?

Jag kollade på Mekonomen samt på BMW vad ett drag med elkoppling skulle kosta och det var ca 6000:- respektive 8000:- (Plus arbete)

Lite väl dyrt!

Tips på bra dragkrokspriser mattages tacksamt!
oo
36
oopsen
320D GT xdrive-14 M-sport
Meca har drag också:

Länk

Hamnar ju tyvärr uppe i 6-tusennivån inkl el..
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Ok, kanske bara jag som är lite naiv och tror att man kan komma ned lite i pris. Men i annat fall så är det väl bara att bita ihop och slänga ut ca 6000:-
Med lite tur kanske du kan hitta ett bra originaldrag på blocket eller skroten.Hittade själv ett beg avtagbart orgdrag till E32 inkl elansl. och kylskåp!! för 2000 fick det dessutom inmonterat för en tusing ( kompistaxa ) Kan vara mödan värt att leta. Omdu inte skall på husvagnssemester i påsk.

mrMPOWER
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Jo, skall hålla ett litet öga på skrotarna/blocket också. Trodde att man kanske kunde få nytt drag från t.ex. Tyskland för ca 4-5000:-, men det blir nog ett nytt i slutändan.
Det är inte till påsk vi skall iväg, så det finns lite tid att hitta något lämpligt drag :-)
cr
9
craneman
bmw 750-92
det var en krok monterad på min bil när jag køpte den men har ingen användning av den så jag skruvade bort den men har den kvar så om du vill kan du få den plus den kontakt och platta som hør till, men det är ju ingen sådan där avtagbar krok om det är det du vill ha. så är du intresserad så kan du ringa mig. 0047-97 95 79 93 janne
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Tack Janne, :-D

Det är tyvärr en avtagbar drakgrok som jag är ute efter.
Det känns inte rätt i hjärtat att ha en permanent krok stickande ut på en så underbar bil som en 750 är.

Men du skall ha ett JÄTTE TACK för erbjudandet (självklart skulle jag betala för den).

//Faktor
Al
100
Alfred R
Jag hade en väldig tur och lyckades hitta mitt drag på en bildemo för 2000 kr inklusive allt
tappar inte bilen i värde med drag monterat, eller är det tvärtom?
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Sorry Craneman!

Vet faktiskt inte vartiofrån jag fick Janne. Måste ha varit en total men tillfällig blackout!!! :-D

@Vigg0
Jag kan inte se att det skulle innebära en värdeminskning. Möjligtvis med ett fast drag som sticker ut och ser mindre snyggt ut.
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Brink har rea på dragkrokar te sjuan. 1200 för avtagbar

Länk

Jag provkörde en volvo....
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
@ErikThörn

Tack för länken. Skall ringa idag och se vad det är för krokar som dom säljer. Priset kan knappast bli bättre, det är nästan så man börjar bli misstänksam :-D
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Nu har jag ringt och det var slut till 7-serien.
Det var inga stora mängder av krokar till olika bilar. Det var från en krok till några stycken krokar till varje bilmodell, av uddafakrikat som dom ville bli av med.
Men nu kan man se ungefär vilka marginaler som dom har på krokarna, för dom säljer inte med förlust.
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Men kolla ebay.de de finns ganska många...

Jag provkörde en volvo....
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Hej, jag hittade denna annonsen som borde göra någon glad, 1200 för nytt avtagbart drag. Direkt från Brink!
Länk

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.