|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Om man blir tagen i norge så kan man istället för böterna välja att göra upp till 8 dar på kåken =) Rätt skumma regler. Men annars är det som "traum" skriver att norsk politi tar hjälp av sina svenska kollegor för att utreda trafikbrott begågna i norge. Och jag tror inte ni kommer undan, men det är ju inte olagligt att spela dum. |
|
|
kom hem från semester i norge i lördags.. på väg upp blev min bil plåtad av en kamera när polarn körde, jag sov. har inte fått bötern än men han tror han körde ca 115 på 80 väg. på väg hem blev jag stoppad av en polis bil, uppmätt 109 på 80 väg. 6500 norska!! fan va dyra dom är.. att polisen samarbetar vet jag, men samarbetar även kronofogden å inkasso osv? det blir ju en lagom dyr semester annars.. my shit always works sometimes! bi-em-dabbeljoo |
|
| Du kommer inte undan att betala om du nu trodde det..går väl iofs att välja att sitta inlåst några dagar | |
|
sitta inlåst kan ju vara soft.. då kan man ta en till semester.. hehe.. om det bara rör sig om ett par dagar så äre "billigare" att skaka galler en vecka än att slanta.. my shit always works sometimes! bi-em-dabbeljoo |
|
|
Sådärja..! Då har min fråga i tråden fått ett svar... Var på rättegång i Norge, i måndags (061120) för min fortkörning i början av året. Resultat: Kommer att få 21 dagar bakom lås & bom, samt betala 3000Nok i rättegångskostnader...! :-( Så passa er för att bränna på för(!) fort i Norge! /Tero |
|
|
scheisse! jag håller på och betalar den jag fick, den från kameran har jag nekat till och hoppas slippa.. my shit always works sometimes! bi-em-dabbeljoo |
|
|
21 dagar i buren!? Det är ju nästa hela årets semester... Undrar vad dom har för straff för andra brott i Norge. Det kommer aldrig att bli en Norgeresa för mig i alla fall. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
FlyingFinn: Hur fort körde ni? /Micke |
|
|
Micke: Jag körde 133km/h på 80-väg (E6:an)..! /Tero |
|
|
För en notorisk fortåkare som mig är de nog bäst att aldrig mer sätta min fot i Norge... den sista kommuniststaten som någon sa.. =) BMW CS #5139 |
|
|
Har hört att dom blandar tungt kriminella med lätt kriminella i norska fängelsen så sätt på lås på kallingarna. Eller fick du avtjäna straffet i Sverige? |
|
|
Håller med J.L's uttalande...Ringholm hade helt rätt. FlyingFinn> Hade du kunnat välja att betala mer och inte sitta i fängelse, alt. sitta kortare tid? |
|
|
wigge: Kommer att få avtjäna straffet i Sverige. Och nej, man sitter inte tillsammans med "tungt" kriminella varken i Norge eller Sverige. Beror väl i och för sig vad man räknar som tungt..! :-) HFR: Nej. Det blev en så kallad ovillkorlig dom. Ingen möjlighet att välja alltså. Buren och inget annat. I Sverige kan man förhoppningsvis få välja boja istället. Det var väl förresten Björn Rosenström som myntade uttrycket om Norge? /Tero |
|
|
Fängelse för 53 km/h för fort.... Tur man inte bor i Norge... |
|
| Blev tagen av "blixten" utanför Oslo i början av september och trodde i min enfald att jag "slapp undan". Men idag kom en kallelse från min lokala länsman (inget foto dock). Tycker generellt sett att skyltningen gällande rådande hastighetsbegränsning i Norge är skandalöst dålig. När jag blev "fotad" hade jag ärligt ingen aning om vilken hastighet det va som gällde och trodde då att det va 90km/h. Nu vet jag att det va 70 och är lite nervös. Fan tror jag höll max 100 (blev ändå omkörd hela tiden) så det blir väl gladeligen 6500 NOK. Helt sjukt dyrt. Någon som vet något land i hela världen som har hastighetsskyltar med ex 70 överstryket(!). Genidrag, jaha här är det inte 70, vafan är det då liskom? Håller med Rosengren, Sovjetfasoner i det där landet. | |
|
Jack> Busenkelt. Bashastighet 80 km/h, jämför med svensk bashastighet som utanför tätbebyggt område är 70 km/h. Överstruken hastighetsbegränsningsskylt innebär att begränsningen upphör, och att bashastighet gäller. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Norge är galet på det sättet. Jag kör max 10 över när jag är i norge 95% av tiden. På så sätt spelar det ingen roll att bilarna är dubbelt så dyra, finns ingen mening att ha över 100 hk oavsett :) |
|
|
Läste i en tidning för ett tag sen att en svensk fått en del bekymer med polisen både i Norge o i Sverige. Han/dom körde över 100 på 70 men han pekade finger oxå när han blev fotad så poliser blen ganska sura tror jag. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Grabber> Det var en svensk, tydligen byggjobbare, som var så puckad så att han varje vecka körde samma sträcka, på samma veckodagar och samma tid. För att klara sig från fartkamerorna plockade han bort reg.skylten, och för att retas lite/bevisa hur puckad han var, pekade han finger varje gång han passerade kamerorna i för hög hastighet. Efter ett antal bilder var det ju ingen värre uppgift för politiet att se regelbundenheten i tiderna, och skicka ut en patrull som väntade in svensken. Det finns gränser för puckad man får vara.. Det är ju ingen större hemlighet att byggjobbare åker in tidigt måndag morgon, och hem efter lunchen på torsdagar. Det är heller ingen hemlighet att polisen längst dom stora pendlarstråken vet detta. Körde själv linjebil på Oslo, och hemöver på torsdagar var inte kul. Konstanta idiotomkörningar av svenskreggade bilar överlastade med verktyg och packning. Sålededes prioriteras trafikkontroller något högre pendlardagarna, och varje gång åker en bra bunt svenskar fast. Åker man fast då finns det inga som helst ursäkter, då har man helt enkelt inte brukat det innanför pannbenet det minsta lilla. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
Paap Reeder |
... är helt med dig Hangaround! MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.