|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Har en fråga angående fartkamerorna i Norge. Jag och min far var där för ca en månad sen. Körde då för fort vid en av kamerorna och blev plåtade. Nu har farsan fått hem ett brev/foto där de vill veta vem som körde (det var alltså jag som körde hans bil). Min fråga är alltså om man måste uppge detta??! /Tero | |
|
Nej, ni kan vara lugn. Det finns ingen angiverilag i Sverige! "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
@heltsonika Ok. Så då kan vi helt enkelt strunta i att posta tillbaka brevet/fotot, eller?! /Tero |
|
|
Skicka tillbaka med svaret. Förare okänd :P "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Hehe! Farsan får väl skriva att han blev kidnappad..! :-) /Tero |
|
|
Eller att han var för full för att minnas färden :P "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
He he... ingen körde bilen. _____Vraum!_____ |
|
|
Har för mig att Norge är grymt hårda på fortkörningar så jag skulle tro att böterna blir till den som är ägare till bilen. Är det inte inkomsprövande böter i Norge ??? Men det är bara spekulationer. |
|
| flyingfinn: var det inte heltsonika som körde? tror att det va han. skicka hans uppgifter till normännen. :-) | |
| Han som står för bilen kommer troligen att bli stämd till tinget i Norge ..i detta land vet man att ta in avgifter..betalas det inte blir det till att krypa in nån månad | |
|
Länk Länk Länk |
|
|
oj! Dom har koll norrmännen! Pappa blev fottat i Tyskland förra veckan med en ganska stor hastighetsöverskidelse. Vi hoppas lite på de struntar i dansk reggade bilar i Tyskland ;-) Svårt att köra 70 km/t på landsväg när man kört 180-190 de sista 100 milen :-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
@gto80 Är du säker på att det är så? Det låter ju inget vidare i så fall..! :-( Är det ingen som varit med om något liknande scenario?! /Tero |
|
| Flying Finn :Om du läser mina länkar så ser du | |
|
Svensk och norsk polis samarbetar i ärenden om fortkörning. Om norrmännen inte klurar ut det själva så sätts en svensk krim:are på att ta reda på vem som kört. Vissa ger upp och menar att det inte går att säga vem som kört, medan vissa gräver och gräver tills det kommit fram vem som kört. Om man bara gett sig fasen på att ta reda på vem som kört så brukar det inte ta så lång tid för en erfaren krimare. Vissa länder har krav på att ägaren måste veta vem som kört ens fordon. Om man inte haft detta så hamnar böterna på ägaren istället. Vet inte hur det är i Norge med denna fråga. |
|
| Hade en kompis som också blev plåtad av en kamera i Norge, han struntade först i att betala men det blev rättsligt efterspel så det var bara att betala eller sitta bakom galler. | |
|
Ja länderna i Norden har ett gott sammarbete när det gäller brott i varandras länder. Åkte dit för fortkörning i Finland, mitt dumma nöt försökte köra ifrån en civilpolisbil. Tur nog fick jag fortsätta min färd till Åbo och vidare hem till Sverige. Jag fick böter som jag struntade i att betala, det gick ju sådär halvbra. Ungefär som föregående skribent så fick jag samma förutsättning, pröjsa eller skaka galler. Men vad Norge har för regler när det gäller fartkameror vet jag inte, i Sverige kan du ju fortfarande blåneka att det va du som satt bakom ratten. |
|
Juhas 530i |
Här är lite bötessatser: Länk Var själv uppe i 13 000 norska kronor bara i fjol. Betalar man inte höjer dom beloppet och drar boten sen från lönen. Om boten måste betalas i Sverige beror på den svenska polisen och hur ivriga dom är att hjälpa till norrmännen. Men som regel blir det avhör förr eller senare och den norska polisen lär inte att glömma bort boten! Omvänt kan man säga att böter jag har fått i sverige alltid hamnar hos den norska kronofogden, så att det är bara å betala. Dock har sverige en hyffsat bra bötesrabatt jämfört med NOrge, Körde 93 km/h på en 50 sträcka i Mariestad, blev först fråntagen lappen men fick fortsätta färden mot Norge. Ringde sen länstyrelsen i Mariestad och damen i telefonen sa att snuten hade ingen rätt att ta mitt körkort, två dar senare fick jag lappen tillbaks på posten, samt ett inbetalningskort på 2000 sek! I norge hade det blivit fängelse! |
| Va väl nån på forumet som hade blivit fotad och fick hem ett kortet + ett bötesbelopp. Personen i fråga tog fram 8st 100-lappar, fotade och skickade sedan iväg bilden till polisen som svarade med att skicka ett foto på ett par handbojor. =) | |
|
Min kusin bor i Norge och där gäller ägaransvar! dvs den som står som ägare till bilen blir bötfälld så varför de skickar en brev och frågar vem som var föraren är för mig oförståeligt? Garanterat kommer ägaren dvs din far att få betala, enda chansen att komma undan är att köra utan framskylt eller dölja den, men det skulle inte förvåna mig om det blir fängelse för en sådan sak, Normännen samt Finnarna är riktigt hårda mot trafikbrottslingar (samt övriga brottslingar också). Det är riktigt plågsamt låga fartbegränsningar och och mycket 60väg råder, speciellt i bergsområdena. |
|
| varför skall det vara så svårt att följa andra länders regler? vi vill ju gärna att utlänningar som kommer till sverige följer våra lagar eller? hade jag kommit utomlands hade jag passat mig noga för att göra nåt brotsligt, gäller även fortkörning!! andra länder har mycket hårdare straff gentemot såna här grejor, tror inte det hade blivit så roligt att bli tagen för fortkörning nere i turkiet tex med en svenskreggad bil! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.