|
Sida 8 av 9
|
|
|---|---|
|
Ellinas: Den tråden kostar inte Autopower något. Utrymmet den tar rent fysiskt i databasen är helt försumbar och i övrigt tynger den inte ner servern mer än en tråd på 2 sidor. Dessutom så är den väl bilrelaterad i högsta grad? Det är ju trots allt bilannonser den handlar om. Du säger att du tvivlar på att problemet alltid har varit Internet-relaterat. Tommy gick ganska tidigt ut med att den linan som servern sitter på nu är i underkant. Jag kommer inte ihåg exakt vilken bandbredd det är på den nuvarande linan, men jag vet att det kan vara mycket kostsamt att uppgradera till högre. Man kan inte jämföra med dom Internetförbindelser som man har som privatperson. Dom är ofta rejält överbokade (ofta över 60-70%) och det skulle inte hålla för en site av Autopowers kaliber. En 6-8mbit som troligtvis skulle behövas kostar utan problem runt 10k i månaden. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Det är ju massor av trådar som tas bort pga att de inte har med BMW att göra. Det är ju en balansgång att sålla bort ovidkommande diskussioner men samtidigt ha tolerans för att man kanske kommer bort lite från ämnet ibland. Någon tråd hit eller dit har faktiskt noll betydelse för sajtens prestanda som helhet. Ser man till forumets uppbyggnad så är det ju enormt mycket effektivare än 99% än alla forumvarianter som cirkulerar på nätet, med bilder i signaturer och massa onödig grafik. Det komiska är ju egentligen att Autopower faktiskt fungerar mycket bättre än många sajter som har i sammanhanget helt astronomiska budgetar. /Olof Sportsfahrzeug aus München |
|
| Så när argumenten i gällande diskussion tryter vänder vi på kappan och börjar kritisera specifika trådar istället? "Någon" har uppenbarligen ett behov av att få gnälla på något. Exakt VAD denna "någon" får gnälla på är tydligen sekundärt. Oh well... | |
|
Ganska enkel matematik tycker jag (om uppgifterna stämmer på "OM Sajten" sidan): Linan är på 2,3Mbit ~ 2300Kbit 1000 användare som klickar samtidigt: 2300Kbit / 1000 = 2,3 Kbit per användare Med dessa 2,3 Kbit ska allt utom inlänkade annonser laddas, dvs i samma hastighet som jag hade på mitt första modem i början på 90talet :) Till och med "moderna" modem med 56Kbit är grymt snabbare än ovan uträkning och den som har möjlighet att köra modem idag vet hur hopplöst DET är..... |
|
|
Det är inte alls ovanligt att över 1.000 st är inne samtidigt. Dock klickar naturligtvis inte alla samtidigt och belastar i samma sekund. Vid en viss given sekund skulle jag gissa att mellan 0-10 st delar på bandbredden. Även om siffrorna blir bättre då, så är fortfarande linan i minsta laget. Tyvärr är det inte gratis att uppgradera till en fet dedikerad fiberlina. Men jag skall undersöka vilka alternativ som finns. Mvh Tommie, AutoPower.se |
|
|
Hmmm! Det är roligt att det känns som autopower.se har ett kapacitetsproblem eftersom detta måste innebära att sajten är bra. Baksidan är att besöksfrekvensen kan drabbas av att den tar otrooooligt lång tid att logga in och navigera sajten (snack om problem med internetleverantör kan vi skippa). Varför inte öka kapaciteten och få nöjdare medlemmar och fler besökare och mer annonsintäkter och .... //Ulf |
|
| ulfpc - Tommie har ju redan svarat på frågan varför man inte "bara ökar kapaciteten". Det är DYRT. | |
|
Om inte Tommie har byggt in funktioner i servern som gör att "problemen" är relaterade till vissa tider på dygnet, vilket jag inte tror, så är det ju enkelt för var och en att bilda sig en uppfattning av prestandan. Tidigare när antalet inloggade låg runt 600-800st som mest var det inga problem med tröghet. Fortfarande idag är det heller inga problem vid detta antal användare, trots utökade funktioner mm. Det är bara att köra lite mitt på dagen eller mitt i natten, är det nån som upplevt några problem då? Inte jag iaf... Utöver enstaka rena driftsproblem eller möjligen kanske medvetet riktade attacker eller dylikt, vad vet jag, så är det när användarantalet går upp runt 1200-1400 samtidiga användare som problemen uppstår. Det har redan belysts att en tråd med många sidor inte nämnvärt belastar mer än en med tre sidor osv, man hämtar ju bara den för stunden aktuella delen osv. Lite lumpet att sabla ner serverns och applikationernas uppbyggnad och relatera till inläggens innehåll osv, istället för att komma med konstruktiva förslag. Har sagts förr, tål att sägas igen, till AP:s crew: Keep up the good work. FP |
|
|
0-10 klick per sekund när 1000-1400 är inne på siten? låter lite om jag inte är ensam om mitt surf beteende på AP: Öppnar upp första sidan går in i Forum - M trådarna ögnar igenom efter något som känns lockande studsar raskt ut till forum och in i 5serien och kollar efter gobitar ut till forum igen och in i Alla modeller osv. fram och tillbaka med stick prov här och där. När jag kliver runt på AP så är det VM i musklickning 8 av 10 gånger eftersom jag oftast återkommer några gånger om dagen och bara kollar efter nya trådar och om tidigare favoriter har updaterats. Enda lösningen jag kan komma på är öka bandbredden eller lära om oss klickmarodörer (tror inte jag är ensam) att inte forsa fram mellan sidorna i samma fart som bakom ratten på bumsen :) Eller bygga in en fördröjning så man inte kan klicka på nästa länk inom t.ex. 2 sekunder, men då är vi nog tilbaka på ruta 1 med tröghets känslan ;) Eller kanske en kopling till inloggnings namnet så att man kan söka på inlägg ändrade/inlagda sedan senaste besöket, finns på flera andra forum som jag besöker och är väldigt smidigt. /Thomas |
|
| Tommie.. Vad är kostnaden för en dedikerad lina? | |
|
Fortfarande seeegt!!! Går det inte att göra något åt det? Isf varför? Mvh Jojje |
|
|
nu tycker jag det flyter på ovanligt bra faktiskt.. Diesel-räsern /Rickard |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Dags att liva upp denna tråd igen! Är det fler än jag, som har upplevt AP hemskt segt på senare tid! MVH Patrik Ögonstenarna:Länk |
|
Japp, du är inte ensam. Det är flera gånger per dag jag helt enkelt surfar vidare till annan site pga. att det går för seegt. Detta är både från jobbet(100Mbit) och hemma(8Mbit). |
|
|
Samma sak här. Den senaste månaden har det varit riktigt segt och mitt fall faktiskt segare från jobbet än från hemmet trots samma hastigheter som Tozzy. Kör samma dator både hemma och på jobbet så misstanken var första att det var där problemet låg men då det är få övriga sidor på nätet som är sega så känns det som problemet ligger hos Autopower. ___ //Ulf |
|
| Det finns väl för mycket skräp på forumet, som denna gnälltråd tex.( inkl. mit inlägg)./ TP. | |
320-325 |
jag vill oxå gnälla lite.. händer rätt ofta att jag inte ens komme in på ex 5serie forumet. men om man håller på at försöka ca 5gg så brukar man få komma in i värmen. men det är väl mkt folk inne på serie. V12 |
|
Jag har använt en reservdator med för lite RAM i höst och har upplevt siten, som lite trög ibland. Sedan ett par veckor är min ordinarie pc med tillräckligt minne och snabbare cpu och nu är det inga som helst problem. Jag är inne på siten ett par ggr/dag och tittar på många trådar. Har Telia som ISP. gorth |
|
|
Nu är det otroligt seeegt igen. Mackan |
|
| instämmer, nästan irriterande segt | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.