AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.875

Autopower är seeegt

Sida 7 av 9
Tidigare i kväll var det drygt 1400 inne samtidigt, det gick ändå bra, tidigare har det varit trögt vid nästan hälften så många användare. Givetvis spelar det viss roll vad de 1400 gör på de olika sidorna också men det bör finnas flera faktorer som påverkar än bara antalet användare känns det som.

FP
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Om man plockar bort några av de här blinkande java annonserna som finns på var enda sida så kanske det blir lite lättare? Om inte annat så borde väl de rimligtvis (samt "pro" inträdes priset) bidra till att problemet försvinner... snart?

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Dom "aktiva" annonserna ligger väl inte på autopowers server hur som helst, kommer väl från "annons företag".
Visst, och förhoppningsvis bidrar de ekonomiskt. Annars får de gärna försvinna...)

FP
I går kväll var det ovanligt segt på autopower stängde av efter ett tag då jag inte orkade vänta hur länge som helst.
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Internetleverantören hade tydligen driftstörningar igår från ca 13.00. Jag tror problemet skall vara fixat nu, men var nog lite segt i morse också.

Just nu är det bra flyt här i alla fall.

Mvh
Tommie, AutoPower.se
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Flyter på bra nu.
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej

Autopowers ägare/administratörer vill gärna lägga skulden för site:ns periodvis låga prestanda främst på externa faktorer som exempelvis problem hos Internet-leverantören. Det är dock mycket märkligt, tycker jag, att den typen av påstådda problem förekommer så pass ofta och de dessutom blivit ännu mer frekventa just i samband med att site:n fick en mer kommersiell karaktär, samt blev utökad med diverse nya resurskrävande funktioner och tjänster, typ bloggar bl.a.!

Prestandaproblemet ligger dock i själva Autopower-systemet och det är där som man kan göra någonting åt saken! Forumsystemets arkitektur – webbapplikationens uppbyggnad och själva utvecklingsplattformen, dess samspel med databasen men även själva databasens arkitektur – är givetvis något som systemutvecklarna på Autopower borde lägga sina primära ansträngningar på, men det finns saker som man angripa direkt:

Jag har redan nämnt bloggar och tänker prata litet mer kring dessa. Och min direkta reaktion är ”vad har man överhuvudtaget för nytta, eller behov, av bloggar i en site som denna?” Särskilt då dessa används som dagböcker och fotoalbum istället! Och varför tilldelar och offrar man dyrbara serverresurser åt att låta vissa medlemmar fylla servern med en massa egentligen helt trivial strunt? Exempelvis, har Autopowers administratörer funderat något på vad det kostar i form av systemprestanda varje gång bloggägaren själv, eller någon annan medlem, gör misstaget att öppna en blogg som laddar upp en större mängd bilder från servern? Jag har själv gjort detta misstag en gång och jag kunde ha bryggt kaffe under tiden bilderna höll på att laddas upp! Och hur serverns arbete med att expediera just min order påverkade de övriga aktiva sessions vid detta tillfälle, tror jag är ganska lätt att räkna ut. Föreställ er dessutom ett scenario där det är flera sessions som samtidigt gör samma misstag! Det blir långa rundtrips och väntetider!

En annan plåga är diverse välbesökta trådar som bortsätt från att de inte har någon som helst relevans i ett diskussionsforum för bilentusiaster, har dessutom växt till sig i en sådan grad att de har blivit en direkt belastning för servern. Exempelvis – det finns dess värre flera av det slaget – är tråden ”Roliga annonser, sånna som får en ligga dubbelvikt” är ett representativt exempel på slöseri med resurser! Tänk på att tråden består av hela 2486 inlägg – det tar rejält med tid att läsa datamängden från databasen – och med sina registrerade 142498 besök lär den dagligen allokera stora mängder serverkraft som annars kunde utnyttjas till verkligen passande och nyttiga trådar i forumet. Kan ni föreställa er vad det kostar i serverkraft om bara några tiotals sessions samtidigt öppnar denna tråd? Vill inte Autopower:s administratörer befria oss från att behöva konfronteras med och drabbas av sånt skräp? Och vill inte ni som vill ägna er åt att snacka ”annonser” starta ert eget site och forum?

//Ellinas
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Ellinas: En tråd på 20 sidor belastar inte serverns prestanda mer än en tråd på 2 sidor.
Bloggarna med bilder däremot ställer nog till det vad det gäller bandbredd. Detta borde AP crew lätt kunna se i sin besökarstatestik.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Självklart har Tommie inte lanserat hela Pro-systemet utan att vara säker på att övriga sajten kollapsar varje gång någon öppnar en blogg. En sajt som AutoPower drivs inte på samma sätt som ett krypin på Lunarstorm, även om det är många som verkar tro det.
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Ellinas:
Du menar alltså att jag sitter här och ljuger om att internetleverantören hade problem igår?

Mer info från internetleverantören:
Länk

Ditt förslag till lösning att man skall stänga av populära funktioner, samt ta bort uppskattade diskussioner tycker jag är märklig. Dels är de inte till någon nämnvärd belasning, och dels kan man ju inte utgå från att alla människor vill ha bort de funktioner och diskussioner som du räknar upp bara för att du tycker att det är "skräp".

De undersökningar jag gjort pekar på att prestandaproblemen som kan vara under tider med många besökare är relaterade till att våran lina inte är tillräckligt snabb. Tyvärr är det inte gratis att åtgärda det problemet, men jag skall göra vad jag kan.

Prestandaproblemen igår var i alla fall relaterade till linan och inget annat. Det hade inte hjälpt om jag hade tagit bort både bloggar, forumet, PowerBörsen och allt annat som folk vill besöka. Men visst, besöka en helt tom sajt går ju rätt så fort även med ett gammalt modem. :-)

Mvh
Tommie, AutoPower.se
Verkligen en kreativ idé att banta ner funktionaliteten så att sajten kommer tillbaka på ruta ett. Klart det blir lite driftstörningar när det expanderar, AP har ju inte resurser som Lunarstorm utan drivs ideelt på fritiden...

Det jag kan hålla med om är bloggandet där man kanske kunde tänka sig att inte lista samtliga inlägg så fort man öppnar bloggen, i många fall är det nog lite slöseri. Salvatore nånting har ju en blogg beståendes av 700 bilder eller liknande, som hämtas ner så fort man klickar på vederbörandes blogg.

Borde kanske bara visas senaste blogginlägget som standard, och sen listas blogginläggen bakåt i omvänd ordning där man bara ger en liten preview på varje inlägg utan att visa hela texten eller bilderna i inläggen direkt.

/Olof

Sportsfahrzeug aus München
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Varför inte ha bloggandet indelat som forumet att exempelvis efter tio eller tjugo bloggtillfällen börja på en ny sida. Då skulle ju inte hela bloggen laddas direkt utan bara vald sida. Och trycker man på bloggen kommer man till senaste sidan.

///BMW - Was sonst!
El
210
Ellinas
535i/E39-99
J.Dredd:

Det kan mycket väl vara så att prestandaåtgången mellan en tråd på en x stor och en på 10*x stor datamängd är försumbar under ”normala” driftsförhållanden, men 10 gånger större datamängd kräver alltid tio gånger längre sammanlagd tid för servern att läsa, sammanställa och presentera för varje aktiv session (användare). Den analogin går inte att trolla bort.

Men jag tar upp exempel på en tråd på hela 2486 inlägg (125 sidor) och som dessutom har en mycket hög besöksfrekvens. Det handlar alltså om en stor datamängd som mycket frekvent begärs av många aktiva sessions samtidigt. Under tiden som servern expedierar dessa order, står de övriga sessions i kön och väntar på sin tur! Det bidrar till att folk tycker att ”Autopower går trögt”! Man kan tänka sig att ett större antal av de över 20000 sessions som kan vara aktiva samtidigt begär åtkomst åt denna tråd och därmed slösar onödigt med serverresurser i syftet att diskutera ”roliga annonser”.

Bredband:et är en av de parametrar som påverkar vad en användare av en Internet-site upplever som responstid men vi får inte glömma att bredband endast transporterar ett paket data från en dator till en annan. Dess kapacitet har emellertid ingen som helst inverkan i hur snabbt en webbserver internt behandlar en klients begäran, d.v.s hur snabbt den förändrar en webbsida för att sedan skicka tillbaks den till klienten via just bredbandsuppkopplingen. Den tasken är endast webbservern ansvarig för och behandlingstiden är naturligtvis beroende av serverns aktuella last.

Anders N:

Vad Tommie uppenbarligen inte har tänkt på, i sin tydliga entusiasm att göra Autopower till en ”bättre” site, är att många små resurskrävande datahändelser i site:n kan tillsammans, periodvis eller under korta tidsintervaller, förändra prestandabilden på det sätt som beskrivs i såväl denna som de besläktade trådarna tidigare. Precis som i fallet med populära jättetrådar, under den tid som servern är upptagen med att ladda upp ett större antal bilder i en blogg efter begäran från en eller i värsta fall flera sessions, står de övriga sessions i kön och väntar för att få sina orders expedierade.

//Ellinas
Ellinas:

Hur menar du att sida 17 av 15000 i en forumtråd tar längre tid ladda/tar mer resurser än sida 3 av 5 i en annan forumtråd om vi antar att sidorna i sig är lika stora?

/Olof

Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Ellinas:
Det är inte som du skriver. Servern är inte från 70-talet. Den hanterar naturligtvis multithreading. Bara för att en session väntar på att ladda en blogg så stannar inte hela servern. Servern gör naturligtvis flera saker "samtidigt", precis som i princip alla andra webbservrar.

Det är inte heller så enkelt att 10 gånger större datamängd tar 10 gånger längre tid. I så fall skulle AutoPower vara ungefär 1,2 miljoner gånger långsammare idag när vi har 1,2 miljoner inlägg, än för 6 år sedan då vi hade ett enda inlägg. Om det i så fall tog en sekund att ta fram en topic för 6 år sedan, så skulle det idag ta ungefär 13 dagar och 20 timmar att få fram en topic. Men än idag går det på ca 1 sekund (om inte linan är fullsmockad).

Mvh
Tommie, AutoPower.se
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Servern tar ju knappast fram och presenterar hela tråden på en gång bara för att man klickar på den. Den tar ju bara fram precis det du ser. Och inte ser du alla inläggen i en lång tråd på en gång?

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Olof - Det är självklart ingen skillnad. :) Ellinas verkar inte vara helt uppdaterad på databaser och ASP.
Anders N:

Nej, jag anar viss sviktande logik :)

Att populära trådar efterfrågas är en sak, men det är väl trots allt trafik och konversation man vill ha. Hur intressant är ett dött forum? Att man kan optimera sidan är väl klart, men optimeringar har ju skett och sker ju hela tiden. Konstruktiv kritik är aldrig fel, men bittert gnäll känns bara destruktivt.

/Olof

El
210
Ellinas
535i/E39-99
OK, jag ser att det är några som hunnit före mig med sina inlägg medan jag höll på att skriva mitt senaste och det är roligt att läsa att det är fler som har ägnat tid åt att tänka ut och föreslå konstruktiva lösningar.

Men Tommy:

Självklart påstår jag inte att du ljuger! Att man någon gång då och då blir drabbad av nedsatt funktion hos sin Internet-leverantör är någonting som tyvärr inträffar! Dess värre har problemet med Autopower:s prestanda påpekats under en längre tid och vid flera tillfällen och då är det inte alls så konstigt att vi som dagligen besöker Autopower har börjat tvivla på att anledningen till det alltid har varit Internet-relaterat.

Du tycker också att det är ”märkligt” att jag tycker att exempelvis diskussioner om i fall vi tycker att diverse annonser är så pass roliga att de får en att ligga dubbelvikt, eller är så dålig att vi hatar dem, inte hör hemma på ett forum för bilentusiaster! Men är det inte just en site och ett forum för bilentusiaster som du en gång skapade? Hur kan du då tycka att din Autopower har plats även för helt avvikande diskussioner och att dessa dessutom skall få växa till dimensioner som kan vara kostsamma för site:ns overall prestanda men också för site:ns anseende i övrigt? Och vad mer icke-bil och icke-BMW-specifikt skall vi kunna diskutera på Autopower i framtiden? Skall vi kanske hålla politiska eller samhällsdebatter, eller något så absurt som vem av Sveriges kändisar har ihop med vem, eller hur de gör på Big Brother?

//Ellinas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.