AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
54.508

Fungerar verkligen ett trimchip även på Bmw:s motorer? (läsvärt)

Sida 9 av 10
al
499
alaska1
118dA-13
Det var bara ett exempel! Jag bara noterar att i avsaknaden av oberoende test kan man ju göra ett eget test vilket ju exempelvis Q ovan beklagar att han inte gjorde på ett tillräckligt utförligt sätt!

Det många inte vill förstå är att det inte är säljarnas fel att det saknas oberoende test, men att det är säljarna som står för bristerna i den egna dokumentationen!

Jag är övertygad om att chippsleverantörerna kommer att presentera bättre underlag för att kunna fortsätta sälja sina chipps och att det även i fortsättningen kommer att finnas de som ifrågasätter effekterna!

Som det nu är blir en diskussion emellertid bara en pajkastning från förespråkarnas sida då de inte kan belägga effekterna men känner att de starkt tror på dem!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
För mig räcker det att jag av egen erfarenhet vet att det fungerar. Jag kan inte säkert säga att det fungerar på alla bilmodeller dock.

/Jesper

mi
67
mitsu
540iA-93
J.Dredd. Blev skillnaden stor på chippade 540:in??????
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Håller med J.Dredd där och intygar samma sak...

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
itsfun är det en firma hittar ingen firma med det namnet?
ehm
Länk

www.535twinturbo.com
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
..jo en hemsida, med ett mobilnummer på.....
ja som man kan ringa till :S
vad mera vill du ha?

www.535twinturbo.com
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
Undrade om det var ett registrerat företag, eller bara pengar rakt i fickan-bolag.

al
499
alaska1
118dA-13
Läs igenom inläggen, vem vet - du kanske därefter väntar ett tag med chipps eller väljer mappning! Kolla liknande dagsfärsk tråd!
skriver du chipps bara för att retas eller?
al
499
alaska1
118dA-13
Ta del av inläggen i

Hur många hästar med chip i 328?
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Kommer man fram till nått nån gång?

Det skrivs att dagens bilar är gjorda för att klara dålig bensin, extrema temp osv. Chip gubbarna använder argument, som; optimera till svenska förhållanden och optimera för 98oktan. I min manual till 320i (170hk) står det att den går bäst med 98oktan och att det är det rekommenderade bränslet, är det inte då redan optimerat för 98 från fabrik?
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Det här var ju minst sagt en intressant, underhållande och upplysande tråd. Lite influenser från diverse andra forum skadar nog inte i fortsättningen.
Ok det är en gammal tråd, har inte läst allt och kommer inte göra det heller.
Kan med säkerhet säga som så att även BMW som många andra tillverkare har ett flertal modeller med samma motorkomponenter i men med olika effekt. Det ligger i bilens motorstyrprogram som ligger i chipet.
Vad vissa här inte verkar fatta är att det funkar att chipa istort sett vilken elektroniskt styrd motor som helst och plocka fram mer effekt.
man har lite små saker att spela på, för det första så har inte ens BMW lagt sig på marginalets kant, snarare tvärtom är BMW långt från marginalerna om man jämför med många andra.
Om denna Qvarnis är den Qvarnis jag känner till så är det en bra kille som är att lita på.
För det första så har tex: insprutningsventilerna utrymme för att ge mer bränsle, det är en del i sanningen för att få mer effekt, sedan kan man spela på andra saker som spjälläge för luften, tändninges tändpunkt, motorer som har ställbara ventiltider som eventuellt kan justeras elektroniskt, vilket BMW var bland de första med kan också kontrolleras via chipet.
med alla de värden som man kan laborera med finns det massor med effekt att hämta utöver det som BMW trollat fram.
Alla biltillverkare har marginaler som gör att man inte ska hamna under angivna värden, vilket ibland kan leda till att en 170hk kan ha upp till 200hk medan en annan kan ligga på 170,3hk. ju finare elektroniska komponenter man har desto mindre skillnad på effekten blir det.

Som ex kan jag ta att VAG´s har många bilar med exakt samma motor, samma insug och allt runt är samma, men effekten skiljer. När bilen kommer till verkstaden första gången inför leverans programmeras vilken effekt som ska gälla, alltså det kunden beställt, vissa maskiner har flera alternativ, det är de med turbo som har flest val av effekt, men även sugisar har detta.

Inte för att det är ett bevis för tvivlarna, men de bör nog sluta tala emot de som håller på med mapping som man kallar det.

För de som håller på med racing, så vet de att det finns andra chip, som även till sugisar. gränsen som gäller för sugisar är oftast i första steget vad insprutarna klarar av att ge, byter man till större så kan man göra ytterligare mer effekt på en sugis genom att chippa/ mappa/ programmera om, man kan finjustera en motor under gång för att finlira på motorns komponenter.
alla komponenter i en motor har toleranser även eldelar. Detta innebär att en motor kan ha ganska mkt obalans medan en annan likadan motor spinner ytters fint utan minsta obalans. det beror på toleranser, alla dessa toleranser ihop med chipet ska garantera i det sämsta fallet den effekt som tillverkaren anger. i de bästa av bästa fall lirar all komponenter ytterst fint ihop och då ger det betydligt mer effekt än angiven. Inte ens BMW sitter och bromsar motorerna så att de ligger exakt på angivna värden. Men de kanske inte heller släpper en 170hk som råkar ge 210hk utan de trimmar ner den något, kanske till 185hk innan den lämnar fabriken. jag vet inte hur BMW gör men SAAB kör ju sina bilar i bromsbänk så att de ska leverera minst den effekt som anges, men vad jag har för mig så är det också ett krav på tillverkaren som har med ISO-reglerna att göra.

Den som har råd att betala mappar sin bil i bromsbänk och slutligen vid testkörning, men det kostar lite mer.

Ni som tror att en sugis inte går att trimma via ett chip är galet fel ute och bör nog läsa på era kunskaper och sluta spekulera om sådant ni inte verkar ha ett uns av kunskap om.
Jag vet att det går och jag håller på att lära mig detta, det är inget man någonsin blir fullärd i. Det finns mkt man kan finlira på för att ge bästa gång på motorn, mesta möjliga effekt, minst möjliga förbrukning. Men det finns en hel del att akta sig för, för en motor kan bli illa åtgången av felprogrammering så det är inget man ska leka med själv utan man ska lära sig först som jag nu gör.
Min kusin trimmar motorer, och bygger trimmade motorer, och han gör jobb med mapping till en trimfirma. Han är väldigt duktig och vet verkligen vad han pratar om. Så ni som tvivlar på att en BMW skulle gå att trimma är farligt fel ute
Gee
Intressant läsning virgata och kul att du lyfter denna tråden igen. Men om det skulle va som du beskriver angående att många bilar har samma komponenter borde det ju vara betydligt svårare att chippa de största motoralternativen av en modell? Då den bör vara ganska optimerad redan?
ett bra exempel är volvos v70. finns som 140hk och 170hk, exakt samma motor. chippar man 140 hk får man 185hk, chippar man 170 hästarn får man 185hk. 170 hk är redan "bättre" inställd men det finns mer att hämta. simple as that
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Vad jag kommer ihåg så är det gasspjället som begränsas på varianten av 140/170hkr Volvon så ingen direkt olw eller estrella fredagsmys däriemellan :) Har för mig att det var en mjukvarutvecklare på Volvo som sa det. Men det ändras för modligen med några knapptryckningar i mjukvaran

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
Ja, Hasso har rätt, Volvos 2.4-litersmotor är ett olyckligt exempel eftersom den av marknadsskäl reglerats till 140 hästar, men i övrigt är samma motor som 170-hästaren. Samma fenomen finns hos andra tillverkare också, och i de fallen finns det helt klart en vinst med att byta mjukvara.

Jag vill dock påstå att det är undantag snarare än regel, oftast vill man trots allt få ut så mycket som möjligt ur sina motorer så om det fanns några enkla 'gratishästar' att hämta så skulle man göra det. Det gäller särskilt för toppmodellerna.

På ett personligt plan så är jag oerhört skeptisk till eftermarknadschip, det ska till bra mycket mer än 10-15 påstådda(eller verkliga för den delen) hästar för att jag ska ersätta den mjukvara som tagits fram under månader av dyrbar provning hos tillverkaren med något som ett par ambitiösa hemmaskruvare satt ihop.

Sedan kan jag bara inte låta Virgatas inlägg stå oemotsagt, det är helt felaktigt från början till slut. Jag önskar dig välkommen till forumet och ser fram emot bra diskussioner, du skriver som sagt själv att du håller på att lära dig. Det är dock tillräckligt med missförstånd som cirkulerar på nätet utan ytterligare ett A4=)
Visa användare
157
518i95
Bmw 320 e46
jag har bara gott att säga om solid av tidigare erfarenheter vid kollision med min förra v70....men nu när ja skullehel försäkra min 523a så var dom jävligt dyra så det fick bli länsförsäkringar för min del å jag bor ändå i lilla taberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.