|
Sida 1 av 10
|
|
|---|---|
Grubbe |
Se här vad jag hittade idag! :D Länk Det verkar som att Qvarnis och grabbarna gjort ett chip till 523:an och kört den i bänken före och efter. Chippet till Honda Civic Type-R fungerade uppenbarligen och det verkar även gå bra att hämta effekt ur 523:an med ett enkelt chip. Kan vi inte bara en gång för alla klargöra att det verkligen lönar sig att chippa en sugmotor? Bevisen -för- krossar verkligen bevisen -mot- tycker jag. :) |
| Om du anser att det där är BEVIS så är det nog tur att du inte jobbar som domare. :) | |
Grubbe |
Jag vet inget annat bättre sätt att mäta effekten på en bil än att bromsa den. Men du kanske har något annat bättre sätt att mäta effekten på? |
| 523 är ju strypt både mjukvarumässigt och försäljningsbrochyr-mässigt. Så visst, jag köper delvis argumentet i detta fall. Men betänk vem som har skapat dokumentet som du länkar till och till vilket syfte den är framtagen. Itsfun har också räkningar att betala och munnar att mätta. ;) | |
|
PowerMac: I den här tråden hittar du syftet till tester som Qvarnis gjorde på 523:an... Länk |
|
Grubbe |
PowerMac: Jag är övertygad att om du själv utför samma bromsning på en likadan bil - att du får fram liknande siffror själv. Qvarnis har själv sagt i någon tråd att han skulle publicera siffror oavsett resultat... Jag tycker bara att det är så konstigt att "alla" bestämt hävdar att en chiptrimmad sugmotor går lika bra eller (oftast) sämre än original för att Bmw har en sådan förfinad prgramvara o.s.v bla bla bla. Men det visar sig som sagt att det går mycket bra att chippa sugmotorer och antal hk per krona är mycket prisvärt i mina ögon. :) |
|
Grubbe - Du har ju varit helt lyrisk över chippet sen redan innan det fanns, så du får nog förstå att det finns folk på andra skalan också. Det är allmänt känt att 523:orna egentligen besitter mer effekt än de 170 som BMW säger, så att man lyckats trolla fram 15 hästar på en sån bil med ett chip som inte stryper motorn är inte särskilt uppseendeväckande. Jag betvivlar inte att Qvarnis kan sin sak, tvärtom, men att chippa en 523:a och visa papper på effektökning är ingen revolution. Han gör det i mitt tycke väldigt lätt för sig i detta fall. Skulle vilja se samma test och papper för en sugmotor som INTE är strypt av tillverkaren på det sätt som 523:an är. Varför inte en 520? Eller 528? Eller 540? Visas samma positiva siffror upp för någon av dessa bilar känner jag mig "överbevisad". |
|
|
Så länge jag inte såg testet med egna ögon så är det bara bluff, och hade jag sett testet med egna ögon så var det säkert manipulerad bromsbänk! =) |
|
Grubbe |
Anders N: Kan du förklara lite närmare vad du menar med strypt motor? På vilket sätt skulle 523:an vara strypt? |
Grubbe |
För att skapa ens ett litet uns av balans i debatten så hoppas jag innerligt att någon här kan visa ett konkret bevis på varför nu 523:an skulle vara "strypt" som ni säger? Men teori är att detta är en vandringssägen här på Autopower, precis lika påhittat som att chiptrim till Bmw:s sugmotorer inte fungerar. Men jag blir gärna överbevisad. ;) |
Grubbe |
Anders N: Hur menar du med "besitter mer effekt än de 170hk som Bmw säger"? Titta på bromspapperet så ser du precis hur mycket effekt 523:an besitter både före och efter bromsningen. Jag tycker att den ligger rätt precis på vad Bmw hävdar. Men du kanske tycker att 0,3hk är en stor skillnad? Tänk då hur stor skillnad chippet skulle göra. ;) |
|
Oj en ny klapp och klanglåda för chipps och startad av samma person som startade den förra klapp och klanglådan - hänvisande till samma chippsgubbar! G ska du inte montera chippet i din bil!!!! Visst har Q visat att det fanns hk att göra som han lovade - tackar Q! Men var är vridkurvan på bromsprovet? Första gången jag ser ett bromsprov med enbart hk och ingen vridkurva! Ett chipps påstås öka vridet ca 10% på mellanvarv och det vore mumma! Så jag väntar med spänning på att pappret kompletteras med vridkurvan! Det kanske är någon inställning på webbläsaren som behövs? |
|
Grubbe |
alaska1: Nej tyvärr, min bil får en individuell mappning av 540is vid installationen av kompressorkittet. Du antyder att jag skulle ha något att göra med ItsFun och deras chip? Knappast. Om du läser mina tidigare poster på det här forumet så ser du att jag skriver för att röra om lite i grytan och skapa lite balans i det här forumet. Det finns alltför många osanningar om dessa bilar och nästan allt kommer från något som någon har läst på forumet. Läs gärna min krönika på M3/M5-delen så förstår du vad jag menar. :) |
|
OK ska ta del av det! Vore lessamt om jag har rätt! Ska hoppa in där direkt! |
|
jimmy/bmw |
alaska1 du som verkar var en smart kille kan väl räckna ut vridkurvan med hjälp av effekt kurvan eller ? och vad ska vridet göra då är effekten som krävs !! |
|
*S* Kanske det är så! Men kan Du det? Och hur många an det? Vill du se bromspapper så finns åtminstone några här - MED VRIDKURVOR Länk Det är samma leverantör som till Autopowers test! |
|
|
Qvarnis å It´s Fun är inga rockies direkt! Jag tror stenhårt på dessa siffror. Varför skulle det inte ge effekt att chippa en sugis? Sjklart ger det större skillnad om man höjer laddet med 0,5bar men självkjlart GÅR det att förbättra original chippen. //Gustav |
|
|
Länk |
|
|
Vad gäller strypningen av 523:an så är den strypt i insuget. Detta troligtvis mycket pga att skapa en motor som är lite mera "Svensson" alltså en motor som inte har samma sportiga karaktär som 525:an har. För alla som provat att köra båda moteralternativen vet att karakteristiken på motorerna är väldig annorlunda. Naturligtvis är ju även programvaran anpassad till det mindre insuget, men den stora skillnaden till den lägre efekten är just bytet av insug. Det finns en del trådar på forumet där insuget på 323 har bytts till 325 insug. Sök & läs. |
|
Grubbe |
Men... Alltså. Så kan man ju inte säga. Det är som att säga att alla bilar är strypta i någon komponent i motorn, eller hur? Min M3a är också strypt i sitt insug. Hade man ett effektivare insug (t.ex M3csl) så hade den ju gått bättre... Och om CSL:en hade haft ett effektivare insug hade den också gått bättre. Är CSL:en alltså också strypt? Nej, det där köper jag verkligen inte. |
|
J har rätt i att 523 har en annan karaktär än en 525. En 523 och 528 har liknande karaktär och det skulle inte förvåna mig om insugningsröret är väldigt lika eller helt lika dem emellan! Jag misstänker att om man bygger om ett 328 insug så att det har riktigt korta och grova kanaler samt monterar lite vassare kammar så är det många goda hästar att finna! passar måhända M3 insuget på en 325 / 328 ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.