AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
54.610

Fungerar verkligen ett trimchip även på Bmw:s motorer? (läsvärt)

Sida 8 av 10
Nej det har jag inte.
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Qvarnis: Diagramet från bromsningen av 523:an, är det bakhjulseffekt eller motoreffekt som anges?

Ber om ursäckt för att jag lyfte denna dryga tråd.
Grubbe
Jontep, det är motoreffekten.

al
499
alaska1
118dA-13
Visst var det den bilen som användes för att ta fram chippet? Så den bilen får ju ett chipps anpassat för motorn som sitter i! DVS den blir ju mappad, men det säger ingenting om hur en annan motor fungerar med det chippet!

Har ni hittat vridkurvan än? Det ser ju lite konstigt ut med enbart effektkurva!
Grubbe
alaska1: Nej, det var inte den bilen som programvaran utveklades i. Det står tidigare i tråden.

Vridkurvan kan du räkna ut själv, så det spelar ingen roll.

Grubbe
alaska1: Men varför i hela friden tar du dig tid att fråga detta? Mätningen var ju i dina ögon ändå troligtvis fejkad och bilen var trasig och 523:an är ju överspecad från fabrik.

Det är inte så att du hela tiden försöker leta nya saker att slänga dina bortförklaringar på - då dina argument gång på gång motbevisas?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bevis....hmmm, jag har nog en annan uppfattning än Grubbe om det ordets innebörd i alla fall! ;o)

Jag skulle vilja vända på det och hävda att bevisbördan givetvis måste ligga på den som säljer en produkt och utlovar en viss effekt. Och då gäller det givetvis att leverera "bevis" på ett så heltäckande och klanderfritt sätt att det inte finns utrymme för att kritisera förfarandet över framtagandet av dessa "bevis".
Fullständig redovisning av alla resultat och fullständig metodologi samt oberoende insyn i HELA testprocessen är lägsta acceptabla nivån enligt mig!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
al
499
alaska1
118dA-13
Ja det är konstiga tider! Jag har fått förslag om att bevisa att chipps inte ger si eller så många hästar! Att jag ska räkna fram vridkurvan själv osv!

Kort sagt är det rent löjligt! Vill man sälja en sak får man åtminstone dokumentera effekten - punkt!
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Johan B: "Fullständig redovisning av alla resultat och fullständig metodologi samt oberoende insyn i HELA testprocessen är lägsta acceptabla nivån enligt mig!" Var det även dessa krav du ställde på de handlare som du köpte dina BMW bilar av för att säkerställa att inga hk saknades?
Grubbe
Hahaha... Ni är för goa grabbar. :D

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dojjan, naturligtvis har jag det!

En bilmodell testas av flera oberoende organisationer och tidskrifter och du kan ge dig den på att en "prestandainriktad" biltillverkare som BMW genast skulle få på tafsen om deras siffror inte höll måttet! ;o)

Eftersom biltillverkarna anger effekter efter strikt fastställda och standardiserade testmetoder är det en helt annan saklighet i deras siffror enligt mitt sätt att se det i alla fall...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Måste va jobbigt att ta sig genom livet och kräva oberoende test av allt som man tvivlar på. Vad säger dom till er i mataffären när ni köper mat? Är ni säkra på att korven verkligen är en korv eftersom det är tillverkaren som skriver att det är korv på paketet? Personalen i butiken kan man ju inte lita på. Dom är ju partiska eftersom dom vill sälja korven, om det nu är en korv, man kan ju aldrig vara helt säker utan ett oberoende test ;)

/Jesper

al
499
alaska1
118dA-13
Men jag ska inte sälja chipps! JAG ÄR INGEN SÄLJARE!

Det är den som är säljare som ska visa att det han/hon säljer överstämmer med det som utlovas! Kan du visa det - ja det är i så fall en annan sak!
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Johan B: Vilka är dessa oberoende organisationer som testar alla bilmodeller som kommer ut? Finns det någon media som är oberoende?

Nu tvivlar jag inte på de effektangivelser som BMW uppger för sina modeller men jag har aldrig läst en oberoende teknisk rapport med syfte att ta fram och säkerställa dessa effektsiffror.

Biltillverkarna är och deras leverantörer är certifierade enligt ISO och annat men detta kostar stora summor pengar. Tror inga chiptillverkare har ekonomi eller resurser som gör att dom kan lägga sig på samma nivå som en biltillverkare.
Jag blev en smula irriterad över de negativa åsikterna om chip här på Autopower därför gjorde jag på eget bevåg detta test eftersom jag vet att chippning fungerar och ville visa det även på en BMW. Nu med allt i backspegeln förstår jag att jag inte dokumenterade och gjorde allt på sånt sätt som skulle gjorts. Jag gjorde vad jag vid tidpunkten tyckte var rätt och riktigt och beklagar uppriktigt att jag inte gick mera grundligt tillväga. För det ber jag om ursäkt och kan bara skylla på att jag trodde det jag gjorde var rätt - då. Sånt är livet, man lär sig alltid något nytt. Tur är väl det!

MVH/ Qvarnis
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Frågan kvarstår!
Eftersom bilen är bromsad på rullande landsväg, så är det väl effekten på hjulen man får fram?
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Tycker även att motståndarna borde komma upp med något bättre bevis än "det är ju fel på bilen" och "jag får ju inte se vridmomentskurvan, buhu".
Jag menar, att en del påstår ju faktiskt att Qvarnis har manipulret testerna och att chipen inte ger någon som helst effektökning utan bara är sockerpiller. Vilket säkerligen klassas som förtal.

Qvarnis, försök att motbevisa något bibliskt för en troende istället. Större chans att lyckas =)

JONTEP:

Det är effekten i motorn so anges omräknat med en koffecient som heter DIN 70020 som tar hänsyn till rullmotstånd, väder, vind, temp, barometertryck mm mm mm som är något alla som har bromsbänkar och rullande landsvägar använder för att kunna jmfr effekter vare sig man är i Amazonas, på Himalaya elr i Bandhagen.

MVH/ Qvarnis
al
499
alaska1
118dA-13
Än en gång! Den som ska sälja ska visa att det som säljs håller det den lovar!

Om du köper en liter på bolaget vill du inte komma hem och se att den innehöll en decilliter! Det är bara så enkellt!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
alaska1: Förut så var det oberoende tester du var ute efter. Nu är det säljaren (i detta fallet Qvarnis) som ska visa att det fungerar? Hur ska du ha det? Qvarnis har ju redan visat att det fungerar.

Btw. Har du sett något oberoende test på att just den flaskan du köper verkligen innehåller en liter? (Det gör den inte eftersom man säljer 70cl på systemet ;) )

/Jesper

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.