AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
54.511

Fungerar verkligen ett trimchip även på Bmw:s motorer? (läsvärt)

Sida 7 av 10
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Johan B: På sidan 2 i denna tråden säger du följande "prestandasifforna (0-100) är nästan 2 sek bättre i verkligheten för en 523i, än vad BMW själva anger". Tyckte det lät mer osannolikt än vad något trimchip i hela världen kan göra. Bläddrade i Alla Bilar 98 och där kan man läsa att en BMW 523 ska göra 0-100 på 8,5 sek och om jag inte missminner mig så står även de siffororna i instruktionsboken och även i modellguiden. Gör då en 523 0-100 på 6,5 sek i verkligheten? Det är ju i klass med en 540!
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Dojjan:

Det bästa testet jag har sett för en 523i är 8,2s. Annars brukar många test hamna runt angivna 8,5s.
al
499
alaska1
118dA-13
Går det att få mer hästar ur en Honda? Vem har du fått det av? Var hittar du det testet? Vem står bakom det testet? Vilka spärrar har tagits bort på Hondan! Är den besiktad i det skicket? Har du varit med vid bromsningen?

Det är för mycket tro och tyckande och för lite fristående tester!
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Jag gör en cut & paste på mitt inlägg i Länk

-----
Hej,

Det är min bil som ITSFUN.NU har använt som referens bil.
Bilen är en helt orginal 523ia -97.

Jag har hela tiden jag ägt bilen kört på 98 oktanig bensin vilket gör att prestanda förbättringen
endast kan relateras till chippet.

Jag upplever skillnaden som helt klart märkbar!
Motorn går med mjukare gång i hela registret samt snabbare respons och dricker genomsnittligt 9,7 istället för som förut 10,0.
Jag var i förra veckan över till Norge där vagnen fick luftas ordentligt på landsväg förbrukning gick ner till låga 8,2.
Förbrukningen för landsväg har tidigare legat på 8,6.

Kör mönster osv. har varit precis de samma som tidigare med omkörningar och farter som bättre passar autobahn. ;)

Störst skillnad märker man när motorn kommer över 3000varv, här känns det att chippningen gett mest resultat!

Jag rekomenderar starkt detta chip inte minst med tanke på att bensin förbrukningen sjönk i så stor grad, JWR och ITSFUN vet vad de pysslar med!
--------
al
499
alaska1
118dA-13
Suck! Vari låg opartheten där? Vem har testat bilen och på vems bekostnad? Har bilen testats och i så fall hur tillförlitlig är testutrustningen?

Nops! Det som du framför tillför inget bevisvärde. Kvarstår bara att det som sagt är mycket tveksamheter i den här historien och allt för mycket är tveksam reklam!

Honda har en reklam där de påskiner att nya RAV4 gillar Sodouko - jag tror inte på den reklamen heller!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
alaska1: Varför kan du inte lita på Speedy? Och vad gör det för skillnad vem som står för pengarna när det gäller mätningen? Maskinen bryr sig ju knappast om vem som betalar.

Jag tror att alaska1 har lagt för mycket stolthet i frågan vid det här laget och kan inte släppa den.

/Jesper

Har bommat detta , så jag kommer in väldigt sent .

Har själv ägt en 323ti -98 med prestanda som var betydligt bättre än den BMW uppgav,och är ganska övertygad att effektsiffrorna är ca 10-15 hk för lite ( enligt hörsägen från andra 323ti ägare så varierad effekten mellan 180-189 hk ) och min hadde Supersprint avgas + öppet filter , dessa 2 modd gav nada i prestanda ökning .( jag kör acc test på 3 olika vxl och varvtal , och jämnför)

Vad jag vill tillägga i tråden är att körbarheten brukar bli bättre vid chipps trimning , många upplever jämnare motorgång , inte lika kraftig motorbroms i början mm mm , så att stirra sig blind på hk och nm blir lite fel i många lägen .

Ang strypt effekt ? om nu 323ti har 170 hk och 328i har 193 hk med samma insug ( M52 ) var ligger strypningen ?

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
Grubbe
alaska1: Om inte bilens ägare ska få berätta hur bilen går efteråt, vem i hela fridens dagar ska då kunna göra det? Om inte bromsbänken talar sanning, vem ska då göra det?

Jag tycker att du målade in dig i ett hörn för typ 30 inlägg sedan, och vi vet båda två vad som är mest realistiskt.

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
RS2: Vet att du kan din s54.. Varför 6000rpm?
Så om man vill ha bättre fart i en s54, är det sprut byte som gäller?
Men hur är det med s50b32, har du några uppgifter om den oxå? Har läst att de som tävlar med M Coupén chippar sina? (enligt total BMW)

Z MMM Coupe
al
499
alaska1
118dA-13
Oj! Jag noterade Grubbes start på forumet! Att chippsgubbarna tagit sig an en 523! Alltså med utgångspunkt från en viss motor utveckla ett chipps!

För den bilen blir ju chippset anpassat!

Har aldrig påstått att en inviduell chippning, dvs anpassat till varje bil inte kan ger fler hästar! Nu var det ju inte det som diskussionen gällde utan om det går att få ett standardchip bättre än BMWs standardchip.

Jag har noterat att Grubbe uttalar sig säkert om chipps men har inget själv! Nå jag har prövat chipps och bilen upplevdes smidigare och kändes sportigare men accelererade sämre!

Jag testade flera gånger för det kändes som bättre men det var alltså sämre! Så jag förstår dem som har chipp att de är övertygade om att det ger hästar!
Devisen all reklam är bra reklam gäller i högsta grad i denna tråd...

Sen förstår jag inte varför folk både säljare av chipp och köpare skall envisas att prata om prestandahöjning. Är detta det enda argument som folk att öppna sina plånböcker???

Bevisligen så verkar bilen annorlunda efter chippning, detta är det väl ingen som bestrider. Och det är detta man betalar för anser jag. Glöm effekttugget och koncentrera er på upplev ökad körbarhet. Själv skulle jag vara ytterst nöjd om min bil skulle gå jämnare med snabbare respons och dra mindre bensin efter chippning. Sen kan man i och för sig diskutera om det är värt pengarna. Personligen tycker jag nog att priserna är i överkant för vad man får. Dessutom så undrar jag om det är så smart att frångå orginalets "säkerhetsmarginaler"?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
alaska1:

Du hittar ju bara på nya argument hela tiden. Du säger ju indirekt att qvarnis har fuskat med effektmätningarna av hondan (ökning med 26 hk) och bmw:n (ökning med 15 hk) för personlig vinnings skull. Det är olagligt i sverige med falsk marknadsföring. Tror du på fullast allvar att qvarnis & co skulle riskera hela verksamhetens förtroende och möjligen existens genom att bluffa??

Tror du att ett så pass litet företag som itsfun har råd med detta?? Det här, anser jag, är ett motiv i sig som kan styrka sanningshalten i deras uppgifter.

Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
alaska1: Vem skulle kunna utföra ett opartiskt test som du efterlyser?
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Kan vi inte bara läsa vad "speedy" (vars bil det var som bromsades) skriver.
Jag tycker det låter som ett bra betyg & enligt min mening värt 2500 pix!

För min del, som kör 7000 landsvägsmil /år betyder det en bränslebesparing på 3080 Kr. / år! (med ett bensin pris på 11 Kr.) Så för min del så betalar sig alltså chippningen på 10 månader.
Dessutom får jag övriga positiva egenskaper på köpet!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Nu kör vi omvänd bevisbörda...
Vad har ni för bevis att chip inte funkar. Mer än vad ni har läst er till.
Har ni överhuvudtaget kört en chippad bil på rullande landsväg?

Jag har gjort det...och det har än så länge blivit effekt ökning på dom bilarna jag har chippat/bromsat.
Vem har sagt att chipning inte funkar? Folk är bara oense vad man får för pengarna. ;)
kilroy
PowerMac*

Sanningen är troligtvis att effektökning är vad många chipkonsumenter eftersträvar. Som 35-40-åring kanske man föredrar jämnare gång men som 20-25-åring är det troligtvis ökad effekt i hkr som ger respekt bland polarna...

RS2*

Din länk från Steve Dinan är ju intressant att läsa för den eventuellt oinvigde, det han inte kan om motorstyrning map BMW är inte värt att veta, men samtidigt är ju jämförelsen med övriga chiptillverkares kunnande lite orättvis. Det är säkert inget fel på kunnandet hos många (svenska) chiptillverkare men jag har svårt att tänka mig att någon ens kommer i närheten av Dinans minutiösa dokumentation, något man blir övertygad om när man läser Dinans 12-sidiga "modify warranty" som medföljer varje individellt modifierad bil.

Naturligtvis är det skillnad på kvaliten på dokumentationen från Dinan (kostnad 5000-35.000 dollar) jämfört med ett chip som kostar 2000 pix...Sanningen är kanske att det helt enkelt inte lönar sig att ta fram kostsam dokumentation för billiga chip. Kvalitetsstyrning och dokumentation är dyrt idag...enligt min uppfattning troligtvis för dyrt om man vill sälja chippet för 2-2500:-...

Höjer man å andra sidan priset så är det tveksamt om chippet överhuvudtaget är lönsamt för konsumenten...

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

gr
407
grizzli
Skoda Fabia 1,2 TSI 105 DSG7 - 11
Har tillgång till gamla tidningar i TV Nr 3 februari 1996 testades BMW 523i mot MB 230 står det så här om motorn.

"Ännu högre effekt än angivet. 169 kh på bakhjulen tyder på att motorn ger ca 180 hk och vridmomentet är också högre än angivet. Ändå är motorn snål och avgasren"

Kanske inte en 523i var den optimala bilen att visa på. Men jag tror ändå att du skulle få mer effekt ur en 320/520/528 o.s.v

MVH//Anton

BMW - Der Deutsche Kraftwagen

320:n
Länk
I Måndags chippade jag min bil E30 325i oss Itsfun, och jag må säga mycket trevligare bil blev det, bilen fick en annan karaktär än tidigare, svarar bättre på gasen,kraftigare blev den också, det så kallade BMW jucket är helt borta, hur mycket mer hästar det blev är svårt att säga men mer blev det helt klart.Jag återkommer om bensinförbrukningen eftersom jag inte hunnit kolla det än.
Har du klockat någon acceleration före och efter chippningen?
t.ex. 80-140?

Mvh,
/Wille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.