|
Sida 6 av 10
|
|
|---|---|
|
Z3_turbofreak, Så vad har du för trimchip i din E46 M3 då? /RS2 |
|
|
Z3_turbofreak: Vad har Autopower med denna diskussion att göra? Jag har då inte sett nån AP-medarbetare skriva i denna tråden. I övrigt så håller jag med dig. /Jesper |
|
|
RS2: www.superchips.co.uk J.Dredd: den biten kom med bara för att jag var irriterad över alla skeva vinklar. Sålde 645:an och köpte E46 och Z3, nu är livet roligare |
|
|
alaska1 "Jo! Jag har samma uppfattning som dig där! plockar man dessutom bort katten så ...! Men det är ju inte det som hävdas utan att det påstås ju att man kan både få fler hästar och fungerande lågvarvsegenskaper samt att den går igenom besiktningen ! Snacka om sopor på BMW som inte också klarar det!" -Har du inte läst tråden? BMW (och alla andra tillverkare) måste ta hänsyn till en jävla massa annat än bara effekt när dom utveklar programvaran! Bilen måste funka i extrem värme med kass bensin, släppa ut så lite avgaser som möjligt osv. Riktigt lika mkt har inte en "chippgubbe" att tänka på vettu, därför kan han öka effekten. (om än måttligt) |
|
|
Hehe.. En säger att bilen är strypt i insugen, en annan säger inte.. Verkar vara mycket egeninhämtad "kunskap" här. Det jag ställer mig frågande till är varför de gnälls på bromspapperna. Firman som utför bromsningen av bilarna är ju oberoende, och har ingenting med It´s Fun eller JWR att göra.. Förtroende är bra, men kontroll är bättre!! |
|
|
Vad gäller strypningen, så har jag sett både 523 & 525 insugen & det till 525 har betydligt större kanaler. Vad gäller chipningen, så håller jag med Geban, först vill alla se ett broms intyg, när det väl dyker upp så duger det inte. |
|
|
PowerMac: Vi ändrar på de flesta parametrar som vi kan elr kunden önskar. Ex bränsle, tändning, fartspärr, varvstopp, tomgång etc.. Vi köper inga chip och bara trycker dit. Jürgen Weise har ett stort bibliotek med allehanda motorfiler som han sparat på sig och utvecklat under de ca 20 år han sysslat med chiptrimning vilket gör honom och därmed oss unika inom svensk tuning. MVH/ Qvarnis |
|
|
RS2: Alla våra trimchip som vi saluför gör vi själva och har alltid gjort. Återigen står Jürgen bredvid mig och undrar vad du egentligen menar och vilka uppgifter du har som uppenbarligen inte stämmer. Du är välkommen till oss i Haninge om du vill ha mer information som möjligen kan bli tungrott att dra genom datorn. MVH/ Qvarnis |
|
| Oberoende bromsning?? Ja mycket ska man höra! Bromsningen är gjord åt chippsgubbarna på deras beställning! Åtminstone så har det framställts så här! | |
| Ge dig nu! | |
|
alaska1 Eftersom du inte litar på någon och tror allt är manipulerat så är mitt förslag att du kontaktar en firma som kan bromsa en av dig utvald bil före chip och qvarnis kan säkert låna ut ett trimchip så ni kan testa den med chip sedan. Då har du fått en oberoende test. Men risken är väl att du bänkar bilen med 98 oktan och säger att det är orginalbromsningen och när chipet är monterat tankar du 89 oktan för att påvisa att du kan och vet allt. Kontakta guinnis rekordbok annars kanske dom kan göra oberoende test om vilket chip som är världen bästa ;-) Att Jurgen W vet vad han håller på med tror åtmonstånde jag. träffade honom hemma hos pappa Ekström när dom höll på med hans bmw rallybil -94 (tror jag det var) och då chipade han en 525ix med gott resultat åt mig |
|
|
Jag ser fram emot att se ett oberoende test intill dess förbehåller jag mig rätten att tvivla! Märk väl! Jag har inte sagt att det inte finns hästar att vinna bara att ingen bevisat att det går med bibehållande av vrid, bränsleekonomi och utsläpp. Det är många som är messersmittar här som påstår att chipps ger si eller så men vad de har gemensamt är att bevis saknas! |
|
|
alaska1 Men vem ska bekosta en oberoende test om nu det bromsresultatet som qvarnis redovisat inte räcker? Jag är inte någon chip förespråkare men qvarnis har ju bevisat att det gav några extra hästar och då litar jag på att han inte manipulerat siffrorna. Tycker mig läsa allt som ofta att folk tror andra ljuger här på AP men det kanske är som så att genom sig själv känner man andra, eller så är allt som skrivs på AP som en sagobok vilket jag inte vill tro. Först klagas det på att ingen chiptillverkare har bromspapper redovisade och när en äntligen tar fram det så har han tydligen fel bil, manipulerade siffror och inte ett rätt. |
|
| Ja av chippsgubbarna har Q varit mest tillmötesgående och det har jag gett han all credit för! Innebär dock inte att det saknas oberoende test! | |
|
Det här är absolut ingen kritik mot Qvarnis eller Jürgen W. Men jag tror att misstänksamheten grundar sig i många falska påståenden ifrån andra oseriösa företag. Jag har mest erfarenhet ifrån turbo bilar tidigare och där är det mycket lättare att påvisa effekt vinsterna. Men med bilar som t ex E46 M3 som har 343 hk och en litereffekt på över 100 hk/l och ett relativt avancerat motorstyrnings system så är det inte så lätt. Det finns olika tillverkare som har påstått att man kan få upp till 40 hk mer i S54 motorn men alla tester visar att det oftast inte är mer än 5-10 hk i praktiken. Dvs endast 1,5-3,0% mer effekt och detta är mindre än skillnaden mellan en bra och dålig dag (temperatur, lufttryck, bensinkvalitet, etc). Just när det gäller E46 M3 så känner jag två av de personerna som står ibakom nästan alla programvaror till just denna bil så jag vet vad jag pratar om. Och för att förbättra effekten ytterligare så krävs det mer modifieringar i form av andra kamaxlar, race katalysator, etc men körbarheten på vanlig väg och felmarginalerna minskar så klart. Sedan underlättar det inte att BMW har lagt in olika skydd och spärrar så att det inte går att göra bänktester i normalt läge. Så vissa företag som inte har denna kunskap har istället gjort bänktester i det speciella läget för kontroll av avgasreningen vilket ger helt felaktiga värden. Och vissa trimchip tillverkare har använt de allra första versionerna av motorstyrnings programvaran som bas. Och detta är inte speciellt bra då BMW har förbättrat programvaran väldigt mycket allt eftersom. Sedan så är det väldigt vanligt att de standard trimchips som säljs via olika företag är samma programvara ifrån Superchips, Powerchip, etc. Så nog finns det grund alltid för att vara misstänksam i många fall. Men då är det ju bra att man kan besöka Qvarnis eftersom han finns på orten. Ett tips till dig Qvarnis om du nu inte redan har funderat på det är att erbjuda en 30 dagars pengar tillbaka garanti om man inte är nöjd. /RS2 |
|
|
Ifrån en annan tråd där detta diskuterats tidigare. Så här säger t ex Steve Dinan om noggranheten av såda här mätningar: "There's no really accurate way to get engine horsepower from a chassis dyno." "Basically, what horsepower would you like? I can give you anything from 330 to 420 with the same car." Läs mer på länken nedan vad han säger och speciellt på sidan 4 om E46 M3. Länk /RS2 |
|
|
Skulle jag chiptrimma min egen E46 M3? Nej, inte med den kunskapen som jag har om hur MSS54 motorstyrningen fungerar och den lilla effekt ökning som det ger plus diverse andra problem. Det finns dock en programvara jag skulle kunna tänka mig där också Vanosen programeras om och gasresponsen ändras både i normalt och sport läge men den finns tyvärr inte för europeiska bilar. Och skulle jag montera Supersprint race katalysatorer så finns det endast två olika versoner av programvaror som jag skulle överväga men de är tyvärr inte heller fullt testade på europeiska bilar. /RS2 |
|
|
RS2: Andra oseriösa företag? Du lär nog nämna dem vid namn. Vilka tester är det som bara visar 5-10hk. Kan ju vara kul om alla får del av din kunskap. Vad säger du om Digi-tec, de påstår ju att de ändra på vanostiderna på s50b32. Samt att de har plockat ur 400sug/hk ur en hårt trimmad s50b32. Z MMM Coupe |
|
| Det går ju att få mer effekt ur Honda motorer, så varför skulle det inte gå på en M3a ?? Eller är BMW sämre ?? | |
|
Anders, DigiTec är definitivt en av de mer oseriösa när det gäller effekt uppgifter och det är bl a de som hävdat att man kan få +40 hk i en E46 M3 vilket alltså inte är sant. När jag frågade dem hur de kommit förbi 6000 rpm spärren som finns i denna bil i sina bänktester så svarde de att de inte lyckats göra detta... Och sedan så hänvisade de till att +40 hk gäller för en kall motor eftersom original BMW programvara har ett skydd som begränsar effekten tills man är uppe i full arbets temperatur för att skydda motorn. Men detta skydd har alltså DigiTec tagit bort i sin programvara. Tycker ni att detta är ett seriöst sätt att mäta effekt? Det finns massor av inbyggda skydd, timers och adaptions processer som man måste känna till i MSS54 för att kunna göra riktiga tester och börja optomera tändning, bränsle och styrning av Vanos enheten. De testerna som jag hänvisar till är kontrollerade tester gjorda av E46 M3 ägare över hela världen hos välkända företag som själva tävlar med E46 M3 i olika racing serier plus uppgifter ifrån de utvecklare som har jobbat med med MSS54 och som jag också har kontakt med. Tyvärr så kan man få en helt annan bild genom att bara läsa forum som t ex E46 Fanatics och M3 Forum eftersom det är så mycket falsk marknadsföring på dessa ifrån olika sponsorer. Men det är ganska lätt att genomskåda om man har lite kunskap om E46 M3 eftersom det krävs speciella kunskaper att testa just denna bil. Läs mer i länken ovan så förstår du varför det är så svårt att göra och jämföra olika mätningar. Som tur är så har vi Rototest i Sverige som har väldigt bra utrustning men man måste fortfarande ha mycket kunskap om hur motorstyrningen fungerar. /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.