|
Sida 5 av 10
|
|
|---|---|
|
Johan B och alska1: Ni läser ju verkligen inte vad folk skriver. Hävdar ni eller hävdar ni inte att bilen i fråga har fått de extra hästkrafterna efter trim mha chip? Det går väl inte att neka, sen vilka fantasifulla ursäkter ni än presenterar så kvarstår ju faktum, eller? VEM och VAR har någon bevisat att bilen "inte var kry"? Det är bara en massa ordbajseri här. mvh Fredde * zatzy.com | crew |
|
|
10 hk tog jag från den blå himmlen, vem vet det kanske bara blir 5 eller inget. Jag har inte testat och har inte utrustning eller kunskap för att göra det. Märkligt att dom som vet väljer att inte utala sig i denna tråd. Exempelvis Qvarnis forummedlem och pappa till pdf:en som startade denna tråd, och säkert fler som vet och har läst i denna tråd. Med det är väl känsligt att uttala sig om levebrödet förståss... Jag är öppen för all info som herrarna vill dela med sig av. :) |
|
|
Det kan vara intressant att läsa hur denna nyhet emottogs på ett annat märkesoberoende forum. Bara för skojs skull. Säger en del om skillnaderna mellan de olika typerna av communitys. Personligen tycker jag att man får ett vidare perspektiv om inte alla medlemmar är partiska. Mvh Fredde mvh Fredde * zatzy.com | crew |
|
|
glömde länken... Länk mvh Fredde * zatzy.com | crew |
|
| Rena reklamen från Qvarnis då men granskande opartiskhet hör väl inte ihop med målgruppen för forumet i fråga. Folk på AP är oftast lite äldre antar jag men jag kanske har fel. Qvarnis & Co välkommen att överbevisa mej/oss. Vi är nyfikna hur det hela går till och vad som är skillnaden. Jag är öppen för det mesta. Diagrammet i fråga är inte tillräckligt för mig. | |
| Aldrig hört talas om det forumet, men det var samma frågeställningar där som här om det verkligen ger samma antal hästar på alla 523! Samma Grubbe var även där! Tycker det här forumet håller betydligt högre klass! | |
| Märkligt vag många enstaviga meningar varvat med svordommar man kan läsa på zatzy. Ingen som helst eftertänksamhet eller försök att diskutera "fakta", bara pang på rödbetan. Var och avr annan mening felstavad. Dom verkar inte bry sig i att postaren är totaljävig i sammanhanget och lever så vitt jag förstår på att kränga chippet i fråga. | |
| He, he. Jag stavar visst också fel. ;) | |
|
Om chip ger hk eller inte lägger jag mig inte i men efter att ha läst denna tråden och Zatzys tråd ser man en del mognads problem på Zatzy och faktum är väll att Teknikens värld har bromsat/bänkat 523 till 170 hk på bakhjulen vilket ger en del mer i motorn?! Orginal! Därför ogillar endel resultatet från Its Fun chipet? Kass sumtskastning från Zatsys användare iaf.... Mpower |
|
|
Är det fortfarande Superchips som Qvarnis säljer? Nästan alla trimchips till nyare bilar kommer ifrån ett fåtal leverantörer oavsett vem det är som säljer dem. För att ta ett exempel så till E46 M3 kommer nästan alla trimchip som säljs ifrån en enda person som har kunskapen och erfarenheten om hur MSS54 fungerar. Sedan har han hjälpt några andra leverantörer att ta fram speciella versioner beroende på övriga modifieringar. Vad vill jag ha sagt med detta. Jo, att visst kan man förbättra prestandan och karaktären något. Men med de nya avancerade motorstyrnings system så är det inte så lätt idag som det var förr. I vissa nyare BMW bilar så är programvaran dessutom krypterad så det är väldigt svårt att justera de parametrar som behövs och väldigt få kan programmera Vanos enheten. Och att hänvisa till någon graf där inte alla fakta redovisas runt mätningen ger tyvärr inte så mycket. Och det går inte heller att jämföra grafer ifrån olika utrustning för bromstester då alla ger olika resultat trots försök att normalisera. Det vanligaste fusket är att använda 91 oktan vid bastestet och sedan använda 98 oktan eller högre med det nya trimchipet. /RS2 |
|
|
RS2: Du har missuppfattat att jag någonsin sålt Superchip. Programvaran är Jürgen Weises som var den första i Sverige att börja med chiptrimning i slutet av -80 talet. MVH/ Qvarnis |
|
|
Qvarnis, Konstigt då uppgifterna kommer ifrån JW då även han sålt Superchips tidigare. Så du säger alltså att alla trimchips som ni nu säljer är egen utvecklade av honom? /RS2 |
|
|
RS2: Jag har JW bredvid mig och han säger att han aldrig sålt Superchips. MVH/ Qvarnis |
|
| Hur går utvecklingen till, vilka parametrar ändrar ni på, vad går att göra respektive inte göra? Eller köper ni färdiga chipp och trycker dit, i så fall från vilka? Mera info tack så kanske du får fler kunder. | |
|
Qvarnis, Jaha, konstigt eftersom jag fått annan info tidigare. Men du svarade aldrig på min andra fråga. Är alla trimchips som du säljer till BMW (alla modeller och motoralternativ) egen utvecklade av JW i Sverige? Men eftersom jag redan vet svaret så behöver du inte svara... Jag vet också hur trimchip branschen fungerar! :-) /RS2 |
|
| Och eftersom Qvarnis har valt att inte svara så ser jag hela grejjen som BLUFF! Jag är faktiskt öppen för det mesta, och kan tänka mig chippa min 523. Men som det ser ut nu så är det bara pengar i sjön och gratis marknadsföring under annat alias. | |
|
Oj. Jag visste inte att man måste sitta och bevaka forumet 24/7 för att bli trodd på det man säger :) /Jesper |
|
|
Min M3 har ett chip eller tuningbox mit V-max modul som dom kallar det från FK Automobiltechnik, chippet är har en blandning av M3 GT´s programvara och egna tuningparametrar, 305-310Hk och bilen är lika snabb och även snabbare än vissa m3 3.2 så visst fungerar chip om det är bra gjort. Denna "chippning" monterades 1996 i tyskland och är en separat box med komponenter och kretsar så det är nog inte riktigt samma som vanlig chipning vad jag har förstått?.. Hittade massa TÛv papper i dokumentationen och mailade Fk automobiltechnik för ca 1 månad sedan och undrade vad det var och fick reda på ovanstående. Jag har ägt bilen i 4år och alltid undrat varför den går så bra. Ps. för 2 månader sedan trodde jag chippning av sugmotorer var "pengar i sjön" |
|
|
Har haft mina senaste bilar t.ex. 645 och M5:an chippade samt har både M3:an och Z3:an chippade och det ger skillnad. Att BMW's styrsystem skulle vara så perfekta att det inte gick att plocka mer effekt visar bara hur dåliga dom är isåfall om det inte finns marginaler för att optimera. Finns inte en bil tillverkare som ligger på gränsen och inte kan plocka mer effekt med enkel chippning. Släpp allt skit snack och väx upp nu, ni har fått papper på effekt ökning. Vad har strypning med saken att göra om det är insuget som stryper, det sitter fortfarande kvar eller hur?!?! Ni behöver inte försvara BMW och sätta upp dom på någon pedistal, inte ens BMW själva ville juh ha med er att göra va det inte därför ni byte namn från bmwpower till autopower eller?? Sålde 645:an och köpte E46 och Z3, nu är livet roligare |
|
| J.Dredd: Du har så rätt, my bad. Ber om ursäkt blev lite sne på Zatzy tråden. Jag tar tillbaka påståendet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.