|
Sida 4 av 10
|
|
|---|---|
|
Oj vilken diskussion det var här då :-) jimmy/bmw Jo visst kan den det, responsen eller "karaktären" är liksom halva grejen med "chippning", framförallt på sugmotorer, För övrigt ser jag inget konstigt i att man kan hitta några % effekt i vilken motor som helst, optimerar man för bättre soppa än vad BMW eller vilken annan tillverkare som helst tänkte sig från början, - så kan man köra lite offensivare tändning & därmed lite mer soppa i mappen - svårare än så är det inte, sen har man dessutom då "karaktären" att leka med som grädde på moset, Värt att nämna är att alla "chip" på marknaden är inte bra, vissa är tom dåliga även från dom "fina tunerfirmorna", jo jag har sett ett par exempel på M5'or... som förutom högre varvtal och vassare karaktär gick sämre än i orginalutförande (effekt/vrid) vid motsvarande varvtal. Den ena mappen var gjort av en av dom "bättre" tyska tunerfirmorna... och var rent dålig & gränsfall till farlig om man har någon som helst prioritet när det gäller livslängd av motorn. Kruxen med ett chip är att det är optimerat på någons bil, i bästa fall några bilar, i förhoppningsvis samma klimatzon där du har din bil. frågan är är din bil tillräckligt "likadan" som chipparens baslinje? - vilka marginaler lämnade "chipparen" kvar för att hantera sådana skillnader?, många frågor blir det. |
|
abd |
PowerMac: Om du tar av dig dina BMW-glasögon, försöker tvätta bort BMW-stämpeln i pannan och läser igenom tråden så ser nog även du vad jag menar. :) |
| jimmy/bmw: Din poäng med detta verkar enbart vara att misskreditera mig, själv har du ingen åsikt i sakfrågan verkar det som. Age. Fac ut gaudeam | |
jimmy/bmw |
Jag säger bara varför skulle det inte kunna ge någon effekt med chip på en bil utan turbo! |
| VEM har sagt att det INTE ger någon effekt. Det enda jag säger är att det ger inte en så stor effektökning på bilar utan turbo. Vad du får för pengarna är en annan programvara som beter sig på ett annat sätt än orginal. Vilket innebär allt som jag har sagt redan tidigare i mina ovanstående inlägg. Det är INTE fel att chippa en sugmotorbil. Men räkna inte med en större cylindervolym eller turbo via mjukvara! Vad som kan diskuteras är om det är värt pengarna, men det måste väl var och en avgöra själv. | |
jimmy/bmw |
DU DA!!!! inflikar att "chippning" av sugmotorbilar INTE egentligen handlar om ökad effekt |
|
Frågan var om det fungerar och inte om det är prisvärt. Själv köper jag hellre något som får upp effekten än köper styling. Det har bevisats att det fungerar. Hejdå myt 1000kr /hk. |
|
|
Tja, trimchip på en sugmotor lär kosta i närheten av 1000Kr/vunnen hästkraft så "myten" lever vidare! ;o)) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Suck! Samma personer fortsätter att hävda att chippset fungerar! Jag har noterat att inläggen som påstår motsatsen är betyydligt bättre underbyggda och dessutom mer sansade! | |
|
inflikar att "chippning" av sugmotorbilar INTE egentligen handlar om ökad effekt Men snälla du det är ju det jag säger hela tiden, och fortsättätter att säga. Det är inte effekten i sig utan upplevelsen av respons och förendrad karaktär som är vad man får. Om man teorietiskt skulle kunna öka effekten på en bil med 170hk med låt säga 10hk utan att förendra något annat i bilen så hade du (antagligen) inte märkt ett jota. Det är på tok för lite skillnad för att man skall markant upptäcka en radikal förändring om man inte sitter med kronografen i handen. Om man däremot förändrar sättet som kraften levereras så kan man få en märkbar skillnad bakom ratten fast effekten knappt har förendrats alls. |
|
| Chippet i detta fall kostar inte 15 000kr eller 25 000kr för Hondan. På vilket sätt blir det 1000kr /hk? | |
jimmy/bmw |
johan b har du några grunder för de du säger ? Powermac förstår mig inte på dig säger du att det inte blir effetk ökning eller att det blir effektökning ? |
|
alaska1: En chippad 328, just en sån som du har, gick som ett skållat ollon, men den gick inte igenom besiktningen p.g.a för höga avgashalter. Mer soppa och ändrad tändning = mer effekt. Chip konstrutören i det här fallet brydde sig inte om avgasreningen, men det måste BMW göra. Fattar du ?? |
|
|
10hk skillnad märker man lätt. Som jag sagt tidigare. Märker man skillnaden i prestanda på en BMW 316 och 318 trots bara 18hk? Eller är det bara en bluff? |
|
|
Nu förklarar jag för en sista gång. - Det blir en väldigt liten effektökning på en sugmotorbil. - Denna ökning skulle inte alls märkas om man inte förändrade motorns karaktär. - Vilket betyder att bilen känns annorlunda efter chippning. - Om man tror att man får en herrejösses massa extra hästkrafter (sugmotor) så är man bortcycklad. - Om man tror att ett chipp är helt värdelöst så är detta också fel. Man får en ny programvara. - Om det är värt pengarna får var och en avgöra. Over and out. |
|
| Det är jättestor skillnad i motorkaraktären mellan 316 och 318. Du märker det lika mycket som effekten. | |
| Jo! Jag har samma uppfattning som dig där! plockar man dessutom bort katten så ...! Men det är ju inte det som hävdas utan att det påstås ju att man kan både få fler hästar och fungerande lågvarvsegenskaper samt att den går igenom besiktningen ! Snacka om sopor på BMW som inte också klarar det! | |
|
Om man bortser från karaktären utan ställer de på strippen och drar några repor, så ser man speciellt på sluthastigheten om bilen går bättre. BMW 318 har riktigt bra förutsättning att vinna mot en 316. Det jag vill säga att 18hk är rätt mycket. |
|
jimmy/bmw |
-Powermac 10hk är ganska mycke tycker jag iaf -effekten ökas så ändras karaktären - "Vilket betyder att bilen känns annorlunda efter chippning" japp -ingen som sagt de heller -återstår att se då någon utomstående måste göra ett test -hellt rätt |
|
På vilket sätt kan man förändra motorkaraktären så radikalt med en mappning? Det chip som t.ex. finns till M303,5 ger ju ingenting i form av karaktärsförändring. det enda jag märkte var att man tagit bort bränsleavstängningen nar man släppte gasen, vilket gjorde att den blev lite mindre ryckig på låga varv, vilket isej är positivt. Men att betala 3500:- för det.... nja.. Dessutom tror jag som Johan B och Alaska1 att möjligheten på nya bilar är ännu mindre. Freude am fahren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.