AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
54.501

Fungerar verkligen ett trimchip även på Bmw:s motorer? (läsvärt)

Sida 3 av 10
abd
Ja jäklar, det är seriöst svårt att inte falla av stolen när man skrattar så mkt som man gör när man läser denna tråd. :-D

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ja om Teknikens Värld gör en 0-100 test som inte når upp till BMWs egna siffror är tidningen inte värd vatten ens, men nu är tidningen hux flux kung ??

Jag har oxå ramlat av stolen ;)
Grubbe
Själv slog jag i smalbenet på väg ned från stolen mot golvet, så jag har ont där iallafall. :D

Denna tråd är ett extremt bra exempel på hur folk utanför denna community/sekt uppfattar den.

Jag tycker det är synd att kalla er trångsynta, men jag hittar inget mer passande ord tyvärr.

Det är ju faktiskt 2006 nu. Alla här borde inse att styrboxar till bilar har gott om säkerhetsmarginaler. Såklart ska inte en BMW-motor rasa om du kör ner till Afrika och på vägen måste tanka soppa med 92 oktan.

Till och med en inbiten BMW-fantast borde inse att om man plockar bort en del av dessa felmarginaler så kan motorn prestera mer. Är du säker på att du alltid kommer kunna tanka ren och fin blyfri 98 eller t.o.m Shells V-power soppa så är du helt på den säkra sidan.

För övrigt så är det intressant att se hur spekulationer i början av denna tråd, senare blir till sanningar. Ni har konstaterat att den aktuella 523:an inte var frisk. Hur då?

Se inte detta som ett påhopp nu, utan läs igenom det ordentligt och tänk lite på hur ni framstår. Ni besitter inte alla sanningar om BMW.
Jag säger inte att testet är sant heller.
Men ingen av er har presenterat fakta som bevisar motsatsen.

Mvh Fredde@zatzy.com

mvh Fredde * zatzy.com | crew
Håller med ovanstående och inflikar att "chippning" av sugmotorbilar INTE egentligen handlar om ökad effekt, även om det är det som säljer prylarna. Man förändrar motorns respons och allmänna betende vilket också gör att bilen uppfattas annorlunda (piggare) när du kör den. För vem sitter med ett stoppur i byxfickan vid rödljuset, eller en bromsbänk i garaget? Siffror är inget annat än skrivbordprodukter som kan vridas och förvanskas för att passa syftet där dom presenteras. Detta är en grundsten i vårat siffersamhälle. Gå inte på det! Köp ett "chipp" om ni vill ha en annan programvara och beteende på bilen, inte ökad effekt.
jimmy/bmw
Allmäna betende vad är de da ?
Allmäna betende: Hur mycket bränsle den drar, hur vridmomentkurvan ser ut, var max vartalet sätts, mm, mm. ;)
jimmy/bmw
om vridmoments kurvan ändras så läre den ju få mer eller mindre effekt i de område
Visst det är en av parametrarna som man har att laborera med.
jimmy/bmw
Ja å då läre väl effekten ha ökat. För en bil med mindre effekt kan ju inte kännas "piggare"
Du kan få snabbare gasrespons så att bilen känns snabbare . Du kan även få mera effekt antingen på botten eller på toppen av registret vilket gör att bilen upplevs piggare beroende på körstil. Du förendrar i receptet så att säga, men du tillför ingen cylindervolym med ett chipp.
jimmy/bmw
Och varför skulle man inte kunna få effekt i både toppen och botten för da ?
Då behövs det turbo skulle jag tro, helst dubbla för att täcka "hela" registret. Men jag är ingen "chippsgubbe", mejla itsfun och se vad dom svarar.
jimmy/bmw
Längre upp i tråden verka du så himla påläst om chippning ju och nu verkar du inte kunna nånting märkligt
Kul slutsats du drog av det hela. Vad är det du vill då. Bevisa att chipps ger mer effekt eller vad är du ute och fiskar.
jimmy/bmw
Jag säger bara att om du inte vet vad du pratar om så säg inget !
vad menar du med det, då skulle du få rensa tråden på som gott som alla inlägg inklusive dina. Hur många här har suttit och filat med bilens mjukvara och gjort egna vetenskapliga tester i garaget för att sedan yttra sig här på forumet. Skulle tro så gott som inga. Har du gjort det, vad kom du fram till? Kan du belysa oss om detta. Jag gissar att du har köpt ett chipp och tror att du fick en massa extra vilda kusar under huven eller nått. Och vill inte inse att sugmotor optimering (chippning) handlar inte så mycket om effekthöjning utan att förändra andra attribut i motorns arbetssätt.
Inget fel i att chippa bilen bara man inte tror att man åstakommer effektmirakler på en sugmotorbil.
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
På villket sätt drar detta forumet BMW´s namn i smutsen??

Länk

jimmy/bmw
Varför skulle jag behöva ta bort mina inlägg för da ?Och det lät inte som du bara trodde tidigare i tråden "inflikar att "chippning" av sugmotorbilar INTE egentligen handlar om ökad effekt"
Och jag har själv inte chippat min bil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.