AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.797

Nu blir jag riktigt trött på allt skitsnack om import!

Sida 2 av 3
Den bil är dyr även om det skulle vara en svensksåld. Vem vill betala 50k för en 525 e34?

Han som säljer den bilen har inte det minsta nåning om hur marknaden ser ut nu för tiden for importerade BMW särkill på vinter.

Det är bara att bita i den sura äpplen importerade bilar värderas mycket mindre än svensksålda. Syn bara på dem som har ärliga importerade.

Mvh
Mauritx

mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Det beror ju självklart på vad man prioriterar för utrustning, för vissa tillhör ju tv och navigator livets nödtorft, så man hittar ner till ICA och där kan sitta parkerad och kolla bingolotto... Och elstolar med minnen så käringen inte rör Din optimala körkänsla (eller är det kanske läge ett före reklamen och läge två efter...=)
Men stolsvärme ser ju inte grannarna att man har ändå, så det behövs ju inte...
Tror inte vi kommer mycket längre i denna diskusionen. Det råder två skolor: för och emot importbilar.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Nej, tre. Dem som inte bryr sig finns också. Orkade inte kolla om min bil var importerad förrän jag redan hade bestämt mig. En BMW är en BMW oavsett om den är såld i Tyskland eller Sverige, skillnaden ligger enbart i vilka den har passerat på vägen. Och rötägg finns i alla länder...

Wilhelm Svenselius
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Är inte alla BMW importerade?

Skämt åsido, förutom Wendtans inlägg om direktimport kontra svensksålt, som jag instämmer i förekommer det mycket okunnighet och svepande generaliseringar i frågan.

Att genereltt säga om svensksålt eller importerat är bäst är meningslöst. Bilhandel är bilhandel och det förekommer mycket knep och knåp på båda håll. Det enda man kan göra som bilköpare är att vara påläst, noggrann och kritisk. Viktigast är naturligtvis ett gott skick och trovärdig dokumentation.

När det gäller direktimport är mina egna erfarenheter av att resa till Tyskland och köpa bil hos en seriös handlare utomordentligt goda. Det kan bara rekommenderas. I det fallet handlade det inte om en BMW men ett par visister hos BMW Niederlassung bekräftade att bilarna där över lag håller mycket hög standard. Dessutom erbjuder den tyska marknaden, enbart i kraft av sin storlek mycket mer spännande valmöjligheter än den svenska, För mig som sökte en relativt ovanlig bil (Jaguar XJR) var urvalet i Sverige inte mycket att hurra för. Och ja, den har stolsvärme!

Däremot skulle jag aldrig köpa en direktimporterad bil (BMW eller annan) som tagits in nyligen och som erbjuds till ett pris som är "för" bra. Det gäller vare sig om säljaren är privatperson eller handlare. Visst, en sådan bil KAN vara OK, men risken att den inte är det är så stor att det är meningslöst att försöka. Dessa mindre seriösa säljare lever på okunniga köpare som så gärna vill komma över drömbilen "billigt". Så länge den drömmen finns kommer det alltid att finnas en marknad för "liksäljarna".

Don't dream it, drive it
Buspelle
Håller också med Wendtans inlägg, men skulle vilja tillägga att det dessutom är mycket enklare att kontrollera och få korrekt historik på en svensksåld bil, vilket är A och O i alla bilaffärer.
Paap Reeder
... grannens son köpte en MB "osett" från en renomerad MB-handlare i Tyskalnd.
Ca 2003:a.
Bilen kom med biltransport till frihamnen i Södertälje. Han kunde inte hämta den direkt utan det dröjde en vecka.
Han tog tunnelbanan och tog med sig en snöborste och snöskrapa ... och startade.
Inte ett knyst hördes. Köpte ett nytt batteri på OK och sedan har bilen EXAKT motsvarat förväntningarna.

Prisskillnad svenskreggad på gatan jmf med Philipssons pris = 80 000:-.
... så visst finns goda affärer med import.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Håller inte med på allt Wendtan. Det kan vara tur, men jag fick MYCKET bra betalt för min förra importerade E30, mer än vad jag gav (la dock ut lika mycket på den) 2 år tidigare och den var inte svårsåld alls.

Jo, visst kan man sakna stolsvärme (inte svårt att montera 2 "svenska" stolar dock). Men det är väl enda argumentet också, lyktspol går att montera också om man vill, men det är fult om det är den fasta typen anser jag.

Vad är det som är så mycket enklare med svensk historik då? Ännu värre om det inte finns nån historik, vilket är vanligt i sverige på många äldre bilar tycker jag. Här får du reda på max. 3 ägare, i tyska briefet står alla ägarna... Jag fick med en hel del kvitton, servicebok, TUV papper mm. på mina 2 sista jag köpte i tyskland.

Sak samma, onödig debatt, alla köper vad de vill!

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Lite ironiskt, ska kolla på en 520 Touring -96: sv-såld på torsdag. 13'mil, kan det stämma? bara låta känslorna och erfarenheten att kontrollera. Planerat att hämta en nyare touring (-01:a) hos släkten i Frankfurt, men omständighetera kring friggagatan får en att tänka om, kan alltid hämta en under hösten istället, då vi förhoppningsvis flyttat till lugnare område. Därför skulle det kunna ha en en E34:a ett tag till, måste dock ha kombi.

Det sura är ju att man får börja om på ruta 1. De berömda listerna längst ned på dörrarna har sina nackdelar = ROST! (det var inget alls där på min Frankfurtkörda E34:a)

Bromsrör mm. rost! Undrar hur det ser ut innanför innerskärmar, förmodligen rost.

Men meka är kul, det går att fixa!

Förresten, har kollat lite i Frankfurt vad gäller saltning, de har inte ren salt, det är nån sorts granulat, liknar små plastkulor. Smakar inte ens salt, verkar inte vara aggressivt som salt iaf. Min farbror där kan inte minnas under -2-3 på minst 20 år.

Mvh:

Zoltan
Ett litet tillägg: En bil från en auktoriserad BMW-handlare/Niederlassung med garanti som och alla papper/böcker och som är fullt verifierbar från sagda ställe bör väl i rimlighetens namn inte jämföras med en papperslös bil från hederlige Heinz som både handlar med skrot och begagnade bilar?
Även i helvetet (i detta fall tydligen Tyskland) finns det gradskillnader.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Självklart är det så mikaelodoris, köpte dock min ena privat och den andra visserligen hos en mindre handlare men han hann ha bilen i 4-5h innan jag hittade den (inbyte på kvällen, jag köpte den på morgonen därpå), han hann inte ens tvätta den. Pga. det försummar jag handlaren och anser att jag nästan köpte den från dess förra ägare. Kan tilläggas att handlaren är känd o stor, funnits i många och verkade ärliga. Finns det nåt att tjäna på en E30-fiffel? knappast.

Sen anser jag att det behöver inte nödvändigtvis vara Niederlassung för att vara ärligt, en Ford eller en Opelhandlare kan mycket väl ha en beg.bmw, och de vill nog inte heller spela bort sitt rykte.

Mvh:

Zoltan
FD-ormen: Jag håller med om båda punkter. Auktoriserade handlare är generellt mer tillförlitliga (liksom i Sverige) eftersom klagomål kan leda till att de bokstavligen tvingas plocka ned skylten och de dessutom i en del fall lämnar garantier som gäller i Sverige. Ngt som rekommenderas är det du har, personliga kontakter i det som vi tycks vara tvingade att kalla det tyska helveteshålet. Att köpa privat skulle jag bara våga göra i Bremen där vänner kan beskåda fordonet och kontrollera det och sedan hjälpa mig med att ta mig runt, det kan säkert vara lönsamt, fast man får inte Europlus som jag är väldigt förtjust i (litet mod och ingen bilmek det är jag det).
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jo, garanti är bra! Gäller dock bara om man fortsätter serva den på aukt. verkstad i SE, vilket aldrig händer i min värld (har förklarat mina skäl varför förut här).

Förstår inte riktigt det senare i ditt resonemang, varför bara köpa i Bremen? Skurkar finns ju överallt. Se hur många som blir blåsta vid privatköp i Sverige bara? Jag åkte hem till en familj i villa (skulle kunna varit Svennson) och köpte bilen, han fick följa med till Zullassung, där myndigheterna kollar upp stöld mm., det gör man knappast här.

Blåst kan man bli överallt, visst kan risken vara större privat, men man har väl ögon o öron o en hjärna till hjälp?

Ahh, blev förvirrad i mina inlägg om Sv.såld, har kollat lite, finns många fina E34 -95/96 och E39 -98-01 runt Frankfurt, en hel del privat tom. kanske inte billigare än här men säkert mindre rostfria, 3 bilar vi hämtat förut är levande bevis om det.

Det var en fröjd o lossa framvagnsdelar mm. sånt som kan rosta ordentligt på min E34, som hade varit i Frankfurt i 9 år. E30:n som har rullat där i 11 år fick beröm vad gäller kaross, underrede, bromsrör (orig) av besiktnigsmannen. Han som reggade in den, bjöd faktiskt på den. Ovanligt.

En annan kul grej, AC:n är helt original i E34:an, inget bytt än. Kul, och den funkar kanon, efter 11 år. Visst kan man tro att kondensorn rasar snart, men den ser rätt fräsch ut och jag är noga med att rostskydda kanterna/rör och tvätta den ofta...

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Tillägg: köper jag privat i Tyskland, tar jag med min släkt till köpet, som bor där och kan byråkratin kring köp. Han känner till handlingar mm.

Mvh:

Zoltan
FD-ormen: Endast därför att mina vänner bor i Bremen och för att kunna åtnjuta det stöd som du får av din släkt. Bodde de i Buxtehude eller Waldbröl vore det platsen för mig. :)
Om något skulle jag uppskatta om alla ville sälja sina hus och sprida ut sig i södra Tyskland med dess lägre priser och större utbud, men jag tror inte att deras vänskap sträcker sig så långt.
Det där med servicekrav för Europlus har jag tydligen glömt bort, men det spelar ingen roll i mitt fall iom att jag generellt lämnar mina bilar till auktoriserade verkstäder. (under denna pseudonym döljer sig ingen supermekaniker)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Snackar vi "ny" bil kan det vara lite känsligt läge då en eventuell mätarskruvning ger mycket i värderas. Men säg att bilen är värd 0-100000kr
så anser jag stenhårt att skicket är helt avgörande.

Risken är överhängande liten att bilen är skruvad då det inte ger någon större vinst att tala om på en sådan bil. Jag skulle utan tvekan köpa import, 535an är det och den har ju en svensk ägare då bosatt i tyskland som ägt den sedan ny.

Alla BMW är ju importerade och som ni själva säger är importbilar inte värda någonting så varför inte slå till och köp en superfin till lågpris, kan det bli bättre??? Sedan får man väl behålla bilen såpass länge att den inte är värd så mycket, då spelar import eller inte någon större roll på begagnadmarknaden.
Svensksåld och Svensksåld... Hmmm den är importerad från Tyskland oavsett :). Finns väl ingen BMW fabrik i Sverige...

Finns två typer som importerar Bilar :

1: Den person som ser ett vinstsyfte med att importera. Detta bidrar mer el mindre ett sämre bilval/dålig historik alt smälld eller skruvad. Nu säger jag inte att alla som gör det i Vinst syfte är mindre seriösa. Men risken är större !

2: Den person som vill ha en Pärla med fin historik och mkt utr. Har man den inställningen blir det väldigt svårt att köpa en Skum bil om man nu lyckas vet jag inte hur man gör de... :). Risken är liten här :)

Den som letar en fin bil brukar veta vad man får i Tyskland och var man kan köpa tryggt.

Att ha en Svensksåld eller en Tysksåld är för mig samma sak de tillverkas i alla fall i Tyskland oavsett, Vi kan se det så här : JU mer mellanhänder desto sämre :).

BMW- När du älskar att köra
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
T.o.m. besiktningsmannen var förvånad hur rostfri en 11år gammal E30 med lite över 17'mil på mätaren kan vara. Han utgick från sin erfarenhet o erkände att det är MYCKET sällsynt på en 11 år gammal E30 som är sv-såld. Att salt skulle användas i nedre delen av tyskland håller jag inte med om, nåt andvänds men det är inte samma aggresiva salt som här. Det förstår man först när man börjar lossa chassidelar.

Import for life!

Var tvungen att tjata lite om det oändliga bråket mellan import o sv.såld.

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
har själv en importbil och det är inte ovanligt att man får positiva kommentarer om den angående skicket. De som känner mig lite bättre vet också hur extremt bra skicket är, nästan hellre importbil för mig!

Bilen: Länk
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
I mellersta delarna av tyskland tror jag bilarna är som finast.. där har man kort vintersäsong = lite salt
I Munchen är de vintertid en hel del snö och elände, och saltas frisk, har faktiskt sett flera rostiga E32or där, samt även en E38..
men de är ingenting jämfört med eländet vi har här...

BMW CS #5139
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Över en kamm heter det väl. :)

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.