AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.796

Nu blir jag riktigt trött på allt skitsnack om import!

Sida 1 av 3
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Just det, kolla Länk det är ju riktigt jävla irriterande att alla importbilar ska ALLTID dras över samma kant!

Fördomar och okunnighet!

Jag sätter alla mina bilar på att när jag tog in min, var den lika fin eller tom. finare än hans "pärla"! Tyvärr, har alla inte det lika "bra" (garage, landet) och tvingas parkera den mitt i storstan, vilket är en förödelse för en fin bil.

Skulle vilja jämföra min egenhämtade "importvrak" vad gäller under skalet, dvs. lite framvagnsdelar, karossskarvar mm rostmässigt, ska vi se vem som har vraket!

och 60 tusen ska han ha, hahaha, dream om!

Finns lika mycket svenskt skit som importskit! Skål!

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
FD-Ormen:

Du kan se vad jag tycker, här:

Länk

I´m with You.... :-)

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Jo, det dåliga ryktet kommer väl av att 99% av alla importbilar har tagits in i vinstsyfte. Och fina ärliga bilar med få mil kostar precis lika mycket i Tyskland som i Sverige. Alltså blir det gärna så att de bilar som importeras blir tvugna att manipuleras för att gå att sälja med profit. Alltså ställa mätare, lacka skador och liknande. Och ska Du sälja en bil som Du behöver bekosta något på, då blir det väldigt sällan något kvalitetsjobb/delar som används. Så helt utan substans är inte importbilars dåliga rykte.
Lugn i stormen... Ingen kan väl förneka att det - som annonsören uttrycker det - strömmar in importvrak? Har ännu aldrig träffat en importkritiker som anser att det är samma sak om Herr Orm har hämtat en handplockad E30 Touring för eget bruk och Herr Rövare har hämtat fyra E39 530d Touringar som han sen spacklat och skruvat enkom för att tjäna pengar på okunniga köpare.

Min åsikt: För "vanligt folk" är det bättre att köpa svensksålt eftersom det är lättare för dom att kolla upp bilen. "Vanligt folk" vet nämligen inte ett skit om ljusmoduler, serviceböcker, Fahrzeugbrief, garantireparationsutdrag och annat som entusiasten har stenkoll på. För en köpare som vet hur man kollar upp en bil är import ett fullgott alternativ, inte annars. Att sen en svensksåld bil också kan vara krockad och stulen och skruvad är en självklarhet. För oss. Inte för "vanligt folk".
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Det fina är att det inte är Tyskarna som manipulerar...det är SVENSKARNA... Det är vårat eget fel, liksom..... Så många bilar som vi hämtat genom åren, så vet jag hur det ligger till!

Sedan skall tilläggas alla Svenska skit-vrak, som "Svensson" vill byta in.... Minimiutrustade SOPOR till Mondeo (grovsopor från fabrik), V70 med oljeläck, rostiga Toyota Corolla 1.4 UTAN ALLT, RIKTIGT J_LA SKIT!!! GUUD VAD JAG HATAR!!! Jag köper hellre en smälld BMW 740iA.... :-(

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Kraftverk - VI vet att det i stor utsträckning är svenskarna som skruvar, men försök tala om det för "vanligt folk".

Jag letar bil sedan flera månader tillbaka och än så länge har jag mest hittat skruvade importer och rostiga/snikutrustade svensksålda vagnar, vilket gör att man börjar tappa tilltron till hela jävla begagnatmarknaden i detta land.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Såååå rätt du du har Kraftwerk!

Nä, jag har inga problem att sälja mina importbilar, de har jag köpt med kärlek! Inte en krona billigare än hemma, men mycket bättre skick, service mm., det är ju min poäng med import. Tycker bara det är fel marknadsföring.

Kan nämna att jag ringde på en svensksåld E39:a -01:a häromdan, vilket kasst intryck ägaren gav. Nä, det blir att handplocka en E39:a i Frankfurt i April.

Mvh:

Zoltan
kilroy
Anders N*

Enligt min uppfattning har du många rätt i ditt resonemang angående import kontra svensksålt när det gäller köpare som inte är helt uppdaterade på alla fallgropar.

För övrigt tycker jag fortfarande att det är för mycket fokusering på frågan om import kontra svensksålt.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Jo, men det hela hade löst sig om folk inte köpt importbilar. Nu skapas en marknad som gör att en bil blir "nåbar" för en Svensson som kollar annonser hos bilfirmor och märker att bilarna är för dyra och så ser han privatannonsen på den fina importbilen till ett vrakpris, klart han blir sugen. Och så länge det finns köpare finns det alltid en säljare och på något konstigt vis har ofta säljare lite rymligare samvete...

Men Du, herr Kraftwerk, är det så konstigt att de bilar som Du inte vill byta in finns på våra vägar? En Toyota Corolla går ju faktiskt att lösa ekonomiskt för en normalinkomsttagare, medan en gammal E32a eller E34a är ohållbar. Och jag är ganska övertygad om att Du hellre byter in en Corolla -93a än en BMW 740-93a... För tanken är väl att Du ska kunna sälja den igen...? Men självklart är BMWn en underbar bil, men när t.ex. en meningslös elektronikbox ,som styr något värmespjäll i baksätet, kostar som en beg. Toyota Corolla så förstår man folk. Och skatt och försäkring betingar en månadslön... Och vem ska köpa dessa massor massor av importerade E34or som finns i landet? De som har haft dem har varit supernöjda men vill ha något nyare, och de som eventuellt vill ha en gammal E34a har inte råd.

Om vi sluppit denna massimport, då hade det dåliga ryktet försvunnit och entusiasterna kunde åkt till Tyskland och handplockat sina pärlor, inte för att tjäna pengar på bilen utan för att få de som de verkligen ville ha (modell/utrustning)
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
hehe ja... verkar som om vissa tycker importbilar blir bättre ju längre dom har varit i sverige... de har jag svårt att se... tycker själv bara dom blir rostigare.. :)

sedan de priset... han skall vara lycklig om han får hälften..

BMW CS #5139
Har iofs aldrig köpt en svensksåld eller för delen tyskimport (har hämtat mina 2 själv i Tüschkland) men om jag jämför bilarna hos byns auktoriserade bmw-handlare med de jag köpt i Tyskland skulle jag i alla lägen välja mina pga skicket (för att inte tala om utrustningen). Så hellre en bil såld hos en tysk BMW-återförsäljare än hos en svensk. Nackdelen för en privatperson är att de inte känner till de kontroler man kan göra och naturligtvis språket. Jag tror att det även på detta forum i många fall råder en okunskap om den höga nivån hos de bilar som står hos en tysk auktoriserad BMW-handlare. Jag erkänner att jag själv var mycket imponerad. Jag har noterat att värderingar utförda här som ibland görs av bilar är lägre än i Tyskland, vilket förvånar mig mycket. Varför ska en bil som är i bättre skick och med bättre utrustning än en svensk värderas lägre än en svensksåld?
Jag pratade med en försäljare hos den lokale handlaren och han tillstod att i grund och botten var mina bilar mer värda än de svenska, men att det är köparen som bestämmer och köpare anser att ett 15% lägre pris är ett måste för att det ska kunna sälja en tyskimport.
Det ska dock sägas att en bil som kommer från en skum försäljare och som skruvas av någon sniken tjuv är något helt annat än det jag talar om.
Den skenoärlige *host* "svensken" har slagit till igen. Alla tittar bort och se vips... Sen drar han i väg mot horisonten med ACC:n på högsta utan tillstymmelse till taklucka och med siktet inställt på nordkap smått knappande på multifunktionsratten. Tur att han valde sportstolarna tänkte han förnöjt när han slänger en blick över ölflaken medans han pratar i mobiltelefonen med ena handen och fyller in sjukanmälan till försäkringskassan med andra. Den "svenska modellen" lever och frodas, men hur länge till???
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
De kontakter jag hade i Tyskland när jag letade cabbe sa alla samma sak, de älskar svenska bilköpare som kommer över och skall göra det stora kapet.
De till och med rekomenderade mig att köpa den i Sverige.
När jag frågade hur det kom sig att de flesta bilar som importeras från tyskland bara har en ägare och för det mesta är advokater, doktorer höga chefer mm så sa han, vad tror du behövdes inge mer, jag förstod.

Krafwerk du som vet hur det ligger till vet väl att tyskarna har en väldigt ny vagnpark i förhållande till Sverige så du måste vara en dröm när du tar över deras 20 år gamal bilar.

tycker personligen att alla gör som de vill eller som mikaelodoris säger ,
har aldrig köpt en importerad bil jag hämtar mina i tyskland
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Ingen kan väl ändå förneka att det genom åren har importerats massvis med mätarfifflat skrot?? Privatimportens dåliga rykte är ju grundat i alla krockade 35000-milare som importeras och säljs som 13500-milare.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Det är mycket riktigt att det fifflas hit o dit. Nämner det igen: har vittnen på att svenska (mycket stora) kända bilfirmor mätarfifflar på Svensksålda bilar. Men det är fortfarande kasst att smutskasta all import för att få sälja sin saltvrak.

Men det är väl så, ska man nån gång kränga sig egenhämtade pärla, så ska man dra allt skit om svensksålda. Allt verkar tillåtet.

Mvh:

Zoltan
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Jo, sedan slipper man ofta en del nödvändig utrustning om man köper en import. T.ex stolsvärme...Jag har ägt en importbil och aldrig mer, säger jag! Den saknade stolsvärme men hade strålkastartorkare...(?) (självklart ur funktion...) Och den bilen va en sådan som Ni pratar om, förre ägaren hade varit och hämtat den själv och handplockat den i Tyskland. Ingen servicebok, bara lösa papper från någon mack, världens fulaste fälgar och konstiga däck. Brorsan hämtade en E46a -00 från en stor BMW försäljare, förvisso ypperligt fin (endast 2000mil) men den saknade stolsvärme, farthållare och multiratt, men hade taklucka och kassettspelare utöver ACC och sånt. Vem behöver en bil med taklucka idag? Jo, rökare och halva Europeiska befolkningen röker, något som inte många svenskar gör. Men man måste ge cred åt tyskar för det finns inga i världen som kan rekonditionera lika bra.
Men det finns ju konstiga svenska bilhandlare också, besökte en för något år sen som inte bytte in tjänstebilar och ville helst inte ha metalliclack. Han ansåg att privatägda bilar va lugnare körda... Hm, tänkte jag, och väldigt mycket lugnare servade...
Men för att inte bli ovänner här så är det ju bra att alla kan göra det man helst vill själv...
Jo men de är ju klart att de bara e svenskarna som skruvar importbilarna.... Ja menar, skuvade bilar förekommer ju inte i tyskland eller??? :)

Sen är inte alla importbilar välservade pärlor vilket ger benämningen importvrak grund.

Det finns några fakta som inte går att bortse ifrån oavsett hur fel de än känns eller är.

*En svensksåld bil betingar ett högre andrahansdvärde än en importerad med likvärdig utr.

*En svensksåld bil är mer lättsåld i sverige än en importbil.

*En svensksåld bil är väldigt mycket enklare att få goodwill reparerad än en importerad.

*De svenska Bmw firmornas inställning till importbilar är stundvis inte särskilt gemytlig.

*Garantierna är bättre på en svensksåld Bmw än på en tysksåld, såvida du inte åker till tyskland varje gång den skall servas/repareras.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Återigen, det saltas FRISKT i tyskland med. Bitvis tom mer än det gör i sverige. Framförallt i norra tyskland.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

mr.christian: visst är det så att stolsvärme inte är standard på många tysksålda bilar. Samma sak med multiratt. Den svenska generelagenten sätter ett antal utrustningsdetaljer som standard och sätter sen ibland även ihop paket som är så lågt prissatta att 95% väljer till dessa. I Tyskland utgår man i regel från en "tom" bil och sen får köparen kryssa i allt han vill ha och detta resulterar självklart i en del konstiga utrustningskombinationer...

Att din bror hämtade en bil utan (för många av oss) självklar utrustning kan man väl knappast beskylla tyskarna för...

Har själv ägt 5 importerade bilar och samtliga har haft stolsvärme och farthållare. I och för sig också taklucka och kassettspelare...;)

Jag kommer att fortsätta att ta hem mina bilar från Tyskland.

___
//Ulf
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
utrustningen är ett av de argument som jag sätter högst för att fortfarande importera en bil. Utbudet är så mycket större så att man (ego) lättare skulle hitta en bil med allt det jag vill ha i Tyskland. Priserna verkar ha jämnat ut sig ganska rejält, de billigaste bilarna i respektive klasser vill jag inte ha, varken från Sverige eller Tyskland. Betalade säkert alldeles för mycket för min 523T som jag har nu, men jag är å andra sidan nöjd med den, och det är värt mycket för mig (hittade den dessutom i Sverige, men visst är den importerad).

Angående garantirep kan jag bara redogöra för hur BMW här i Umeå (Lindholms bil) behandlat mig. De har aldrig ens nämnt att den är importerad och servicen är superb. Bilen ska in på byte av bagagelucka och lagning av rost i tanklucka på fredag.

/Martin
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Min nästa bil kommer att bli en IMPORT just för att man får en fin och välvårdad bil där.Nu ska inte sägas att svenskar över lag skiter mer i sina bilar men tror att vi inte lägger ner lika mycket energi på att vårda och serva våra bilar mer än som behövs.Handen på hjärtat så ligger inte jag varje helg å puttsar å kämpar med min bil.Det kan bli kanske en,max två gånger i månaden. men håller efter endå.Största boven i vårt land är vintern å detta salt som används fort det blir kallt å halt.Kolla mina bilder så får ni se en fin bil som e IMPORT.

BMW e lag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.