|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Rätt jämnt under 200 km/h! Länk | |
|
Gustav: Ska det ta lång tid att ladda hem filmen? jag har en snabb lina men det tar väääldigt lång tid. |
|
|
Gustav: Sorry fick precis hem filmen varför finns inte edit:( |
|
|
Kul film, lite kurvor eller filbyten hade inte varit fel, den Ryska M5 E39- RS4 B5 duellen är fortfarande nummer 1=) Mvh Stephan |
|
kilroy |
Tack för filmen, Gustav...! Som väntat är det ganska jämnt upp till 200...och S2 M5 är ju också som förväntat snabbare upp till 150 ungefär? Upp till 100 har jag ännu inte blivit frånåkt av någon bil, oavsett märke... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
| Kilroy, var det itne vi som diskuterade huruvida en S2 kunde matcha en M V-10? Jag var rätt förvånad över S2, det kan jag erkänna :) Den klarade sig rätt bra i de "låga" hastigheterna ;) | |
kilroy |
Jo, vi hade en lätt diskussion om det för ett tag sedan...och filmen visar ju att jag delvis hade rätt. När det går riktigt fort så blir S2 lite på efterkälken. Man kan ju spekulera i varför, S2 har ju bättre vrid än M V10 men lite lägre effekt. Det kan ju hända att olika vridmomentkurvor i samband med att S2 M5 har en annan slutväxel än en standard M5 E39 kan ha betydelse. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
Buspelle |
Trevlig film. Tack Gustav! |
kilroy |
Gustav* Jag har lite problem med att ladda ner filmen, verkar vara lite "mystiskt" format på den? Har du den nerladdad själv? Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Den där M5 e60 förnedrar Dinan S2 i mina ögon. Grym skillnad! Flåklypa |
|
|
Som sagt trevlig film. Tackar Gustav. Mvh Danne |
|
|
Håller delvis med Flåklypa. När väl E60 tar övertaget över Dinan S2 gör den det med besked.. Men en Dinan S2 visar ju att den går ruskigt bra den med. Jämför man med andra filmer tex Porsche Turbo VS M50 E60, Lambo VS M5 mm så ligger ju dinan s2 bra till. Det är ju trots allt en familjebil vi snackar om som e fullt jämförbar bland några av supersporetbilarna, åtmindstone rakt fram. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
kilroy |
Rätt bra ändå att en sån "förnedrad" bil faktiskt kör ifrån en E60 M5 upp till 150...med teknik som är lite äldre än den som E60 har och med mindre effekt... Flåklypa måste ha djävulska krav på bilar... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Kilroy. Ta det inte personligt, det jag säger har ju inget med krav att göra. Vänd på det och ponera att du äger den där M5an. Skulle jag säga att det var jämnt mellan bilarna i filmen så hade jag verkligen höga krav på vad som räknas som en frånåkning. Jag blev förvånad över att M5an klev ifrån så markant uppe i fart med tanke på jämförelsen...en Dinan S2 är ju ingen trött bil direkt. Flåklypa |
|
|
Vad har höga krav o göra med att S2:an blir ägd i de högre registert att göra? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
kilroy |
Flåklypa* Jag tar det inte personligt, jag bara förundrar mig över ordvalet "förnedrar". En bil som drar ifrån en E60 M5 upp till 150 blir knappast förnedrad, oavsett om det är en Porsche, MB eller en italiensk sportbil...Enligt din uppfattning om svenska språket så blir ju faktiskt E60 M5 "förnedrad" upp till en bra bit över 100...även om jag inte tycker det. 6-7 billängders skillnad upp till 130 miles/h (~220 km/h) innebär mindre än 1 sekunds sämre accelerationstid...något som faktiskt ytterst få bilar klarar av. Jag har sett åtskilliga prestandabilar bli förnedrade av E60 M5 på Autobahn, jag har själv förnedrat säkert lika många själv...och då är det verkligen tal om förnedring i ordets rätta bemärkelse. Jag har inte sett alla Gustavs filmer men dom jag har sett har inte handlat om någon förnedring från något håll...däremot är det säkert en hel del som blivit frånåkta när börjar gå riktigt fort. Visst är det imponerande att E60 M5 kliver ifrån när det börjar gå riktigt fort, mycket imponerande. Personligen tycker jag det är lika imponerande med en bil som lämnar en E60 M5 bakom sig upp till 150, oavsett om det är en Porshe, MB, en högpotent italiensk sportbil...eller en S2 Dinan... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Jag tycker att Dinan ser kraftfullare ut vid lägre farter och det har förmodligen med utväxlingen tillsammans med motorns karaktär att göra. Det som slår mig är att M5an åker förbi så tydligt vid högre farter med tanke på att Dinanen har övertaget vid lägre farter. Det är en tankevurpa att räkna att 6-7 billängder motsvarar mindre än en sekunds förlust till en viss fart (220km/h i detta fall). Flåklypa |
|
kilroy |
Visst har det med utväxlingen och motorkaraktären att göra. E60 M5 är byggd för europeiska krav i första hand där höghastighetsprestanda är viktigare än något annat. Dinan S2 är modifierad för den amerikanska marknaden uteslutande och där prioriterar man i första hand acceleration upp till 80-90 miles/h eftersom man i USA har en helt annan körkultur än i Europa. Dinan S2 har också en "liten effektdipp" mellan 150 och 210 km/h, för att få en "effekttopp" därefter, allt beroende på motorkaraktären. Det märks vid fullgasacceleration genom växlarna att den "tappar" något vid det fartintervallet för att sedan komma igen med full kraft ända till varvstoppet vid ca 310 km/h. Förklara gärna varför det är en tankevurpa att 6-7 billängder motsvarar mindre än 1 sekund i accelerationstid... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Lite offtopic men tanken slår ju en att det finns Nowack N500 också Länk vore kul att se en sådan duell, vad har Dinan S2 för topphastighet jämfört med M5 e39 samt M5 e60? kanske någon kan lägga upp prestanda tabeller för ovan nämda bilar:). Ärligt talat så har man ju större glädje av en bil som har bättre prestanda 0-150 än över 150 det tycker i alla fall jag... Mvh Danne |
|
|
Nowack går rätt bra när en väl går... Länk |
|
|
Jag antar att du tittar på den sekvensen där dom kör från stillastående. När Dinanen är uppe i 220km/h (dom nämner den farten i mph) så ligger M5an, ungefär tre billängder före, vilket kan antas vara 15 meter. Det är alltså helt riktigt att M5an vinner 15 meter på 18 sekunder från kanske 50km/h. Nu kommer vi till tankevurpan som f.ö är lätt att göra. Dinanen accelererar från 50-220km/h (antagligen mätarfart) på 18 sekunder enligt filmen. M5an accelererar från 50 till över 220km/h på 18 sekunder. Vi vet att M5an håller en högre hastighet än Dinanen efter 18 sekunder eftersom den accelererar ifrån Dinanen med en viss hastighetsdifferens vid 18 sekunder. Tittar man på hur fort M5 kör om Dinan så tar det ca 2 sekunder från det att dom är dörr-dörr till att dom är bakspoiler-framspoiler och bilen kanske är 5 meter lång. 5 meter på 2 sek = 2,5m/s = 9km/h 7 sekunder senare är hastighetsdifferensen ännu större men det är svårt att säga hur mycket. Tittar man på filmen och tar tiden från det att bilarna är jämnsnabba..alltså brytgränsen för där M5 tar över tills den har bakspoiler-framspoiler så tar det ca 6 s. Alltså ökar M5 10km/h på 6 sekunder i det intervallet och hastighetsskillnaden ökar sekund för sekund där efter. Flåklypa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.