|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Länk Hehe "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". | |
| Ja...roligt på ett sätt och tråkigt på ett annat... | |
|
Hör själv till kategorin som inte riktigt gillar hur snöplogbilar går fram i städer. Vissa gator fixar de inte alls, medan en till synes exakt likadan gata är så helig att minsta snöflinga ska bort, och just liknande "hämnd" aktioner blir till. Visst ska man kunna ploga bort snö, men det där var ju fullständigt onödigt och framförallt barnsligt beteende. |
|
|
Självklart hade man blivit riktigt förbannad men jag är inte ett dugg förvånad att det kunde hända. Jag frågade en plogare om han kunde rensa parkeringsplatsen vi har på jobbet. Någon hade parkerat där tidigare och plogbilen innan hade lämnat en halvstor vall just där. Jag sade att jag kunde flytta min bil så att han kunde komma åt med traktorn men ett nej fick jag och han tuffade vidare... Han hade ju iofs just åkt förbi platsen med snödrivan. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Jag tror man får sin beskärda del av irriterande och ignorerande bilister om man ska ploga i Stockholm, jag skulle knappast kunna låta bli :) Journalfilmspärla ur SVT:s öppna arkiv, snöröjning i Stockholm 1944 Länk Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| Det där skulle aldrig kunna hända i Göteborg, här röjs nämligen aldrig snön bort. Var flera veckor sen det kom någon egentlig snö i Göteborg och vi har fortfarande rejäla vallar i centrala stan. | |
|
Mikael Holmyr: Samma här! (Borås). Dock kan de komma en snöplog sent på kvällen ibland när det är plusgrader, för att ploga upp en 1 meter hög vall runt alla fickparkerade bilar. När man sedan ska till jobbet på morgonen efter, så har det oftast blivit minusgrader under natten.... Då står man där med en frusen borg runt bilen!!!! /// Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk |
|
| Det finns inget värre än en massa bilar som är ivägen när man ska ut och ploga snö. Oftast så är vägarna byggda så att det finns snöytor som man ska lägga snön på och står det bilar där så kan man inte bara trolla bort snön. Jag kör själv snö och man blir förbannad varje gång det står massa bilar felparkerade och är ivägen. Det blir ju inte lättare när man ibland får jobba uppåt 80-90tim/vecka och då tär det på tålamodet när bil efter bil står felparkerad och är i vägen. Jag försvarar inte hans agerande men jag har viss förstående för honom. Tänk er själva om nån skulle ställa sig mitt framför er och va ivägen när ni skulle ut och skotta gången framför huset. | |
|
Dubilidu: Som egen företagare i service branchen förstår jag inte alls det där. Får man pengar på kontot varje månad oavsett hur taskig man är så är det säkert lätt att ha ett sådant beteende, men jag ser det som ett service yrke att ploga snö. Felparkeringar är nåt som alltid kommer att finnas, och om man måste jobba 80-90timmar/vecka så är det nog inte Taxins fel iallafall. Då borde arbetslösa dras på arbete, om det är personalbris eller så ska man inte jobba övertid. Att skylla på någon annan är väldigt lätt och väldigt fel. Om en bil är felparkerad har man ingen rätt i världen som snöröijare att skada bilen, eller jävlas genom att hösa snö kring bilen, ring polisen, följ lagen. Bara för man har en dålig dag kan man inte ta ut det på oskyldiga. |
|
|
Hangaround: Den filmen var intressant, det är väl som dom säger "att det var bättre för". Då var det iallafall ordning och reda samt lite diciplin:-) mvh Micke |
|
|
"bayerischemotor" Som snöröjare på vinter har du inget val när det kommer snö det är bara ut och ploga, menar du att man ska låta arbetslösa/personer köra en 8-9ton tung traktor utan någon som helst vetskap är det så jag ska tolka dig? Jag har ALDIRG jävlats eller förstört någons annans egendom under alla dessa år jag har plogat och jag upp muntrar inte till det heller, jag sa bara att jag förstod att han blev förbannad. Men tänk er själva att ni kommer med en traktor och ska ploga och så står det en bil ivägen och ni kan inte lägga snön någonstanns, ni åker därifrån och börjar på en annan väg och där händer samma sak, tänk er att detta händer gång på gång och till slut vet ju inte vart ni har varit och kört, och så undrar ni varför det finns halvfärdigt plogade vägar. Tänk er sedan att ni har 100-tals vägar att köra och snön yr utanför och täcker vägytorna på några få timmar efter ni har plogat , då kan man börja känna en viss stress. Man kan inte direkt stå och vänta med en traktor som kostar nästan 1000kr /timmen att en bil ska flytta sig för att man ska kunna komma fram. Ska man ringa polisen? hahahahaha ja då får jag nog ringa ett 50-tal samtal. Jag brukar ge dem en chans och skriva en lapp och lägga på vindrutan att nästa gång ringer jag parkeringsbolaget och du riskerar att få böter. Brukar vara det bästa att göra just då. Jag förstår att det är svårt för de som inte plogar snö att inse alla dessa vad som kan verka vara små problem hur mycket dessa ställer till för oss plogare. För övrigt så har jag jobbat/utbildat mig på kock,hovmästare,servitör,kökschef,reseguide,hotellpersonal,fastighetsskötare,installatör m,m så jag vet vad servicen är för något. ;) MVH |
|
|
Dubilidu: Jag har inte tvekat på din professionalism. Jag har inte påstått att en arbetslös städare ska köra plogbil. Finns garanterat många arbetslösa f.d. plogare där ute. Fortfarande finns det stress i alla branscher, om man är såpass svag att man tar ut det på oskyldiga ska man hitta ett yrke med mindre stress. Nu med taxin var det ju en parkering det var frågan om och inte en väg som bilen blockerade. |
|
|
Oskyldig ?? Taxin ställde ju sig på en plats där det INTE var tillåtet att stå. Just sådant agerande hos bilister medför att det tar extra långt tid att röja snö samt att det blir en massa snö liggande kvar. och sen klagar samma bilister på hur dåligt röjt det är..... Det kan göra ont att jaga älg med bil.!! |
|
|
bayerischemotor >> Inget illa menat, men det är nog så att du har fel, hade det funnits många arbetslösa snöröjare där ute så skulle det inte se ut som det gör. Å även OM det skulle finnas mängder av arbetslösa snöröjare så är jag hyfsat övertygad om att det skulle saknas fordon då. Detta säger jag med erfarenhet och relativt stor insyn i entreprenadmarknaden.. // Erik |
|
|
Heinz_Keller: Kan bra vara, men nån arbetslös röijare finns nog, men problemet ligger nog väl i antalet plogbilar som finns tillgängliga också. Men fortfarande får man INTE skada nån annans bil för att man blir stressad. |
|
| Det är väl ingen som har påstått att det är okej att skada någon annans bil? | |
|
Nej, inte direkt, men att säga det är OK eller att man lätt kan förstå honom bli stressad, vi såg ju vad stressen i detta fall ledde till, eller? På bilden såg det vara färdig plogat där taxibilen stannade. Där finns ju en klar mur av snö runt bilen, men det har nog plogbilen lagt dit efteråt.:) Detta var ju en klar hämnd aktion. Jag har inte pekat på nån här Dubilidu, jag klagar på chauffören. Ta det inte så personligt. |
|
|
Kan ju tilläggas att Taxin klart gjorde också han fel i att stanna där, men plogbilen gjorde ju ett klart större misstag. Om ni parkerar utanför porten på min gård, skulle ni då ta lätt på om jag skulle putta till er bil med min HUMMER el liknande? Tror inte det. Det är denna tanke som jag kör fram på. |
|
|
Att det ser ut som det gör har nog mer att göra med Kommunernas spar-iver än antalet tillgängliga förare och maskiner. Det är samma problem överallt. Freude am fahren |
|
|
Ja, allt ska ju vara så billigt som möjligt och det kostar att ploga. "bayerischemotor" Nä, tar det inte personligt. Ville bara försvara oss plogare så ni fick lite insikt i det jobb som vi gör och hur besvärligt det kan vara ibland när bilar och annant är i vägen. Jävla nice bilar du har. |
|
|
å andra sidan... hade taxi chaffisen gett fan i att ta fart genom att köra upp på cykelbanan och tagit sats istället för att gå å sparka lite på vallen för att komma ut, då hade han kommit undan utan att ha haft sönder både kofångaren och ljuddämparen... Å hur han lyckades att paja dessa i första hand är för mig en gåta... hmm... // Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.