AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
12.649

Vem köper en SAAB när det finns BMW ?!

Sida 7 av 8
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har aldrig stött på en bil där rattlåset går in bara för att man stänger av bilen. Nyckeln måste ju tas ut ur låset innan något händer och gör man det så under färd så förstår jag det kan hända saker....

___
//Ulf
>Tretretti

Jaguar gör inte bara oxfile längre.
Vi har en fettdrypande dos "fish and chips" eller en förklädd hamburgare om man så vill. Någon oxfile är det helt säkert inte.
Men visst den är snygg att titta på, det kanske finns folk som tycker det om SAAB också?!

-Phil
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
PhilipS,

om det är X-type du menar så är jag benägen att hålla med dig. Det är ingen dålig bil, men den är inte tillräckligt bra för att med trovärdighet kalla sig Jaguar. Den saknar magin.

Tror också att det var ett misstag att försöka göra Jaguar till ett volymmärke. Visst, Fordledningen såg väl hur BMW 3-serie väller ut över världen och ville göra likadant, men det fungerar inte. Men nya XK:n är magisk!

Don't dream it, drive it
Visa användare
138
sutko
bruksbil
håller med MBO...helt enkelt....ägde en gång en 9-3a -99årsm...krånglade bara och hade en massa små iriterande brist.
MB
34
MBO
BMW 525 diesel - 2006
BMW 118 diesel - 2005
Jag visste att jag skulle få rätt!! :)
Jag måste tamejfan vara synsk - nu sätter Maud Olofsson "P" för den mest seglivade produkt som existerat (undantaget Traband etc.). SAAB är för en lekman ett progressivt och innovativt företag där piloter designar förarplatsen (Hahahahahahaaaa).

Som någon sa: Falukorn är falukorv - inte oxfile!

Det som fashinerar mig är att jag startade denna tråd för 3 år sedan och jag kan meddela att min 525d Touring 2006 har gått 17700 felfria mil och den är helt fri från knakningar, allt sitter fast stenhårt, bilen går tyst som en viskning i 130 km/tim och motorn är fortfarande underbar. Jag kan fortfarande komma på mig med att tycka att det är kul att sätta mig i bilen inför en tjänsteresa bara för att den är så aktiv och rolig att köra. Det är kvalitet! Märkesverkstaden som jag ser från mitt kontor har skött sig perfekt med korta väntetider och lägre kostnader (!) än Audi och Volvo (som jag haft flera stycken av de senaste 10 åren). Bilen är 3 år och några månader och jag skulle egentligen köpa en ny men jag väntar till våren 2010 då nästa 5:a kommer. Viva la BMW!!!

Den dyker upp på Blocket under våren 2010 och den är ett bättre köp än en ny Toyota, Ford eller vad faan som helst som icke bilintresserade människor köper.

Någon som vill att jag skall lägga en prognos på världens näst sämsta produkt - FORD?

MB
34
MBO
BMW 525 diesel - 2006
BMW 118 diesel - 2005
Hej!
Jag startade denna tråd för tre år sedan och jag fick rätt!!"
Maud sätter "P" för SAAB och verkligheten kommer ikapp alla entusiaster.
Man kan inte presentera en realistisk hållbar affärsplan på ett företag som inte har tidsenliga produkter och inte har gjort vinst i modern tid.

Jag lider dock med alla som kommer att förlora jobben - RIP SAAB.

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Ett fyrfaldigt leve för BMW...Hurra hurra hurra hurra!
Den bästa produkt alla kategorier som någonsin gjorts.

Ett fyfaldigt leve till mig själv....Hurra hurra hurra hurra
Jag är en bättre och intelligentare människa som kör BMW. En Übermensch, som Nietzsche sa.

Nu tycker jag alla som kör BMW klappar sig själva på axeln och säger grattis!

Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Skönt om vi nu en gång för alla blir av med skamfläcken saab.

Gott man röstade på alliansen! :-D
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja, det är ju verkligen alliansen som sett till att Saab försöker sälja 12 år gamla modeller för 350.000kr och låter förvånade och missuppfattade när det inte lyckas :-/

Saab och GM har inga andra att skylla än sig själva.

kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Märket borde lagts ned för flera år sedan.
9-5 har ju varit en riktig skitbil från början.

9k var den sista riktiga saaben för alltid.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag tror fler biltillverkare kommer att gå samma väg som Saab.
Det blir lite av en ny världsordning på bilmarknaden.
Det finns mer bilar än det finns kunder.

/L
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kamel: 9-5 var en alldeles utmärkt bil - 1997 dock, inte 2009

Narvselius
Alfa o BMW
9-5:an blev ju kritiserad redan när den presenterades att vara för lite och för sent (av ex. Christer Glenning - kommer ni ihåg honom?).

Det är trist att SAAB går i graven eftersom de varit duktiga på motorteknologi och nytt tänkande, men det är en välgärning att det nuvarande sortimentet försvinner, saknat av få.

----
BMW CS #6212
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad fanns annars 1997 som var så mycket bättre? E39 och E-klass hade kommit i och för sig, men dessa var gott och väl 100.000kr dyrare med liknande motoralternativ.

Ingen kan väl påstå att Volvo S70 var sådär överdrivet mycket bättre? För det är ju dessa bilar den konkurrerade med (även om Saab gärna vill annorlunda)

kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
andreas: tänk på kvaliten som var urkass: massor av tekniska bekymmer som kom med 9-5. Bland annat bytte turbo o kamkedja efter ca 10k mil, motorer rasade på löpande band o växellådor som kärvade. Tändkassetter som brann upp hela tiden.

Jag tror det var i det här läget som saab verkligen förlorade många saabägares förtroende för bilmärket.

Idagsläget ser jag väldigt ofta 9-5 ägare som står längs med vägkanten och har fått stopp. Bilarna är ju inte det minsta driftsäkra.

Jag håller fast vid att 9-5 var en ritkigt skitbil från början till slut.

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
andreas:volvo s70 & v70 var betydligt bättre än 9-5. Fråga taxi så får du höra.
pr
259
protos
E60 520I-04
tror ingen biltillverkare konstruerat bilar med så få personer som saab.
Turbomotorn med alla finesser var ju nästan one man show.
Det är nästan fantastiskt att bilarna har blivit så bra.
Har sett saab fabriken i trollhättan och även mercedesfabriken i sindelfingen stuttgart
Där jobbar bara med utveckling ca 5000pers.
Tycker min saab 9000 turbo var en av de bästa bilarna jag haft.
jmf pris prestanda utrymme körde 25000mil utan problem.
Sen att BMW ligger före är en annan historia.
Saknar SAAB om det värsta skulle hända
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Hur mycket jag än försöker så kan jag inte komma på något positivt att säga om Saab och deras så kallade bilar. Jag verkligen avskyr Saabar. Skulle dom gå omkull så tänker jag införskaffa mig en tårta och bjuda in mina vänner till kalas, ett sånt tillfälle måste ju firas.
Det är ju tur att smaken är som baken ang bilval, fyfasen vad tråkigt om alla körde runt i samma bilar.

Det blir ett helvete för sverige om saab läggs ner, läste något i aftonbladet att saab berörde ca 130000 personer i sverige, allt från mekaniker till underleverantörer.

SAAB har alltid varit lite udda, antingen har man gillat dem eller inte, svårare än så är det inte. Jag själv tycker om saab väldigt mycket, och tycker man åker suveränt i bilarna. Visst, finns alltid någon bil som är bättre.
Jag själv sitter som en kung i min 9000, med aeroinredning, och tyst o fint går den oxå trots sina 31000mil.

Men visst, bmw kan verkligen tillverka premium bilar.

Till kamel2: "Javisst, innan Saab (GM) fick reda på varför det gick åt skogen med kamkedjor och turbos så kan man väl säga att 9-5 inte var så lyckad. Men tillslut fann de ju lösningen, Att vevhusventilationen var felaktig och lågfriktionskolvarna inte var det mest optimala. Sen att folk var för snåla att åka in och byta den för 600kr på SAAB får de fan skylla sig själva för, så måla inte fan på väggen."

Alla märken har ju mer eller mindre "misslyckade" motorer. Bmw med vissa med väldigt korta kamremsintervaller och nedslitna kamaxlar.

Sen så kostar det ju att äga en Premium bil, att äga en bmw om du är relativt ung är ingen billig kostnad. Jämför jag helförsäkring gentemot min förra e34 540 och min nuvarande 9000 skiljer det 33000kr :s

Men men, hoppas saab klarar stormen och svenska folket får behålla sina jobb!
ed
87
edo34
F10 530d xdrive - 2014
Saab 9-3 - 2009
Audi A4 - 2012
Sluta snacka skit om Saab. BMW kostar mycket mera och då väll måste vara något bättre .
Jag har ägt tre 9-5 och en 9-3 och var jätte nöjd. Bilig service och man för alltid lånebil.
Saab är väldig säker bil framförallt på vinter men det är inte BMW. BMW snurrar som karusell på hala vägar.
Ang. Saabs förluster det är bar att GM har store delar av förluster skrivit på Saab pga. höga skatter i Sverige.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.