AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
12.632

Vem köper en SAAB när det finns BMW ?!

Sida 1 av 8
MB
34
MBO
BMW 525 diesel - 2006
BMW 118 diesel - 2005
Efter en liten plåtskada står min 525 tds -06 på verkstad och jag har via förs.bolaget en Saab 9.5 Etanol/blyfri -05 som lånebil.

Jag inser nu varför detta fabrikat gör 3 miljarder i förlust och är inte förvånad om GM lägger ner produktionen inom något år.
Konstaterar:
Stolarna är i någon sorts plysch och saknar helt stöd - som en fåtölj - och man talar om Saab;s fina stolar...
Växelspaken rör sig när man gasar/bromsar och på treans växel kan man röra växelspaken 7 cm åt alla håll...
Blinkersspaken sviktar som om den vore av gummi...
Ratten dörrsidor, instrumentbräda och växelspaksknopp verkar komma från helt OLIKA bilar utseendemässigt...
Motorn är ok (bullrig) men man får hålla ett halvt rattvarv mot vridmomentstyrningen under acceleration...
Ljudnivån i 110 km/h tänker jag inte komentera...
Det häner sladdar under instrumentbrädan...

Bilen är jämförbar med Volvo 850, Ford Scorpio, Opel Omega etc. Jag kan bara konstatera att som någon sa: "Saab och Franska bilar bara köps av fanatiker som bortser från bilarnas UPPENBARA brister"...

Hoppas att jag aldrig hamnar i en livssituation (ekonomisk) så att jag måste äga en sådan bil.
Längtar till nästa vecka då bilen är klar.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Du har säkert rätt i allt du skriver men SAAB har aldrig och kommer förmodligen aldrig att lira i BMW:s klass så en jämförelse är egentligen orättvis!

Sedan får man ju själv avgöra om högt pris, hiskeliga försäkringspremier, oförskämda BMW-anställda mm väger upp känslan, kvaliten, statusen mm

Jag är faktiskt rätt nöjd med min 9-3 Aero -00 och dom fartresurser den ger för dom pengar den kostar i inköp och drift kontra vad jag hade när jag körde M5 -95!

Per L
bm
92
bmw_tok
Audi A4 Quattro Avant 2.0tdi 2011
Delar av det du säger kan säkert stämma. Men kom som sagt ihåg att den 9-5 du provat knappt kostar hälften av din Bmw. Äger man en Saab (eller liknande prisklass) drabbas man bara av en bråkdel av den värdeminskning du dras med just nu.
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
jag har faktiskt själv haft en del saabar, dom går faktiskt bra så länge dom går,men när en framhjulsdriven bil skall repareras då kostar det multum vilket många inte tänker på när det skall köpas bil,sen finns det så klart inte mycket att välja på,alla märken är ju framhjulsdriva snart!!
MBO: Instämmer till 100% och således är du en typisk BMW kund som lägger märke till pinsamheterna. Många människor skulle inte ens komma på tanken om ingen påtalade dessa brister för dom. Inte ens då skulle dom upptäcka detta. Egentligen så kan dom skratta sig lyckliga då dom kan välja en billigare bil. Något inte oss förunnat. ;) Alltså det där med växelspaken är för über jävligt. Kan verkligen inte förstå att folk inte märker detta. Plast, plast, plast och åter plast... Heja sverige eller nått. ;)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Satt nyss i 735:an och kände lite på ratten med rattlåset i. BERGFAST är ordet. Fy fan vilken skön känsla. Osså stänger man dörrarna. Ett dovt duns är allt som hörs. Inget skrammel inget klonk. Bilen är från 1989. Tror man måste vara en sann entusiast för att uppskatta dessa saker. :)

mvh
till trådskaparen, låter som du överdriver en smula, sniffar lite avund till och med....
Jag håller med MBO i det han skriver. Skulle aldrig få för mig att köpa en Saab, och då har jag ändå åkt många tiotusentals mil i en 9000 CDE -93, som min far ägde 1995-2003. Det var en jättebra bil på många sätt och vis, men sedan gick det utför. Jag har MYCKET hellre en Opel än en Saab. Same shit, different name, men Opels varumärke väger i mitt tycke tyngre än Saabs.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Jag gillar BMW men jag har ingeting emot saab och volvo,allt har sitt pris.Sen kan jag inte säga att det är billigt att reparera BMW och att dem är felfria men jag säger ingeting om kvalitet kännslan.
MBO har helt rätt.
Jag körde en 9-3 under tiden som min var på verkstad efter rådjurskrocken.
Att märket vill vara premium är ju ett skämt.
Har samma reflektioner som MBO efter mina nästan två månader med bilen.
Koncernbrodern Opel känns mer premium än Saab.

Dessutom är ju Saab iskalla på begmarknaden.

Keep Your Distance!
MB
34
MBO
BMW 525 diesel - 2006
BMW 118 diesel - 2005
En BMW kostar idag inte mer än en A4 (3-serien) eller A6 (5 serien) och ger ett helt annat kvalitetsintyck enl. min mening.
Du har en hyggligt utrustad 3;a under 300`och en 5:a under 400`vilket är vad man får räkna med som privat köpare eller företagare (tjänstebil).
Intressant är att imagen säger att BMW ÄR dyra medans ex.vis Auto Motor Sport kommer fram till att ex.vis 3-serien är bästa köp med ekonomin som huvudargument - lågt pris MYCKET bil.

Vid mitt senaste inköp valde jag BMW just för servicen på verkstäderna, kort väntetid och halva (30-50%) servicekostnaden mot VAG.
En standardservice kostar runt 4500:- på en Volvo, Audi, VW mfl...
Tro mig jag har haft flera stycken av varje.
Försäkringspremierna motsvarar i princip min förra bil en V70 D5 2003.

Saab 9.3 Aero är helt ok estetiskt men har ett chassie som inte klarar av ketchupeffekten. Bilen baseras på en konstruktion från 1979 med oräkneliga facelift då man inte har den ekonomi som krävs för att driva utveckling.
Den "nya" Opeln som kallas 9.3 lossnade det en plastbit i från handbromsen när jag tittade på den hos Saab-handlaren.

I en kollegas HELT NYA Saab 9.3 gick rattstången AV på för tre veckor sedan. Detta har tystats ner av Saab på orten...

Tyvärr, utan att vara sarkastisk måste jag beklaga ditt val av bil.

Har aldrig ägt en M5 från 90-talet så där har jag ingen uppfattning.

Jo
109
Joni_535
e39 525i touring -02 "Stockholm open edition"
det tror inte jag.... jag förstår exakt vad du menar.... polarn hade en -02 Saab 9-5 aero, det var bara problem med den.... Motorn började ticka, allting skramla och åkkomfort ska vi inte ens tala om... nej, usch säger jag...

SAAB= Sämsta Alternativ Av Bil....

MVH//Joni

M-Power...
Jo
109
Joni_535
e39 525i touring -02 "Stockholm open edition"
Glömde nämna att det var riktat mot Hampe4pet....;)

M-Power...
MB
34
MBO
BMW 525 diesel - 2006
BMW 118 diesel - 2005
Kan meddela att jag efter 8 mil lämnade in min Saab hyrbil från Avis hos Eurocar och bytte till en A4 avant (till Eurocar;s stora glädje). Audin körde jag ca 50 mil med idag och det var en klassresa tekniskt jämfört med Saaben.
Man tror inte att de är tillverkade samma sekel...

Någon talade om värdeminskning? En kort stund av förvirring gjorde att jag testade en 9.5 Vector när de kom och titta vad man får för en sådan på blocket idag. Jag uppskattar det till 20% av nypriset...
En 5:serie i perfekt skick,, M-paket, touring, 2,5l diesel med partikelfilter, fullservad, en ägare, köpt i Sverige, 6000 mil per år på 6:ans växel i Norrland räknar jag med att få normal (propotionell) värdeminskning på.

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag tycker nog att det överdrivs en stor smula i den här frågan. Jag körde många mil i en Saab 9-5 aero modell 2002 och fick intrycket att det var en mycket skön bil att åka i. Riktigt sköna stolar, mycket bra komfort. Att åka turbo är förvisso en helt annan känsla som man måste vänja sig vid. Men skillnade som beskrivs här är gigantiskt överdriven om jag ser till mina egna erfarenheter.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Saab 9-5 är både en snygg o trevlig bil att köra så det kan visst vara ett alternativ till de mesta, men kanske inte i jämnförelse med BMW.

///MVH Hasso
Länk
Förra generationens 9-3 bygger på Opel Vectra A, som kom hösten 1988.

I övrigt, senaste 9-3 imponerade inte på mig, bland annat, var den bullrigare än E34, trots att den är 15år yngre, den 9-5 2,0t 190 jag körde 1999, hade det mindre trevliga fenomenet att den var helt död efter jag la i en högre växel, för att få kraft senare i registret.

Den SAAB jag gillar bäst är original 900: an, även i 100hk version var den trivsam, synd att SAAB/GM inte förvaltat märket bättre, SAAB är värd ett bättre öde än Rover.

Mvh Stephan
MB
34
MBO
BMW 525 diesel - 2006
BMW 118 diesel - 2005
Håller med Dig Stephan.
Det där om Rover ligger det nog mycket i då de garanterat går samma öde tillmötes. Jag glömde en sak i min lista över saker som jag retade mig på och det var att ratten (själva kransen) var så otroligt tunn - max 20 mm vilket gav ett smäckigt intryck och en tunn känsla.
Att man måste trycka på en knapp för att öppna bagageluckan och att hatthyllan som viks i tre delar måste vara gjord på slöjden tänker jag inte ta upp...

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
håller med MBO på sätt och vis. Det jobbiga med att köra BMW är att man vänjer sig vid högsta klass. Till slut fattar man inte hur folk kan köra något annat om de har ett (ekonomiskt) val. Särskilt inte SAAB, Volvo eller andra dyra wannabee-bilar. Bilar som inte är riktigt bra utan bara låtsas. Jag väljer en sämre utrustad BMW till samma pris som en fullsmetad Volvo vilken dag som helst.

En kollega fick nya 5-serien som hyrbil i Tyskland för ett tag sedan. Han gillade inte BMW innan, tyckte att det var en "brackig" bil, men efter att ha kört den i två dagar sa han bara att "det finns inget att irritera sig på i 5-serien. Den är svinskön att köra". Det är väl det som gör den så bra.

/M

Min bil:
Länk
För att inte glömma den idiotiska placeringen av nyckeln. Då jag hade min aero så råkade vi slå av bilen 2 ggr i 100+ blev ganska svart eftersom det var vinter, sen klarar man sig gärna utan rattlås i dom farterna.

bm
92
bmw_tok
Audi A4 Quattro Avant 2.0tdi 2011
Jag tycker det verkar som MBO skapat denna tråd för att dämpa sitt dåliga samvete över att han har slängt iväg otroliga pengar till ingen större nytta.

Visst är det skillnad mellan Bmw och Saab, men det som beskrivs här är faktiskt ganska löjligt. Nån slags klubb för inbördes beundran!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.