|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
|
Robert. Räknade du på värdeminskingen då? Flåklypa |
|
|
Fast nu tänkte ju jag att Robert hade en 9-3 SS Aero 04 eller 03, då var det ju fyrcyl på 210hk och den kostade inte så mycket mer än 300kkr. Den nya 9-3 SS/SC Aero med sexan, är ju förståss dyrare. Men sen gissar ju jag på att Bmw:n har sämre andrahandsvärde här i Sverige än Saaben som här är ganska populär. Så även om bilarna kostat lika mycket skulle nog Bmw:n vara dyrare i värdeminskning. |
|
|
Länk Jag tycker att det är mer rättvist om man jämför de två eller? Har inget emot saab tycker att den är fin(9-3ss) men om man jämför nya 3 serien och nya 9-3ss då skulle jag ta BMW.25-30 000 till och då får man en 330i |
|
|
JAg tror man måste jämföra 1 BMW mot 2 SAAB för att det ska bli rättvist! Det enda egentliga positiva med SAAB är framkomligheten just vintertid med framhjulsdriften samt turbomaskinen som är urstark! Utan turbon så dör sannolikt SAAB på allvar! |
|
| Fast nu vet vi ju allihop här att nya 3-serien blir ju inte bil förrens man lagt ytterligare minst 100kkr i utrustning. Saaben du länkar till har ju det mesta redan standard, samt att det finns prisvärda paket som innehåller resterande måste ha utrustning. | |
|
Bmw_Tok:Det stämmer antar jag med att man måste pröjsa extra för utr i Nya Bmws,Testet där jag fick fram priset på Saaben var mot bla Bmw 330 Touring och kostnaden per mil skiljer en krona 60 kr för Bmw ,59 för Saab Lägger man 400kkr för en bil köper man det som känns rätt för sig själv!?Flygplan i generna eller tyskt! Men i Saaben med nya V6 är inte ett dugg billigare eller har inte mer utr för pengarna än i Bmwn och kunde jag länka så hade jag gjort det.... Gå in själv och bedöm automotorsport>tester>bmw 3 serie>test Saab vs bmw vs Audi sidan 8 ser du ekonomi och allt annat. Mpower |
|
|
Kollade testet och det är ju förvisso ingen "jätteskillnad" i pris mellan 330:n och Aeron. Men sen har ju Saab tagit till rejält med prutmån i sina priser idag. Så en gissning är att man utan att blinka får ca 50kkr i rabatt på 9-3 Aeron. Så i praktiken blir det stor skillnad. Sen tror inte jag riktigt på att Saaben skulle ha sämre andrahandsvärde en Bmw:n. Det kanske gällde för några år sedan innan Bmw var sönderimporterat. Kolla vad en Bmw 330 02-03 kostar i sverige idag. Ruskig värdeminskning!! |
|
|
Tog med värdeminskningen i min kalkyl, Saaben hade rasat nästan 100 000 på ett år och det är 33% i runda slängar. BMW:n skall bytas nu och den har rasat 140 000 på 1,5 år ca 32%. Så värdeminskningen är rätt lika. För mig skulle det ha vart värt ytterligare 5% om bilskrället hade funkat. Myten om att Saab skall vara en bra vinterbil är väl inte riktigt sann längre. Var tvungen att ha 225/45-17 för att typningen skulle stämma och för att bromsarna skulle gå fritt. UNDERBARA vinterhjul... BMW:n går mycket stbilare med svänger bättre med sin bakhjulsdrift och med dubbade vintersulor är framkomligheten bättre med BMW:n än Saaben vill jag påstå. Saabarna hade sport chassie och BMW:n vanligt med nivåreglering, inte så sportigt men klart bättre på vintern tycker jag. |
|
|
Robert J - Om du kollar på bytbil och blocket vad en 9-3 SS Aero -04 kostar idag så finner jag det omöjligt att den rasade 100kkr på ett år!! Men du bytte kanske in Saaben hos Bmw-handlaren och fick ett värdelöst bud bara därför? Alltså hadlare brukar ju kunna skambjuda på andra märken än sina egna. |
|
|
bmw_tok: BMW:n kostar 5800kr/månad- Amortering och service fritt till 8000mil. Saaben: 5500kr/månad inkl serviceavtal 5000mil. Saaben kostade 8500kr/år i försäkring. BMW:n: 6000kr/år Skatten ungefär lika, skiljer någon hundring. Bensin: Saaben 98okt, BMW 95 och ca 1dl minre per mil= 1,50kr/mil och på ett år och 4000mil= 6000kr. |
|
|
dsundelin: Om jag visste det tror du inte jag skulle ha slutat stänga av den efter första gången då? Precis som anders säger det räcker att komma åt den lätt. Tror du jag är så jävla dum att jag vrider av tändningen när jag kör! |
|
| Att stänga av tändningen är farligt på bilar med rattlås. Det är nog en del som har fått erfara detta när dom skulle till att "spara" bensin och vaknar upp i ett dike i bästa fall ;) Dock så gäller inte detta på Saabar med backlås eller vad man nu kallar det för. En av många Saab "finesser"... ;) | |
|
Jag fick leverans av en svart metallic 9-3 Sportkombi Aero -06 (V6 250hk) i oktober 2005. Den kostade 396.000 SEK innan våra rabatter. Den 16 januari bytte jag den mot BMW:n...Efter 2 månader när det började skramla i dörrarna om jag drog upp volymen lite (jag hade valt den stora 300w stereon med 10" sw) så ringde jag till Saab och bad om en tid att få detta åtgärdat. Svaret blev något i stil med; -Nä det där får du fixa själv, det är ju ett välkänt problem vi har... Därför var detta min sista Saab. Jag har haft 4 totalt, alla firmabilar. (900s -97, 9-3 185hk -98, 9-3SS Aero -04, 9-3SC Aero -06) Premium? Nja. |
|
|
Så ditt företag fick ta den jättekostnaden för värdeminskning på några månaders brukande av en bil i 400kkr-klassen för att det skrammlade lite i dörrarna??? Har du kollat trådarna här på forumet angående problemen med E90??? Kanske dags att byta när farthållaren inte beter sig som tänkt tex? Om det är ett aktiebolag du jobbar i så ska jag garanterat inte bli aktieägare i det. |
|
|
Nej mitt företag fick inte ta den kostnaden. Lugna ner sig nu. Skillnaden är att om det skulle börja skramla i dörrarna på min E91 så kommer detta åtgärdas av min åf. Kostnadsfritt. Naturligtvis kommer jag stöta på problem, det är jag medveten om, men jag har erfarenhet av BMW, och om något strular under garantitiden så löser BMW detta, och jag får gratis hyrbil. Det är skillnaden. |
|
|
För övrigt gjorde jag ett tapp på 30.000 SEK, så det var helt ok. Eller...ok och ok...det var lite för att vara ett nybilsfelköp. |
|
|
fakerlin jag får gratis hyrbil.Läs det här Sony 237 st 2006-02-13 14:52 Rapportera svaret Äger följande BMW: -------------------------------------------------------------------------------- e46 320CiM F................n vad jag är förbanad.Åkte i dag till BMW MÖNDAL och skulle beställa tid för rep.. av min cd-spelare.Jag förklarar för de hur det står till(cd error eller no disk brukar det stå på displejen så det har inget med brända skivor att göra)Jag fick tid men när jag frågar om jag får en lånebil som ingår i nybilsgarantin(gratis) då svarar han NEJ du får sitta här och vänta,Jag frågar han hur långt tid det tar och han svarar att han inte vet.Jag frågar igen honom om han tror att jag ska sitta där i flera timmar o vänta och att jag har fru och barn hemma som väntar på mig och han svarar "du kan gå till stan och ta en promenad" jag blev helt paff.Fattar inte att han säger så.När jag frågade honom varför då säger han att det är ett nytt lag bla bla bla ok men visa då för mig säger jag,jag vill se det skriftligt.Då vägrar han att visa det för mig han bara"du får vänta".Ok jag vil snacka med din chef men han var på lunch så jag tog hans tel nr ska ringa sen. Jag fattar inte att han behandlade mig så,innan man köper bilen då blir man lovad en massa och sen när man behöver de då skiter de i en. Jag återkommer med svaret från hans chef fast jag är skeptiskt tror inte att det blir nåt. IP: ...[27.51.9] |
|
|
Tråkigt att du blev behandlad så. Min åf gör inte så, för då blir det bökigt vid bokslut för företaget deras med tanke på den volym vi ger dem. Rötägg finns överallt. |
|
|
Jodå...är lugn nu :-) Men jag har ju svårt att förstå att du inte fick hjälp. Hade jag varit i dina kläder hade jag vänt mig till en annan återförsäljare eller till Saab centralt. För de erfarenheter jag har av Saab åf är att de oftast är ganska generösa, mer än Bmw. |
|
|
Även jag kör saab måste erkänna att den är en av de bästa vinterbilarna jag har kört. Trots inga abs,dsc,esp,asp(Saab 99-83) och allt vad det heter så går den rusktigt bra i snön flera ggr under 2003-2004 så var det nog många som undrade när en saab gled förbi i höger filen:)) Den startar i alla väder går som en klocka sitter skönt nää min saab är nog en av de bättre bilar jag har ägt. Och som flera har sagt så är det en klass skillnad på saab vs bmw men trots allt så är det en pris diff... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.