|
Sida 5 av 8
|
|
|---|---|
|
Jag har sett alla avsnitt gjorda till dagens datum inkl winter olympics avsnittet som gick i söndags. Även alla avsnitt Fifth gear. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: Kul, då vet du. :) Räddningen 2006 Saab 9-7X med V8??? Knappast. Observera hur många gånger man poengterar att det är en SAAB. ;) Länk |
|
|
Har ägt ett antal Saabar och räknat på kvalitet och komfort per krona så är de vida överlägsna BMW. Någon yrade om andrahandsvärde, vad får man ge för en några år gammal 5-serie idag? Skrattretande billigt. Lånade Brorsans 328 IAT E46 en del förra året, och visst, en underbart skön bil men ack så tråååååkig. Man kör ju inte den bilen, man åker bara med. Har själv en Volvo V40 2.0t-01 just nu och jämfört med väldigt mycket annat jag kört så är det grymt mycket körglädje. Det hoppar och studsar, brötar och tjuter, men den är fan så ROLIG att köra. Exakt hur kul är många av BMW´s modeller? Visst, sköna och komfortabla med fan så tråkiga, om man inte kommer upp i M-klass. BTW, spöar brorsan fett i alla register. Vi åker jämt upp till 100, därutöver har han inte en suck. :-) |
|
|
Det är andrahandsvärdet som enligt mig är riktiga akilleshälen med Bmw. Den som köper en ny 530 E60 eller liknande får ju nästan dras med 100kkr per år i värdeminskning de första 3 åren. För mig spelar det ingen roll hur bra bilen är då, det är helt för mycket pengar man förlorar. Men det är väl kanske det som definierar "premium", att man kan kasta bort en massa pengar till ingen nytta utan att bry sig. Så resonerar iaf de som jag känner som köper bilar i prisklassen 500kkr och över. |
|
|
Det är ju inte ett BMW specifikt problem utan snarare Dyr bil - stor fallhöjd. Billig bil liten fallhöjd. Förresten, kul att se att så många icke BMW entusiaster väljer att frekventera ett BMW forum. Vad tyder det på? |
|
|
ErikBerg skrv: "Får jag gissa? Du tar dig fram bäst med den framtunga Audi 80? Men har det obscent tråkigt bakom ratten jämfört med i E34:an." Helt rätt! Om jag ändå kunde få tillbaka min E34, saknar den varje dag! Men Audin är "lite" billigare att äga. =) |
|
| mattias h -> Hur f-n lyckades du stänga utav bilen?! Hade själv en ng900 förut med nyckeln mellan stolarna men fattar inte hur man kan lyckas stänga uatv bilen när man kör? Lyckas du dra kryckan när du kör i 200 också eller för de bör ju vara enklare. | |
| Fattar inte heller hur man bär sig åt för att stänga av bilen i farten. Körde saab ng900 i 3 år och trivdes mycket bra med placeringen av nykeln. | |
|
Vi som håller till här tycker givetvis att BMW är bra bilar, ett av de ledande både kvalitét och körmässigt. Men inlägg och jämförelser av detta slag tycker jag är på gränsen till barnsligt. Är man entusiast så kan man uppskatta fler än ett märke, enligt mig. Visst, det är skillnad på en BMW och en Saab som i detta fall, men vad ska man annat vänta sig? |
|
|
Har för mig att wendtan i någon gammal tråd definierade skillnaden mellan entusiast och fanatiker... ___ //Ulf |
|
| Skillnaden mellan entusiast och fanatiker är akademisk. Själv är jag agnostiker. ;) Men det var inte det som tråden hadlade om. Saab är snabb plast utan raffinemag och klass som dock kör brallorna av nästan vilken BMW som helst så länge vägen är rak och föraren lyckas hålla hårt i ratten, och inte kanar av i en vild ketchup kaskad. BMW däremot handlar om HUR karften levereras och HUR den allmänna upplevelsen av produkten är. Som att jämföra ett billigt lådvin med en flaska gudomligt årgångsvin. MEST för pengarna är sällan BÄST för pengarna. Jag vet vilken jag vill ha i alla fall... | |
| dsundelin och LexCom - Har också lyckats stänga av motorn på en 9-5. Jag satt då visserligen i passagerarstolen och trixade med jackan, men iaf. Det kändes inte så jävla tryggt, faktiskt. Har även själv kört 9-5 när en polare lyckades med samma sak TVÅ gånger - först fattade jag inte vad som hänt, för bilen bara dog. Vet inte om de ändrat något på bilarna, men detta hände på en -98 och en -99. | |
| Kan man få en bättre bil 91-94 för 30000:- än en e34 ? När det gäller komfort prestanda och kvalité ?? Jag tror inte det. Åker mycket bättre i min 93:as 525 än i många nyare bilar av annat märke. Saab är ju rena mörkret och volvo är nog värre. hehe =) | |
| Åker man runt i en bil för 30000 så har man nog inga större krav mer än att bilen ska starta de flesta gångerna man behöver den. Inget illa menat....men du kan inte jämföra en 13år gammal bil med nya bilar oavsett märke. Tycke min M3:a som är -96 känns hopplöst gammal och förlegad....förutom själva motorn då!!! | |
| Det är ju det som är det sorgliga =) Att jag tycker att man kan jämföra min bil med nyare fast den är 13 år gammal. Känns som att många andra märken ligger efter. Finns ju ingen skönare bil att köra än Bmw !!! | |
|
Gillar jämförelsen med årgångsvin och lådvin! Även falukorv som någon nämnde är redan en klassiker! Intressant hur ett kort inlägg om hur besviken jag var efter provkörningen av 9.5:an skapar så mycket debatt! Helt klart verkar alla vara överens om att produkten Saab inte är marknadsmässig men man sitter trots allt under tak när det regnar. Som någon nämnde så har säker BMW enorma resurser jmf med Saab när man utvecklar en bilmodell men jag fattar inte varför man måste göra allt i så udda design?! Harmonin saknas mellan alla enher i inredningen och man kan nästan se vilken avdelning som gjort vad. |
|
| Fast varför Bmw inte längre kan göra säkra bilar (enl EuroNCap och folksam) med den enorma budget det faktiskt har, är för mig en gåta. Nog för att Bmw-ägare prioriterar körglädje, men vi ska väl inte behöva dö för det? | |
|
Har haft en 9-3CC AERO och en 9-3SS Aero. Båda sprillans nya från fabrik och båda fick Saab köpa tillbaka då de inte lyckats laga alla fel som uppstod under garantin. Inget större fel på bilarna, stolarna i CC modellen är nog bland det bästa jag träffat på i en bil. Kanske den bästa standard stol jag provat. Efter andra bilen som var skit så tog jag pengarna och tittade efter ett alternativ. Fastnade för BMW då det visade sig att bilkostnaden blev den samma för en E61-525i och Saab 9-3SS Aero! Det med försäkring och service inräknat. Design och Saab skall vara nära kopplat och den 9-3SS jag hade var helt OK i design. Mycket knappar och massor av displayer lite utspritt var kanske inget plus. Har tyckt att 9-5 stått sig bra genom åren i design, men faceliften är frågan om det inte är någon som rökt på som ligger bakom! Tror ingen kör bil för att spara pengar, lite livsglädje får man unna sig tycker jag och när milkostnaden är den samma så gråter jag hellre i en E61-525i. |
|
|
Robert J Får man fråga hur du räknar för att lyckas få samma bilkostnad på en 9-3 SS Aero som en Bmw 525i Touring? Måste vara en ren vilje kalkyl!! Saaben kostar ca 300kkr...Bmw:n kostar väl en bit över 400kkr? Service o reparationer kan man ju bortse ifårn när det skiljer över 100kkr i pris. |
|
|
Bmw_tok:En Ams utr 93 Aero kombi kostar 388 kkr sen service kostnader på det så hamnar man på 400 tusen. E61:525 med Ams utr kostar 394 kkr och fri service på det! Samma pris men man kan förmodlingen få rabbat på Saaben har jag läst någonstans. Tester har jag tagit ifrån Automotorsport bara att söka själva! Mpower |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.