|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
Lite orättvist att döma ut Saab totalt. Finns ju ingen biltillverkare som slår dem i fråga om säkerthet. Saab 9-5 är bland världens säkraste bilar trots snart 10 år på nacken. Men kvalitetskänslan i Bmw är, tyvärr kanske man ska säga, överlägsen. |
|
|
Ja säkerheten har ingen ifrågasatt. Däremot är en massa annat inte på topp direkt. Dock är jämförelsen mot BMW missvisande. För: 1. Saab 9-5 är 8 år gammal (kom 1998). 2. Saab 9-5 är upp mot 100000 billigare än BMW. 3. Saab 9-5 är ingen premiumbil. Men många Saab-åkare försöker ju ändå hävda att Saab är en premiumbil i samma klass som Merca/BMW/Audi. Det är ju lite komiskt förstås. Fast mest komiskt, det är väl att bilar betyder så mycket så att folk ids föra diskussioner som denna. Sådana här debatter finns bara inte när det gäller andra konsumtionsvaror. T ex tvättmaskin: tänk en sån här debatt där ena sidan hävdar att Miele är överlägsna och den andra sidan menar att Electrolux piskar Miele i centrifugering när som helst. "1600 varv, 6 kilos trumma, WOW!!!" :)) |
|
|
ErikBerg---> Kan du nämna namnet på EN person som hävdar att de absolut är i samma premiumklass? Jag kör Saab men känner ingen som påstår att de känns lika lyxiga eller vad det nu kan vara.. Tyckar iof mera om upplägget eller designen i Saabarna, de känns mera vilsamma att åka i/köra och inte lika "tjaffsiga" utan mera sobert cleana. Men det är ju en smaksak hur man tycker att det ska se ut i en bil. Finns ju de (som jag) som tycker att en icke orginalstereo eller en med flera färger än EN och i fel färg stör som fan... M.V.H. |
|
|
Jag blir mest smickrad över att BMW-ägare ständigt måste uttrycka sitt hat och berätta för andra hur dåliga Saabs bilar är, detta måste ju betyda något... Vad? Ja det får ni fundera på själva ;) |
|
|
ErikBerg: Det finns en konsumtionsvara som är betydligt värre vad gäller fanatism och onyanserade diskutioner. Hoppa in på ett Mac-forum och kolla. Där blir snabbt alla fel på en Mac en feature :) (Har själv en PowerBook så inga påhopp om detta nu ;)) -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk (www.e28.se) om du har en E28/E12 |
|
|
Redbull: Ja, det kan ju knappast vara avundsjuka eftersom man får 2 Saabar för priset av en BMW ;) Fast vem fan vill ha 2 Saabar :) -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk (www.e28.se) om du har en E28/E12 |
|
|
Självklart handlar det om avundsjuka. Alla som har BMW är avudsjuka på mig som kör Jaguar. Eller hur? ;-) Don't dream it, drive it |
|
|
Lägger min nos i blöt också ;) Fick min kärra krockad förra vintern innan juletider osv.... Fick då en Lånebil en FABRIKSNY Saab 9-3 1,8t maken till tråkigare bil fick man leta ungefär. Knarrade i inredningen överallt, dörrlister var inte täta osv.... Körde den 60 mil under ca en eller två veckor, innan coupen blev färdig. Jag må då säga att saaben kändea plastig, trött och inte lika tajt som coupen från -88 och vid det tillfället gått 34000 mil mer. Man hade lite abstinens ;) Sen förstår inte jag heller, som någon annan också sa om fronten på 9-5:an. Det ser förj*vligt skabbigt ut med kromsargerna runt lyktorna. Sen har dom verkligen lyckats hitta äckelgrönfärgen nummer ett på textdisplayerna,,,,, huuuuuuvaligen så ful färg man får flashbacks tillbaka till 80-talet eller nåt..... Nä saab har inte varit det märke dom varit en gång.... Sista riktiga var nog V4:an (96)/Sonett ;) Faktum är det att tom. mina föredettingar 316iE36 och 520iA-89 kändes båda mkt bättre efter väg och i känsa o allt än vad dagens snaablar gör :P ___ Mvh Patrik N. |
|
|
Verken SAAB eller BMW! Jag skulle inte välja köpa en strul SAAB eller strul BMW idag när jag vet att det finns bättre bilar på marknaden. SAAB svek sina trogna kunder under förra året och nu får bolaget jaga enkronor här & där!! BMW kan hämna i samma läge vilken dag som helst om dem inte får ordning på sina prestigebilar. Här är gott exempel på ett bilmärke som tar hand om sina kunder på alvar: Länk Grattis till Mazda, Toyota, Honda …… ********* Efter 8 bärgningar är förtroendet för märket = -80% ********* |
|
|
En parentes: (Jag använder Mac på jobbet sedan ett år. Har alltid använt PC förut. Men Mac funkar faktiskt klart bättre: färre buggar, högre driftsäkerhet och framförallt inga virus! Det finns faktiskt klara likheter mellan Mac-användare och BMW-ägare (men även vissa andra bilägare). Båda tillhör en minoritet som bestämt hävdar att deras maskin är bästbästbäst! :) Jag har kollegor som skulle överväga att säga upp sig om de tvingades använda PC.) |
|
|
ni snackar premium med ett sådant andrahandsvärde som b-w har. |
|
|
J.Dredd: Håller med dig, Apple kan väl nästan klassas som en religon ;) När det gäller hyrbilar så har inte jag heller stött på något exemplar som kunde klassas som sönderkört eller slitet. Däremot så saknar dom ju ibland en del lull-lull. Man kan säga vad man vill om Volvo och Saab men det är utan tvekan bilar som ger mycket för pengarna om man jämför nypriser. Som begagnade (2-3 år) så tycker jag BMW ger mer för pengarna. Ett bra exempel är ju de bilar jag har en V70 och en 530T, båda 02:or som rullat 7500-8300 mil. Jag gissar att det inte skiljer speciellt mycket på begagnatpriset på dessa idag trots att BMW'n kostade 250' mer som ny. Premiumkänslan är avsevärt högre i BMW'n dvs säga komfort, ljudnivå, känsla i reglage ,mm men jag tror inte det är någon egentlig kvalitetsskillnad på bilarna. Kvalitetskänsla och faktiskt kvalitet är ju inte samma sak som någon var inne på tidigare. När det gäller Saab så har jag inte ägt någon sedan salig 99 turbo -80 stod parkerad utanför på 80-talet men jag hade en 9-5 SC Aero automat som hyrbil i två veckor för något år sedan och det var då som en ersättning för min 540T som var inne på lack och jag skulle kategorisera denna som likvärdig med en V70. Personligen gillar jag inte förarmiljön i Saaben utan föredrar då Volvon istället men 9-5 är absolut ingen dålig bil. ___ //Ulf |
|
|
Apple, apple, apple, vad snackar ni om. Försöker ni locka fram mig uf faggorna? ;) Nä, saab är konkursmässigt på grund av att deras bilar vänder sig till ingen! Varken budgetköparen, familjen eller premiumnissarna. Ingen vill ha den eller har råd med den. Dom gör en duktig farbror Melker och hamnar rakt ner i GM:s kassa plurr. Man kan inte leva på den svenska tjänstebilsmarknaden. Bilarna är både undermånliga och intetsägande ur ett rent marknads mässigt synsätt. Jag har alltid GILLAT saabs design men plasten och oraffinemaget har fått min mage att vända sig både en och två gånger i bilhallen. ingen prislapp i världen får mig att välja något ur dagens Saab:s utbud. Fast den dagen dom har insett vilka dom är och hittat hem till hagen så kanske jag ändrar mig. Snälla Saab, gummibandstransmission och legoplast håller inte anno 2006!!! |
|
|
Det är rätt meningslöst att föra en diskussion på en BMW-site om vilken bil av SAAB och BMW som är bäst. Dom flesta här har ju tagit ett aktivt beslut att åka BMW och att inbilla sig att dom skulle tycka att en SAAB är bäst är bara verklighetsfrämmande och ett meningslöst slöseri med tid! Gissa vilken bil man tycket är bäst av SAAB och BMW på Saab Turbo Club of Sweden? Per L |
|
|
PowerMac: När du säger att Saabs bilar inte vänder sig till någon utgår du ifrån hur man ser på Saab i Sverige. I utlandet är Saabs varumärke starkt och förknippat med individualism, körglädje, säkerhet och till viss del, premium, speciellt i Storbritannien. I USA utses Saabs bilar ofta till "Bästa köp" men att amerikanarna sen väljer en Ford F150 istället är ju märkligt. Att bilarna skulle vara undermåliga är väl en stor överdrift? I motorpress får Saab ofta bra omdömen, enligt mina erfarenheter. I ett test i Teknikens Värld mellan 325iT, 9-3 2,0T och Audi A4 Avant vann Bmw:n (inte så oväntat) men Saaben fick ynka ett poäng mindre än Bmw:n som hade 61/100. Jag kan inte förstå varför vissa finner det roande att spy galla över Saab bara för att de inte riktigt är lika mycket bil som Bmw. Det ligger väl ändå i alla Svenskars intresse att Saab överlever som biltillverkare. |
|
|
Holger_Puffa: I svensk motorpress så är Saab det missförstådda underbarnet som är världens säkraste bil men inte ids tala om det för omvärlden. Verkligheten utanför Sundbyberg ter sig lite annorlunda. ;) Som GM chefen uttryckte saken: Det finns inte tillräckligt många lärare för att Saab skall fortsätta växa. I Storbritannien så ser man svenska bilar som veritabla sömnbomber av rang indränkta i ett förnuftets skimmer. Bästsäljande svenskbil i England var Volvo 360!!! Internationellt sätt så är inte Saab på något vis en BMW konkurrent som man envisas ponera här i Sverige. Om det multinationella biltillverkaren Saab överlever eller inte spelar inte mig någon roll. Och som jag ser det så har inte "Sverige" med saken att göra. Förutom en del arbetstillfällen som försvinner vilket alltid är sorligt då kontentan blir att alla flyttar till Stockholm och förlorar talförmågan. ;) Per L: Lika meningslöst som en politisk debatt. ;) |
|
|
PowerMac: Nee, det är klart du inte bryr dig om 10000 personer i Sverige förlorar jobben och nationalekonomiskt är det ju bara en vinst att förlora den usla biltillverkaren. De "överblivna" ingenjörerna i Trollhättan kanske kan få jobb på säkerhetsavdelningen hos världens bästa biltillverkare, Bmw. Även om det nu låter föga troligt då de jobbat hos Saab, kan ju inte slå särskilt högt att ha det i sitt CV. Länk Jag visst inte att Saab var det missförstådda underbarnet i Tyskland också... |
|
|
Powermac: " I Storbritannien så ser man svenska bilar som veritabla sömnbomber av rang indränkta i ett förnuftets skimmer. " Gäller detta Koenigsegg med? Förrutom TVR göe väl england inte heller något som sticker ut från mängden direkt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Holger_Puffa: He, he. Läs igen. Jag BRYR mig om folks jobb. Men sk*t*r i det multinationella företaget Saab. Dessutom så är det bara en tidsfråga innan "alla" ingeniörsjobb försvinner bort från sverige till låglöneländer med hög arbetsmoral och likvärdig kompetens som här. Det spelar egentligen ingen roll hur det går för Saab, då utveckligen barkar ditåt likt förbaskat. Nationalstaterna är döda ur ett marknadsekonomiskt perspektiv. Nya tider, nytt giv... | |
|
wendtan: Koenigsegg, jo nästan inte helt dock kolla ;) ---> Länk Du måste börja kolla på TopGear, det finns en herrejösses massa underliga engelska crazy körmaskiner. Men det är en helt annan saga. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.