AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
12.642

Vem köper en SAAB när det finns BMW ?!

Sida 3 av 8
Nya 9-5 är ändå ett steg i rätt riktning om ni frågar mig. Trots att det är "samma" bil så känns det som en helt annan bil!

BMWs nya 5a känns som ett steg bakåt jämfört med E39an, tycker jag. Men den är fortfarande "bättre" än Saab.

MEN, skulle jag köpa ny bil idag så skulle jag ta Audi. Varför? Fyrhjulsdrift och härlig känsla.

Angående bakhjulsdrift och dess överlägsenhet: Förra vintern hade jag en E34, den här vintern en Audi 80. Ni får gissa vilken av dom som jag tar mig fram bäst med. Bor i Norrland.
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Får jag gissa? Du tar dig fram bäst med den framtunga Audi 80? Men har det obscent tråkigt bakom ratten jämfört med i E34:an.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Har inte kört nya 9-5, det är säkert ingen dålig bil. Men hur in i glödhetaste kan man förse en i övrigt helt ok bil med en så sinnessjukt ful front!? Har ingen lärt någonting av sista generationens Scorpio?

Är för övrigt lite nyfiken på nya 3-3 V6 Turbo. Lär ha ett fett motorljud för första gången i en Saab sedan 900 Turbo 1980.

Don't dream it, drive it
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Håller med föregående talare, den "nya" 9-5:ans kromade glasögon ser verkligen inte bra ut! Ser ut som något plockat från en jänkare.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Vem köper Saab? Ganska självfallet, tjänstebilsföraren köper Saab BioPower. Lägre förmånsskatt, fri parkering osv. Har en känsla av att det blir en fin kalkyl.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
AutoMotorSport nr 6/2005 (tror jag det var) testade Volvo V70, Saab 9-5, Merca E, BMW 5 och Audi 6 i sitt stora kombitest förra året.

Kort sammanfattning, som jag minns det (obs kan minnas lite fel):
BMW vann testet, trots högre pris än Vvo och Saab.
Om Mercan hade haft pris som BMW så hade Mercan vunnit. Men den var 70000 dyrare.
Saab kom klart sist i testet och ansågs gammalmodig och akterseglad. Men Saab vann ekonomironden ga etanolmotorn, och ansågs vara bästa köp för tjänstebilsföraren om ekonomin räknades in.

Som sagt, även falukorv mättar och den är billig...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Enligt svenska AMS ska Saab bygga en 1-serie-utmanare: Länk
Det blir väl en hottad Corsa med felhjulsdrift och respirator på en Ascona-motor.... ;-)

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
bm
92
bmw_tok
Audi A4 Quattro Avant 2.0tdi 2011
Även Bmw bygger ju bilar med "respirator" IGEN, glöm inte det!
Länk
Helga
Visst kollar alla wannabees på AutoPower!!!

//Helga
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det var jag som startade tråden på stcs. Tyckte det kunde vara kul att få se andra sidan på myntet. För bilden som trådskaparen i denna tråden ger av saab känns ganska felviden om ni frågar mig.
Jag tycker också att det var lite överdrivet och det var en lånebil
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Men ändå, skillnaden mellan Saab och Merca/BMW ÄR stor. Merca/BMW är premium, Saab är "near premium" (enligt GM). Inte så konstigt med tanke på prisskillnaden.

Jag menar, går man åt andra hållet och jämför Saab 9-5 med bilar som är 100000 billigare, så är skillnaden också stor, men till Saabens fördel.

"Smakar det så kostar det." En gammal sanning som håller.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Men det är väl bla det som forumet är till för. Lite oreflekterad märkesfanatism. Alla inlägg måste inte vara balanserade.

Jag tycker att man kan jämföra forumet lite med en bar där fansen för ett fotbollslag hänger. Om jag skulle gå in på puben vid Zinken där Bajenfansen hänger och börja prata väl om AIK (skulle iofs inte falla mig in ;-D) så får jag mothugg. Samma sak med ett bilforum. Jag har inte märkt något forum där folk i allmänhet har balanserad syn på sitt märke. Och det tycker jag tillhör charmen.

Don't dream it, drive it
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
AMS forum: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Hur premium är det när 1-2 år gamla Bmw bilar börjar rosta?
Bara en stilla undran?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ascona motor?? Lite ute och cyklar här... inte ens nära.
M.V.H.
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Köper gärna en 9 5 Kombi eller Volvo v50 Herrgårdsvagn till rätt pris.
Tyvärr finns nog inte SAAB som vi känner den kvar om 5 år.
Nya 93 har slagit in på den menlösa, själlösa japanska vägen, sorgligt.

If it aint broken - dont fix it
bm
92
bmw_tok
Audi A4 Quattro Avant 2.0tdi 2011
Och var tycker du vi har nya E90:n då? Mer Japan än Bmw i utseendet. Kolla E46 med M-pkt, den är grym och arg. E90:n ser ju inte alls grym ut.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
När ni säger att alla hyr/lånebilar är sönderkörda efter ett år, vart har ni hyrt dem då? Har väl haft nära 30 hyrbilar från Europcar vid det här laget (9-3 1.8T, A4 1.8T, Passat 1.8T + 2.0FSI, Volvo V70) och inte en enda av dem har känts särskilt sönderkörd? Mätarställningen ligger väl i snitt på 3000 mil och de har alla kännts alldeles utmärkta. De är alltid totalt rena invändigt också. De flesta som jag vet som kör hyrbil är medelålders gubbar på väg till möte och de brukar inte köra skiten ur dem. Vill bara ge en liten nyanserad bild av dagens hyrbilar - det finns säkert undantag.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.