AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.949

Råd 525 touring

Sida 1 av 2
Vilken år modell är vettigare än den andre?
Tänkt att lägga max 200 ca.
Krav aut.läder.nav 16"9
Alu lister. trä- går dom att få bytta utan att bli skinnad?
Lönt att importera genom europabil?
Eller skall jag rikta in mig på 528 t ?
Om man inte bryr sig om fartresurserna nämnvärt utan prion ligger på bra o härlig komfort till vettig peng är då 525 t lämplig?

Mvh Patrick

den okunniga
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Är du i väldigt behov av kombi??

Välj sv-såld bättre den dagen då du ska sälja.

Länk
Länk

mvh
Dutta, får man inte då en sämre utrustad bil om man köper sv såld? hur mkt ca skiljer det tror du dagen man säljer?? Det är också svårt att hitta med skinn.
Ja jag behöver en kombi,barn,golf .

den okunniga
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
En sv-såld bil har betydligt högre status i den stora massan mot en likvärdig bil som importerats oavsett hur mycket papper du kan visa upp och styrka milen.Dina krav med navi osv. kan ju lösas med en bärbar personligen tycker jag det ser fattigt ut med en tv-skärm i mittkonsolen.
Lägg ut en köpes annons på t.ex Blocket, Powerbörsen osv. med dina krav så kanske det nappar.

mvh
Dutta ,kan man byta ut till alu lister istället för trä? Svår o kostnad?

Mvh patrick

den okunniga
Du har faktiskt rätt ang navi.Sjukt jag säljer faktiskt navis själv.Tänkte inte på det.
Lyset är på men ingen hemma!

den okunniga
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
Inte så svårt är du någorlunda händig så fixar du det, scrolla ner ca 60% på sidan>>Länk

mvh
Tackar tackar kanonbra att veta.Men som sagt jag är knappast rätt person för det jobbet.Vet du även vad edition lifestyle paket innefattar.Har hittat en 525 t på mobile för 17900 e med det .Verkar positivt i allafall.
För nu kan jag ju även titta på bilar med trälister.Det ökar ju urvalet.

Mvh Patrick

den okunniga
Jag hade hellre valt en 530iT E39, prisskillnaden är noll eller mycket liten i dag, speciellt om bilen skall ha lite extra utrustning, och nej jag hade inte köpt Sv-sålt, sämre bil i skick, utrustning, service generellt, och rosten har fått härja mer, på bilar som bott i Sverige, från början av sina liv.

Köp från en Tysk BMWhandlare, med garanti, är det verkligen ide att köpa privat, när det handlar om ca 200tkr?

Min fars 530iA-01 med nästan all extra utrustning, köptes från en BMW Niderlassung Dreieich, strax söder om Frankfurt am Main, med Premium Selection, vilket inkluderar Euro Plus garanti, det var lönsamt att köpa på det sättet, eftersom bensinvärmaren, är utbytt, kostade ca 17tkr, ca 18tkr tillbaka från garantiavdelningen, och nu byttes även bromscylindern, på grund av att bromsservobehållarens o-ring var trasig, och behållaren fylldes med vatten, som frös, vid kyla som varade flera dagar, 1 liter vatten hade läckt in! Det är en dyr reparation, som är skönt att inte behöva betala själv, stark rekommendation att köpa med garanti.

Personligen vill jag ha som mycket utrustning som går att få, Navi 16-9, PDC, taklucka, läder, elstolar, M-multiratt/multiratt med värme, cdvxl, xenon och DSC är nästan grundkrav, varför nöja sig med en rensad bil?

Mvh Stephan
Tyvärr så kan jag heller inte länka den bilen så du fick se.Jag har inte den strängen på lyran heller. Men jag är en jävel på tennis o golf i alla fall!!

Mvh Patrick

den okunniga
Hej Stephan.. Jag har missat att skriva att jag ska leasa bilen.Tyvärr så är väl förmånsvärdet betydligt högre på en 530??Annars tycker jag valet blir lätt.
Håller bensinare sämre än diesel? Jag kör max 2000 mil o hört att brytgränsen är högre.

Kan jag be ex europabil att dom ska köpa med den garantin som du nämner?

Mvh Patrick

den okunniga
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om du köper en bil på en BMW-handlare med EuroPlus-garanti så ser jag ingen anledning att blanda Europabil. Vet inte hur mycket dom tar i provision men det känns som onödiga pengar då det är såpass enkelt att ta hem bilen själv.

___
//Ulf
Du har säkert rätt programmer. Men jag har en v 40 som har gått 15500 mil på halsen som jag då måste börja sälja. Känns inte så lätt att sälja bil idag.

den okunniga
Förmånsvärden, för inkomstår 2006; 2002 års E39:or, 525dT 58500kr, 530dT 66400kr, 525iT 53100kr, 530iT 68000kr, gäller manuella bilar. Länk

Testa dieseln och se om den faller dig på läppen, känsliga automatlådor, om det handlar om GMs låda, är vad jag känner till, till fördel/nackdel diesel.

Kan Europabil ta in en med Tysk BMWgaranti, så är det värt mycket, du får lägga ut pengar för reparationen, för att sedan få tillbaka pengar från Tyskland, i fars fall, mer än vad det kostade=).

Mvh Stephan
Det är inget problem att sälja bil i dag, tycker jag, skriv en utförlig annons, och sätt ett vettigt pris, så kommer köparna flockas, jag hjälper en arbetskamrat sälja en Chrysler Voyager, och jag kan inte säga att det är brist på köpare, tvärtom=)

Mvh Stephan
Det blir väl skönt o smidigt att göra en deal med europabil med tanke på inbytet o den nya bilen.Jag kan inget om bilar än mindre om ímport.Det verkar ju onekligen rätt lätt för en kille som mig att köpa en "snygg" bil fast i själva verket ett vrak.Det många av er pratar om är ju att det är enkelt att importera numera,men det tycker jag förutsätter att man kan något om detta.Jag har läst era råd samt guider men det är som kinesiska för mig.Jag är väldigt borta när det gäller bilar som sagt.

Stephan: GM s låder vad innebär det?Vilken årsmodell sitter dessa i??

Mvh Patrick

den okunniga
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
Patrick: GM,s automatlådor har haft problem när ägarna mixtrat med Kcr boxar(effekt höjande mjukvara)osv.

Hasso på forumet har bra koll samt information inom detta ämnet och vad som är den direkta svagheten när det gäller GM,s lådor.

Varför snöa in på importer när sv-sålda ligger nästan på samma priser??

mvh Anders
jag har fått för mig att med import så får man mer bil för mindre pengar. Är det nu inte så?

Stephan: Jag ska undersöka om 530 är ett bra alternativ.Självklart vill jag hellre ha en sådan.Bör det vara d eller bensin??? Vilket går bäst? Tystast?

Skiljer det avsevärt på 525 o 530?

Är det värt skillnaden tycker ni?

Mvh Patrick

den okunniga
bmw530; Om du inte har dieselfobi, skulle jag rekommendera en sådan, helst i manuellt utförande, automat minskar BMWkänslan, tro mig, jag körde min 540i/6 i garaget, i går, vilken skillnad på bil, jämfört med 540iA, något mindre på E39, men ändå skillnad, vad är du ute efter? Manuell, Automat eller spelar ingen roll?

Provkör 525i, 525d, 530d och 530i och låt det avgöra, om det är värt kostnadsökningen för att välja starkare motor, kan bara du avgöra, budget alternativet är 520d "med 136hk 4cyl" kostar 50900kr i bilförmån, vridmomentet gör att den inte är helt oäven.

Sök på GMs lådor, för mer info.

Jag skulle inte köpa Sv-sålt om det inte handlar om en mycket speciell bil, generellt är Sv-sålda sämre utrustade, försök hitta en med, taklucka, läder, el-komfortstolar, cdvxl, telefon, navi+tv och PDC, dessutom är dom ofta misskötta, och har varit utsatta för det hårda Svenska klimatet under längre tid, samt har sämre garantier, jag hade inte velat betala för byte av bensinvärmare och bromscylindern, som säkerligen far hade fått göra på en bil köpt i Sverige.

Andra fördelar med att köpa import är att kunna välja en bil i en viss färg, inredning, urvalet är större i Tyskland.

Nackdelar är vissa försäkringsbolags högre krav "Salusansvar har inte sådana" riskerna att få ett mätarbackat vrak, är i princip borta om du väljer ut bilen, från bmw.de: s gebrauchtwagenbörse, i stället för att låta den Svenska firman, leta själva, då ser du även vilket påslag den Svenska firman lägger på priset.

Mvh Stephan
Tack Stephan!!

Konkreta bra svar.
Jag har icke fobi men ´gillar inte ljudet nämnvärt när bilen står still.Låter som taxis. Kanske bara vara en ovana i början.Automat är för mig ett krav.Om jag köper import hur mkt ca förlorar jag den dagen jämförtvis svensksåld?
Handlar det ytterligare tror du om 30-40 mindre än svensksåld?
Har en kompis som kör volvo diesel o är lyrisk över dieslar.Men jag kan påstå att han inte är objektiv i andra frågor.Så jag vet inte.
Är bensinföbrukningen skillnad på 525-530?

Mvh Patrick

den okunniga
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
Länk

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.