|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Som rubriken lyder undrar jag om ni har dåligt samvete efter när ni har pressat era bilar till 5000-6000 varv eller varvstoppet typ 1,2,3.Jag måste säga att jag är gift och har barn så det är inte så ofta att jag får chansen att gasa lite.Oftast kör jag 50 om det är 50 väg osv,men sen när jag är ensam och det är inte så ofta då gasar jag lite typ 1-an till 5500 varm,2-an 5500 varv, 3-an 5500 varv om det är en fin rak sträcka,man behöver inte rejsa med någon och det behöver inte vara en 330 det kan vara en 316 i mitt fal handlar det om 320.Jag har alltid dåligt samvete efter det känns som att jag har gått över grensen till vad bilen orkar prestera.Nästa dag går jag och tittar på motor olja,tvättar bilen och kör som en snigel typ i en vecka tills det har gått över :) | |
|
Nej inte ett dugg. Om man nu som jag sköter service och väntar tills oljan uppnått någorlunda driftstemperatur så är det klart man ska tillåta sig att gasa sen om man är sugen. Annars får man ju inte ut det bästa ur ett BMW-ägande. /Olof Sportsfahrzeug aus München |
|
| Jag väntar alltid att oljan uppnår rätt temperatur,gasar aldrig innan. | |
|
Håller med ovan Olof och Sonny. Är den bara varm kan man ju smälla på ibland. Har verkligen inte så dåligt samvete som när jag köra turbobilar eftersom turbon inte klarar att pressas under längre stunder. Slet ut en Turbo på en bil på 6,7 mil, hade verkligen bråttom och satsade helhjärtat på att komma fram i tid så körkortet hade rykt hela vägen. Bilen var en 200 sx av 98 års modell med 6500 mil, kanske turbon ryker snabbt på dem. Utan turbo har man inte samma problem så visst kan man pressa på ibland utan att må taskigt av det. Olja+filter och en varm motor så skall det gå bra. |
|
kilroy |
Har aldrig haft dåligt samvete för att jag varvar mina bilar ordentligt emellanåt. Det skulle vara ungefär likadant som att undvika att ha sex med världes snyggaste tjej bara för att man är rädd att slita ut henne... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
| Jag syftar mest på 1-an växel när man gasar upp till 5-6000 varv det låter brutalt tycker jag, sen 2-an och 3-an är inte så farligt. | |
|
kilroy uttryckte det väl :D /Olof Sportsfahrzeug aus München |
|
|
Hade lite dåligt samvetet i går kväll efter en liten sladdrunda. Luktade bränt om bilen när jag kom hem :) |
|
|
Ja mår riktigt bra, mår dåligt om ja inte gör d:D! Alpina CS:016 Alpina Gemeinschaft:249 Länk |
|
|
Ja...Jag kan nog säga att jag har nog lite dåligt "samvete" när jag kört en runda så att både bensinmätaren gått i botten + att bromsarna ryker en smula ;) När jag sett det så glider jag direkt iväg på en avkylningsrunda och försöker få bilen lite avsvalnad innan definitivt stopp ;) OBS! kör på ställen där det inte är fara för annans liv(ja,annat än mitt då möjligen,för ordningens skull :)) Mest ångest hade jag när jag monterat nya skivor och bromsade ner bilen från "snudd på otillåten hastighet" :) ner till 0km/h på dessutom nolltid...Hade inte tagit av diverse papperslappar från bromsskivorna...Dessa brann upp då!!..Spektakulärt och dessutom försökte jag samtidigt se oberörd ut pga att jag hade en del kamrater i bilen just då :) Försöker vänja mig av med dylika tilltag nu när man "kommit upp i åren" :) Mvh Janne. |
|
|
Jag drar på ibland när man är ensam i bilen och när alla vätskor är varma, har inget dåligt samvete eller ångest för det men däremot så känns det olustigt ibland när man ska sälja sin gamle kompis och spekulanter kommer och gasar osv. Körde fort igår med min gamla Volvo 945 160km/h på motorvägen tänkte jag måste få bort dragoljan inne i det nya avgassystemet ;) mvh |
|
|
Jag kan få lite dåligt samvete då man inte kan hålla sig i skinnet utan sladdar med sina nya vinterdäck på bar asfalt. Sony, jag känner igen vad du pratar om, men dåligt samvete får jag inte. |
|
Njuren |
Hade en fin 523:a ett tag.Just då var jag helt väck på motorer.En morgon på vintern minst 5-6minusgrader ute, hann jag inte köra 10sek förrän jag tryckte full gas... Vid 5000 högg motorn till "metaliskt" och minns att jag hade mycket djup ångest kanske en månad. Fatta inte vad jag sysslade med! slå det BMW - i nöd och lust? |
|
Jag har legat i timmtal med 325an mellan 5000 och varvstopp. Samma sak med min förra lekbil, en Toyota Celica GT4, pressade den på isbana så grenrör, turbo och dovnpipe lyste vitt !! Och inte en gång, utan i princip varje kväll i 3 veckors tid. Inga som helst problem !! Förstklassig helsyntetolja med rätt nivå som byts minst var 500 mil och stenhård koll på alla detaljer i kylsystemet. Hur långt BMWns motor gått vet jag inte då den är bytt 2 ggr (pga. andra problem), men Celican hade gått 22" mil med orginalturbo. Håll koll på oljan och vattnet bara, så kan ni gasa :) |
|
|
Inte ett dug eftersom jag ser till att motorn när rätt temp. innan samt ser till att alltid ha bra olja i motorn. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
| Inte ett dyft. Då förtas mycket av glädjen med att köra. (blir aldrig vyxen) Men jag har automat så det är sällan jag kommer upp i höga varv på låga växlar, men på Autobahn och slikt är det underlaget som avgör var jag lättar på gasen, inte varvtalet. Dock hade jag tidigare en gammal manuell Volvo 855 Glt som hade gått 27000 mil och den krävde och fick så höga varv så att kamrater men inte jag tyckte synd om den. Jag höll dock ett öga på varvräknaren man vill ju inte övervarva. | |
| Inte när jag hade M3an, med 540in så lider jag vid varje gasryck - mitt snitt i förbrukning just nu ligger på 1,82l/mil - å då snackar vi ägga-körning med 2 barn i bilen, dock stockholmstrafik. Bissart osnål på soppa måste jag säga, M3an drog med samma körning och 35 hästar extra ca 1,35. | |
| P.S. Bilen har fått "klart kort" från perra på bil & motor, så det är inget fel på den... 8or drar soppa helt enkelt. | |
|
Får bara ångerst när jag varvar sönder något på min gamla M20, har varvat sönder två vippor vid två olika tillfällen. Motorn har dock gått 36k mil i dagsläget. Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
Jag har dåligt samvete efter en hård runda med M5'an, men inte 330, den behandlar jag som ett *****:) Nja men 330 är ju inte ett fullblod... |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Har man en M masserad Beemer måste man ju upp över 5000rpm, de e ju då det börjar kännas samt låta mysigt. Självklart ska ju oljan ha rätt arbetstemp innan blyfoten tar till kamikaze position! Har inget varvstopp på min, (ännu) efter motorrenoveringen samt ca 150 mil med snäll inkörning har jag faktiskt "kamikazat" upp i ca 7300rpm utan att må dåligt efter (inte motorn heller) inte så att jag gör det ofta men nån gång ibland får man faktiskt blåsa loss sotlagringarna. Det är ju trots allt en BMW!!!! MVH Patrik |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.