AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.158

Kylarproblem - vågar jag köra till verkstaden?

Sida 2 av 2
Gu
115
GunnarG
530i -19
Nu har jag testat lite mer, och det ser inte så farligt ut. Det var ett elände att få igång bilen, den får antagligen alldeles för mager blandning när ECU:n tror att motorn är varm fast den är kall. Med en batteriladdare, motorvärmare och tålamod gick den dock igång till sist (fast motorljudet första minuten gav mig flashbacks från tiden med Amazon med gravt feljusterade dubbla SU).

Temp.mätaren låg från början i mitten av skalan. När motorn väl kommit upp i normal temperatur (vilket för min del för närvarande innebär i botten till höger på skalan) gick den hur fint som helst. Kylarslangarna var lagom hårda och lagom varma, full funktionalitet på kupévärmen, inga läckage eller ångplymer.

Check-Control varnade för kylartemp när mätaren gick in på det röda området. När mätaren passerat slutet på det röda fältet och raskt marscherade vidare mot 200 graders-territoriet försvann varningen. Antar att CC insåg att sensorn inte var frisk.

Jag har läst mig till att temp.sensorn är ett NTC-motstånd, och att det är separata (men sammanbyggda) givare för mätaren och ECU:n. Eftersom både mätaren och ECU:n uppenbarligen får fel information gissar jag att det inte är själva sensorn det är fel på, utan snarare ledningsdragningen. Lite avskavd isolering i kombination med vägsalt sänker resistansen i kretsen, och därmed ökar den avlästa temperaturen.

Förresten, ett relaterat tips: medan jag letade lösningar på nätet hittade jag en bra teknisk beskrivning av M62TU-motorn:

Länk
Gu
115
GunnarG
530i -19
Nu har jag haft den på Bil & Motorteknik. Det var verkligen ett skumt problem. Det visade sig att felet låg inne i styrboxen, där kontakten för temp.sensorn ärgat. Detta berodde tydligen på att det kommit in små mängder kylarvätska (!) i styrboxen, som tryckts upp genom slangen runt sensorkabeln på grund av ett litet läckage (som förstås också åtgärdades).

Som tur var var det enkelt att fixa, det var inte nödvändigt att byta styrboxen utan det gick att löda om anslutningarna på kretskortet. Så nu har jag mätarnålen där den ska vara igen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.