|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Tänkte skaffa motorvärmare till min 320i (2003), det är blockvärmare till den. Hörde nånstans att det inte är bra att ha en motorvärmare inkopplad hela tiden. Att själva elementet gav sig snabbt då. Stämmer det? I och med att jag inte tar bilen till jobbet, så har jag inga fasta tider då jag måste ha bilen, så det blir svårt med tex en timer. Att ha den inkoplad mer eller mindre hela tiden vore det bästa för min del, men håller värmarn för det? | |
|
Hej Fördelen med kontaktvärmare är att man inte behöver öppna upp några slangar eller "fryspluggar". Nackdelen är att man kan bränna oljan i tråget i värsta fall, typ har värmaren igång i 8 timmar då det är varmt ute samt att den inte värmer hela motorn jämnvarm. Fördelen med blockvärmare är att den värmer motorns kylvatten och då sprider värmen bättre/jämnare. Nackdelen är att om det finns ett stopp i blocket eller vattenslag (frysning/propp av något slag) så kan vattnet koka bort. Bästa lösning är naturligtvis, som andra påpekat, en kombinerad värmare. Ganska enkel lösning med liten kontaktvärmare/spiraldoppvärmare för oljan 200 watt + en liten blockvärmare 400 watt för kylvatten. Men det tänker inte biltillverkarna på att förbereda tillsammans med exempelvis defa eller calix vilket jag trycker är synd. Det ger ju bättre miljö och varmare bil vid kyla. Kan tro att detta gäller: Södra Sverige = kontaktvärmare, norra Sverige = blockvärmare + kanske kontakvärmare. |
|
|
Dallev79: Det finns fjärrkontroller du kan ha till värmaren. Dom räcker ett par km men kostar typ 2000 spänn. Känns som det borde vara rätt grej för dig. /Magnus |
|
|
Öpnnar tråden igen... Tänkte fråga er om man nu mot förmodan skulle smälla på en kontaktvärmare finns det då befintliga skruvar (M54 motorn) i blocket? Är det då bara o. skruva fast kontaktvärmaren och köra? I always bring money by the bucketload 2 local stealership so I believe EVERYthing they ever tell me |
|
| kan man inte montera en doppvärmare på min 328 e36? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.