|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Tja. Mätte upp motorvärmaren (Defa) och fick fram 330W. Är ingen insticksvärmare utan den typ av värmare som bultas på oljetråget. Finns det verkligen inga kraftigare doningar? Nån som vet...? | |
|
Ciao, Vad jag vet så finns inga andra värmare till E46 än typ strykjärn på oljetråget. Har själv använt en sån i ca 3 år och om man låter den vara inkopplad ett bra tag (minst 3 tim) så funkat det trots allt.................men våren är väl snart här eller? Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
| Hehe, här norr om polcirkeln är det väl en liten stund kvar till vår;-) Strykjärnet värmer upp tråget vilket är bra ur kallstarts-synpunkt men det skulle vara fint att ha en som värmer vattnet också. Kanske går att montera slangvärmare, för jag gissar att det inte finns frostpluggar i blocket för montering av insticksvärmare? | |
|
Jag tror det är bättre ur kallstartsynpunkt att vattnet värms, då värms ju i princip hela motorn upp, utom oljan. Jag uppfattar den nuvarande lösningen som sämre, men som saht, dubbla tiden och det blir acceptabelt. Slangvärmare har andra nackdelar, om man får tro andra trådar här.......ha det gott uppe i norr :-) Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
400W är den nominella effekten på Defa 869. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det är bättre att oljan värms då den blir flyktigare och smörjer motorn som den ska göra. Värmen som uppstår i en "vatten-värmare" hälper förståss men inte lika bra som en"olje_värmare". Det finns universialvärmare man installerar på kylarslangen, finns på Mekonomen vet jag. Fanns iaf. Om du installerar en sån utöver din oljevärmare så blir det nog ett bra resultat. Se till att säkringen till motorvärmarplatsen är större än en vanlig 10A. Beroende såklart hur stark kupévärmare du har. Men som sagt, snart ska våren vara här |
|
| Tackar för svaren, skall kolla upp vad som kan göras. | |
|
Instämmer i att det bästa för motorn är att oljan värms upp. |
|
|
Visst är det "allra bästa" att oljan OCKSÅ värms upp.. Men gammaldags blockvärmare modell med insticksvärmare i blocket värmer BÅDE oljan i tråget(genom strålningsvärme)+ "hela övriga" motorn vilket är att föredra mot enbart dessa "plattor" som man skruvar dit och tror att dem är lika bra som "riktiga" blockvärmare. Vid ca 2timmars inkopplingstid så har du värmt oljan från utetemperatur -10 grader till ca +7grader i tråget i en ordinär 2-liters motor...Enbart via strålningsvärmen från blockvärmare på550w,dvs via gammaldags blockvärmare modell doppvärmare i blocket via t.ex borttagen frostplugg.. Det härringa "värmeplattorna" tycker jag är en "sniklösning" av tillverkarna. Mvh Janne. |
|
|
Håller med Janne T, bra att oljan OCKSÅ blir varm! Så här menar jag att det hänger ihop: - Den stora volymen på kylarvätskan samt att den cirkulerar något av uppvärmningen, gör gör att blocket inklusive oljekanaler blir betydligt varmare än av den utanpåliggande strykjärnet på botten av oljetråget. - Oljan cirkulerar inte i motorn då den värms upp av strykjärnet och den uppvärmning som sker är betydligt mer lokal. Visserligen värms oljekanalerna upp när motorn startas och oljan cirkulerar men detta har inte alls samma effekt som uppvärmd kylarvätska! Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
svintoleffe |
Janne t har helt rätt. Det mräker man om man har en blockvärmare o det är kallt ute, olkjan är inet alls lika seg, o motorn tickar iväg på en gång till normal tempratur.=)) Men jag har en fråga, sak blockvärmaren inet vräka tills motorn står på 6typ drfit temratur elelr hru varmt ska den värma till.? Länk Bimmern MVH Leffe |
| Kollat på defas resp. calix sida men de verkar endast saluföra kontaktvärmare till 330D. Skall jag komplettera med en slangvärmare så vetetusan hur jag gör. Kanske finns nån till nåt annat märke som passar...?? | |
|
Någon av Defas slangvärmare 600W med termostat kan kanske monteras på nedre kylarslangen, se sidan 6: Länk Slangvärmare 420, 42mm Länk Slangvärmare 421, 36mm Länk Slangvärmare 422, 32mm Länk Slangvärmare 423, 26mm Länk Jag vet inte hur bra det blir, men det kan ju vara värt ett försök. Defas värmare till 330 är för övrigt en blockvärmare Länk , inte en oljevärmare. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Såg först nu att det handlar om 330 diesel, och då är det mycket riktigt en trågvärmare på ynka 300W: Länk Men en slangvärmare borde du kunna komplettera med ändå. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Min tanke är alltså att köra med båda värmarna samtidigt, genom att koppla in en extra grenledningssats. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Låter som en god idé. Jag är själv fundersam på att skaffa motorvärmare till min diesel.' Nu står den förvisso i varmgarage både hemma och de gånger jag har den till jobbet, men det skulle vara trevligt att ha de gångerna man skall och hälsa på någonstans över natten eller helgen. //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
| kan bara hålla med om att kontaktvärmaren, även jag hade DEFA, är i klenaste laget..inte i närheten av att vara lika bra som en vanlig blockvärmare | |
|
Erik W: Precis så hade jag tänkt, köra båda samtidigt via grenledning. Tror du att nån av de du länkade till skulle passa? ferlin: Ruggigt dålig tycker jag kontaktvärmaren är. Har det vart kring 25-30 minus ute och värmaren har gått 4-5 timmar så känner jag nästan inte av nån effekt av den alls, har ohm-mätt den ett par ggr bara för att kolla så den inte brunnit... |
|
|
Upplevde också kontaktvärmaren som "slö" gentemot den gamla hederliga blockvärmaren ända fördelen var enkel montering. mvh |
|
| Ser nu när jag kollar slangvärmare till olika modeller att det skiljer sig en massa på vart man skall montera den för att få tillräcklig cirkulation. Vissa slangar måste lossas från sina fästen och monteras längre ned, annars blir det tydligen bristfällig cirkulation. Hur skall man veta att man inte sabbar cirkulationen vid montering, kanske BMW verkstan vet? Eller borde veta iaf... | |
|
Så långt ner som möjligt på nedre kylarslangen är tydligen standard universalplacering, som du ser i de flesta monteringsanvisningarna. Du får kolla vilken diameter det är på slangen, på min 750 är det 42 mm. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.