|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Printscreen: Har aldrig sett en sån på Autobahn, har dessutom bott i Tyskland. Däremot så har jag sett många såna närvara på nattliga streetrace :) //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
| I den jättelånga tråden på Zatzy kom man fram till att avgassystemet strypte i stort sett 50hk på GTn. Så friare avgassystem är det första man ska byta ut. Då får bilen helt andra prestanda. | |
| Stämmer jättebra det. Enl. Källor från svenska gtklubben är det för att de skulle få exportera bilen från japan. Med borrade förkattar och tretum från turbo ökar toppfarten med 30-40 kmh. | |
| Inte så konstigt att Mitsan får stryk när den väger 1760 kg. Den hade behövt 50 hk till för att komma upp i samma vikt/effekt förhållande som M3. Man vet ju själv hur mycket vikten gör. Tryck in 4-5 pers i en M3 och det känns som man skulle få torsk mot en toyota prius i jämförelse mot när man kör själv. | |
|
Detta låter ju helt galet att det skulle strypa så mycket... Kanske bli effektökningen ett resultat av ett skenande laddtryck? M.V.H. |
|
|
Skenande laddtryck leder sällan till högre effekt. Folk fattar inte vilken enorm effektökning som krävs för att öka från ~260km/h till 290-300km/h. Att detta skulle sitta i avgassystemet låter....ja, bedöm själva. Flåklypa |
|
|
En bil med en vikt på närmare 1800 kg behöver gissningsvis minst 400 hk för att närma sig 300 km/h. Troligtsvis närmare 450 hk... Men eftersom diskussionen var på ett forum kan man ju anta att de pratar i mätarhastighet. Och om mätaren visar 290 km/h lär det ju inte vara snabbare än runt 260 äkta km/h. |
|
| Kanske ska tillägga att jag har kört mitsun med orig. Avgassystem resp. Tretum dito. Det är en jävla skillnad. Sen väger den inte under 1800 kg, lastbilsvågen i hjulsta stod på 1980kg med jag, ägaren och halv tank. Vågen mäter med 20 kg marginal och jag pratar alltid mätarsiffror på forum då alla inte har gps i bilen. Min väns bil gör f.ö. 281kmh på gpsen med ca 400-450 hästar. /Wap från jobbet | |
| Är GTn spärrad vid 250, eller orkar den inte mer orginal? | |
|
Ferox: Enligt diverse GT-ägare är den INTE spärrad vid 250. Den gör 260 på mätaren. Byter man avgassystem gör den 20-30km/h mer. Vet inte om det beror på aningen högre ladd eller om det faktiskt är ett väldigt astmatiskt avgassystem i den. F.ö. har GTn 300 hästkrafter original. Drar man ur en plastplupp vid turbosolenoiden ska den ha 320 pga lite högre ladd. Detta sägs vara den japanska strypningen (286hk max där? Honda nsx har också 286hk på pappret) Återigen mätarfart. |
|
|
Vet ni vad det roliga i denna diskussion är??? På BMW behöver man inte dra ur några plastpluppar eller liknande, för de går redan bra :) Ta detta som ett skämt! //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
| Ska kolla upp mina gamla tidningar. 260 mätarfart räcker inte för att nå riktiga 250 tror jag. | |
|
Ferox: En M3 CSL har 243 ärliga km/h vid 260 km/h mätarfart så det ligger nog däromkring skulle jag tro. |
|
|
Schnitzer; Ja, vad ska pluppen annars vara gjord av? Det är ju en japsare ;) |
|
|
Flåklypa---> Nähä? Inte? På min bil blev det ett jäkla drag på farligt vatten innan det portades och ställdes till rätta! M.V.H. |
|
|
Länken ger kanske en hint om vad som krävs för att nå upp i riktiga km/t... Länk /Micke |
|
|
Supran har ett CW-värde på 0.61. Mitsun ligger på 0.34. Hint hint ;) |
|
|
Jag vill se en bevis för att Supran har 0,61 i CW, jag tror det inte. Andreas. Skenande ladd i sig är inte bra alls och ger oftast ingen effekt om inte turbon är anpassad för höga laddtryck, vilket få standardmonterade turboagg är. Jag kan garantera att en lämplig mapp med klart mindre laddtryck skulle ge bättre skjuts och högre tillförlitlighet. Flåklypa |
|
|
0,34 i CW är väldigt högt i sig. Så att supran skulle ha 0,61 är inte sant såvida testbilen inte hade en 2x2 meter plywood skiva i fronten. Under 0,30 är mycket bra och över 0,30 är mindra bra när det handlar om CW värden. Audi A2 har 0,25 i CW det bästa en serietillverkad bil någonsin har visat upp. |
|
| 0.61 för Supran låter inte rätt. Jag hittade uppgifter som sa 0.33. Det verkar mer rimligt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.