AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.292

Köpa oskattad bil hur tar jag hem den?

Sida 1 av 2
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Hej, är välldigt nära på o köpa en 540, har dock 400KM dit enkel väg.

Problemet jag har är just att bilen är oskattad, men besiktad till november i år, hur gör jag då när jag ska köra hem den? Kommer inte ha råd o skatta den på direkten, och efter jag hämtat den e det tänkt att den ska stå ungefär 1 månad/1.5 månad avställd innan jag börjar köra med den.

Tror ni jag kan köra hem den, försäkra den över dagen, och skicka iväg ägarbytet så att den inte blir påställd, utan bara ställd på mig? För liksom, om jag blir stannad säger jag ju bara att ägarbytet e ivägskickat, för det e ju svårt o få skattemärket samma dag man köpt bilen o skickat ägarbytet. Eller vad tror ni?

Jag hörde också något om att man kan skatta en månad? Vad innebär det?

Tack på förhand//Mattias

Beemer, a way of life.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
ta den på biltransport?

// Erik
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Tänkt på det med, det vore riktigt smidigt, MEN jag vet inte vart man hittar "nått" oha den på. Släp eller liten lastbil? Men det kostar väll massa o hyra/fixa nått sånt. Och sen behövs väll också nått speciellt körkort. Eller?

Beemer, a way of life.
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Jag körde hem min M5:a oskattad o försäkrad från Stockholm till Gävle. Visst de är en chansning men de måste man i vissafall här i livet.

///Micke
M5:an Länk
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
OKej, jo man lever ju bara en gång.

Tänkte annars ta den på ett bilsläp eller en ford transvestit...Men frågan e hur man får upp den på en transvestit

Beemer, a way of life.
Njuren
Var det din 540 som blev stulen som precis var med på efterlyst?
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
hmm, har inte ens en 540 utan ska köpa.

Beemer, a way of life.
TP_:
Tror att Njuren ville ge dig en vink angående stöldförsäkring.... En 540 blev stulen i Mölndal när den stod på en biltransport...

(förresten: tänk igenom din situation noga angående 540-köp om du inte ens har råd med skatten)

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag skulle inte chansa på att köra dom 40milen. polisen skiter i skattemärke. Dom slår på regnr och ser direkt om den är oskattad=körförbud. Inte så kul att stå mitt ute i ödemarken och behöva ordna transport.

Och som Rolex säger. Det är inte gratis att köra 540, så tänk över köpet noga innan du slår till.

-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk (www.e28.se) om du har en E28/E12
Go
393
Golddigger
G11 730d -16
Man kan ju alltid säga att man skickat in ägarbytet och kryssat i påställning. Sen om den påställningen inte gäller på en gång så kan man ju alltid spela lite dum och säga "aja, jag som trodde att det var så"...
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Golddigger: Bara för att man är dum så är det väl inte mer lagligt att köra en bil med körförbud? Jag skiter fullständigt om folk kör oskattat, så länge bilen har trafikförsäkring. Men jag tycker synd om grabben om han råkar på griniga poliser på väg hem med sin nya bil.

-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk (www.e28.se) om du har en E28/E12
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Köp en annan bil om du inte har råd med skatten!

Har du kollat vad det kostar att försäkra bilen? Det är mycket dyrare än skatten!

Mats
BMW CS #5847
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
ler...vadå kryssa i...ställer på gör du väl på nätet och skriver ut bekräftelsen...och när du kommer hem så ställer du av...
Go
393
Golddigger
G11 730d -16
BMW64: Man kan inte ställa av bilen samma dag.. Och med min lösning så behöver man ju inte ställa på heller, vilket han ville undvika.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det är bara att köra, ta det lungt bara. 99% chans att det inte händer något just under din första och enda resa med din nya bil oförsäkrad och oskattad.

Jag körde utan problem hem min nya 318 och skulle utan tvekan göra det igen, det är bara att se till att man inte är vållande till en eventuell skada så kan man inte förlora mer än bilen och sin hälsa då om det skulle gå så illa!

Man måste våga chansa, utan risktagande får man ingen vinst och här har du rätt höga odds för att vinna !
Många av inläggen i denna tråd är de dummaste jag läst på länge! Att köra oskattat/oförsäkrat är rent vansinne. Om man exempelvis smäller så blir det inge kul, ingen ersättning för skador på egna bilen och trafikförsäkringsföreningen blir tvungen o betala kanske 10 miljoner till den som blir påkörd om han får sitta i rullstol resten av livet... Förstår inte hur man öht kan tipsa om att köra avställt/oförsäkrat på ett bilforum... VÄX UPP!!!!

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Regga in bilen och begär skattekredit

Ska det vara såååå jävla svårt att svara vettigt på detta forum?
Rolex: Det finns en brottsoffersfond som ersätter de drabbade. Däremot blir den som kör avbetalningsskydlig en lång tid framöver, allt beroende på inkomst. Iövrigt håller jag med dig angående att köra oskattat/oförsäkrat.

TP_ Själv hade jag funderat en och två gånger innan jag skulle "fulköra" en bil en sådan sträcka. Hade det varit för tio år sedan så möjligen...Köpte en kalifornien-bil (ej reggad) i våras och det var mycket nära att jag körde hem den de 20 milen till sthlm men hyrde istället en trailer (som jag överlastade). Mötte polisen gjorde jag på småvägarna men ekipaget såg lagligt ut så jag blev inte stoppad.

Jag råder dig att ställa på bilen och sedan ställa av den så fort som möjligt. Du lär få ett inbetalningskort för skatten. Låna 2500 kronor, betala in, ställ av. Få tillbaka 2043 kronor. Betala tillbaka pengarna och bjud på en glass ;-)

Har man knackig ekonomi är det tufft att köra 540 men du lär väl ta studenten snart så det ska väl lösa sig!!
Ska du köra med bil och biltransportsläp så är det inte lätt att få till en laglig kombination om du ska lasta en 540 som är en rätt tung bil. Du måste t.ex i nästan alla fall ha ett BE körkort, en bil som får dra tillräkligt mycket samt en rejäl biltransportkärra som får lasta vad en 540 väger. Det är väldigt sällan som "vanlig" hyrkärror på macken fixar en sådan bil lagligt.
Hyrde en 2000-vagn förförra året på OK i Väsby. Exakt likadan som deras 1000_vagn men omtypad. Så länge ett ekipage är lagligt kan inte polisen stoppa dig såtillvida du inte vinglar eller har trasiga lampor etc. Så det är klart bättre med lite överlast än att köra oförsäkrat.

co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Som Pruttgas säger:

Ställ på bilen på VV hemsida, teckna en försäkring på nätet och kör hem!
Glöm inte att du måste skriva ut beviset om påställning som du måste ha med ifall farbror blå är ute!
Du har på dej tills i slutet av månaden att betala skatten
Du kan ställa av den igen dagen efter, dock måste skatten betalas, du får igen överskjutande del lite senare.
HAr du inte råd med skatten bör du inte köpa bilen heller!
Jag måste säga att men häpnar över de "goda råd" som delas ut.

Freude am fahren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.