|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Med andra ord, att skaffa en ny BMW är inte bara dyrt i inköp, även slitagedelar/förbrukningsartiklar som däck kommer att kosta skjortan då minst 18" är ett krav för att bilen ska se hygglig ut med sina stora hjulhus. Tacka vet jag små fälgar från 80-talet som är stilrena och vackra som kan ha däck som är billiga, slitstarka, ger god komfort och ljudnivå !!! |
|
|
Så med andra ord komer jag åka runt med komfort som en terrängbil 9033, byta däck ett par gånger per säsong, antagligen få höra din jävla pizza-racer ett par gånger (alternativt "stekar-fan") och när jag sedan inte orkar mer så får jag ingenting för bilen? Det kostar att ligga på topp! ;-) |
|
| Frifart, utveckla gärna vidare ditt resonemang. | |
|
Hej! Jag gillar inte alla detaljer på e90, främst själva bakpartiet är... inte helt misslyckat, men inte helt bra. Sedan att karossen är rätt så bred med de rakskurna skärmkanterna gör att bilen lätt ser överviktig och fläskig ut med "små" hjul. Väldigt O-BMW med andra ord. Någon har tidigare beklagat sig över baklysena, och på ett sätt håller jag med, jag tänker på en gammal Nissan Primera när jag ser baken på e90:n, tyvärr... Men FORMEN på bakljusen, om man lyfter ur dem ur sitt sammanhang, är bedövande vacker! Underbara, det går att titta på dem långa stunder och bara njuta. För känsla och förmåga att skapa vackra former och spänstiga linjer, nej! inte bara karosskonturer, utan skönt välvda ytor och fina detaljer har de , BMW:s designers. Jag är djupt imponerad! Audi är tråkigt traditionella i jämförelse, men kanske lättare att ta till sig. Som jag, lilla jag, upplever de "nyare" Bumsarnas design så är den mycket avancerad och svår att "få till". Jag kan lova att e30:n var betydligt enklare att "rita" än e90. Bangle-bilarna, jag vet inte hur många som lagt märke till det, men överallt på bilarna finns det små linjer som löper, utmed och tillsammans med och runt detaljer på karosserna. Många av linjerna, vecken o.dyl måste avslutas någonstans och det blir aktern och det är väl svårt antar jag. Det ÄR svårt, i alla fall har jag upplevt det från de platser jag har "ritat" under min utbildning. Gemensamt för linjerna är att de aldrig tappar spänsten, det är det som är fint och svårt. Så här i efterhand tycker jag att BMW var modiga som tog detta "designsteg". Jag skulle vilja säga att det låg i tiden och jag tror att flera tillverkare har inspirerats av BMW, men att de ändå varit inne på samma spår oavsett hur BMW:s bilar har sett ut. Modellerna som lyckats bäst tycker jag är 1-serien och Z4 coupé. Där sitter ALLT ihop! Folket bakom Z4 coupé är gudomliga i mina ögon, Z4 roadster kan jag spy galla över i ett par A4:or utan problem, men Coupén... på något jäkla vänster har dom lyckats ta alla O-proportioner och fel och rett ut dem och sytt ihop dem på ett fantastiskt sätt. Den är otroligt fin!!! Det är bara det sneda vecket på framskärmen som finns kvar och som jag tycker är fånigt. Det ska bli kul att se fordonet i fråga i framtiden. helst i M eller Alpina-version hehehehe. En välskött lågmilad sådan om 10 år, jatack! :) Meeen jag har ju redan den finaste BMW:n ;-) så varför bryr jag mig hahaha! Paul Braq (så hette han väl) rules!!! mvh Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk |
|
|
635 CSi: E90:n ser riktig mesig ut från alla vinklar tycker jag! Även insidan och köregenskaperna är inte så pass bättre än tidigare 3serien. Vacker förare ska ha vacker bil – En E90 kanske? :-) ********* Efter 8 bärgningar är förtroendet för märket = -80% ********* |
|
|
thunderbird: Och hur mycket har du kört E90 då? Keep Your Distance! |
|
|
hej! jag håller med om att e90:s design är en miss. bakänden som folk klagar på mest, påminner om en mitsubishi carismas( en av varianterna ). att jag tycker om bmw:s äldre design förnekar jag inte. m3 e30 är fortfarande det vackraste som finns i bilväg. men den nya designen på e87, e60, e63, e85, e46( efter faceliften ) och e53 är grym. e65:s bakände är också schysst dock är framänden ganska ful. även e83 är enligt mig misslyckad. så kantiga former funkar inte alltid. att några få modeller blir mindre lyckade designmässigt är något man får räkna med. överlag har bmw:s desigteam lyckats bra och om man tänker efter på äldre bmw modeller så kommer åtminstone jag fram till att det finns ett antal modellers design som inte jag ogillar mindre än de nya jag har svårt för. att 3-serien är väldigt viktig för bmw:s försäjning och framtid är helt klart och därför är det lite tråkigt att designen just på den är lite mindre lyckad. bilen i övrigt verkar ju lyckad enligt bmw:s linje men designen är så pass viktig när det gäller bmw att detta ändå måste anses som allvarligt. allt detta är ju enligt mitt tycke och smak men det verkar som att relativt många har svårt för just e90:s design och detta är ju ändå ett statistiskt fakta kanske. borde starta en omröstning om denna fråga så vi får mer fog för åsikterna. men den funktionen kanske saknas på detta forumet. eller? till sist vill jag påpeka att ni som tycker om e90 ska stå på Er och att det är tur att alla inte tycker om samma modell. för då skulle det ju inte bli någon m3 e30 över till mig. |
|
|
thunderbird: e46:an är avgjort en av de snyggaste bilarna BMW har gjort. Jag tar lätt en sådan före en e90. Jag var faktiskt förbi Novation (BMW) här i Uppsala några dagar innan e90 släpptes. På bakgården stod två stycken e90 med 16 tummare och en med 17 tummare gömda någonstans långt inne i hjulhusen. Bredvid dem stod några e46:or med M-paket. Jag tyckte i stunden synd om e90 och Novation, för bilarna såg "Störr3, Slappar3 och Slöar3 ut, så att säga. Hade jag varit spekulant i den stunden hade jag ALDRIG köpt en e90, det kan jag säga. En e23:a på rostiga plåtfälgar hade sett rappare och agilare ut! OCH nu när det låter som om jag vänder kappan eftre vinden, vilket jag inte gör så betraktar jag bara bilarna på olika sätt (hur man nu kan göra det, men JAG gör det:-))) Och nej, jag ser mig inte som någon übermensch, men jag måste säga vad jag upplever. När jag menar "spänst i linjerna" har det inte att göra med om bilen ser "häftig ut" eller så, det är något man känner i handen när man följer dem med en penna. Eller med ögonen när man tecknat mycket. Och långa, fina lätt böjda linjer som behåller spänsten hela vägen, trots att dom viker runt hörn, det HAR de nya Bumsarna och det imponeras jag av. (e46 upplever jag också ha PRECIS lika fina ytor och spänstiga linjer MEN formspråket är ett annat -dessutom mer mänskligt och tilltalande faktiskt) Av de "nya" BMW-bilarna är det egentligen bara 1-serien och Z4 coupé jag kan tänka mig att äga, tja också kanske en M6:a då, den är rätt fin med, men lite för vulgär för min smak och så mycket elprylar:-( Överhuvudtaget har jag svårt att se mig själv åka omkring i en "modern" BMW. De äldre bilarna är mer mänskliga på något vis. De nya är mer solida, som huggna ur granit. De stirrar på en "DU kör inte MIG!, JAG kör DIG!" ungefär, och det är väl kanske sant, med alla dagens elektroniska hängslen hit och dit. Men jag kommer nog inte att köpa någon ny BMW och är ointressant för företaget. Att leta upp och köpa en riktigt fin e28 528 eller 535 och ha drygt 200 tusen i "skötselbudget" tilltalar mig mer än en ny BMW (som jag dessutom inte har RÅD med, på långa vägar i skrivande stund) E46:ans inredning är även den snyggare än e90:s. Jag tycker att det är jättesynd att BMW går ifrån iden med instrumenten samlade och vinklade mot föraren. Gluärk! Vilket inlägg du lurade mig till där. Men det är en hjärtefråga och jag var tvungen. Jag hoppas du blev något klokare på mig :-)))) Slutkommentaren om e24 var väl mest på skämt, men jag tycker att den ÄR snygg, en av de snyggaste BMW-bilarna trots att jag tycker att den har alldeles för stort överhäng fram egentligen. Den betraktas bäst snett bakifrån ;-). /Fredrik |
|
|
Säljer nya 3:an dåligt? Jag tyckte jag såg uppgifter häromdagen på det precis motsatta, att BMW fanns med på 10 i topp för första gången på många år. Ni som säger att ni inte vill åka ny BMW, vad åker ni till vardags? Själv åker jag 5-6000 BMW mil per år och det känns inte realistiskt att göra det i en 80 talare. Jag menar , inte kan man väl åka annat än BMW? Så tunn är väl inte fernissan? |
|
|
635 CSi skrev: "Överhuvudtaget har jag svårt att se mig själv åka omkring i en "modern" BMW. De äldre bilarna är mer mänskliga på något vis. De nya är mer solida, som huggna ur granit. De stirrar på en "DU kör inte MIG!, JAG kör DIG!" ungefär, och det är väl kanske sant, med alla dagens elektroniska hängslen hit och dit." <----La Bohéme, it´s an opera! Men kom igen!? Din 635:a är jättefin, jag tycker verkligen det. Skulle jag köpa en sådan? Ja kanske om jag bestämde mig för 2 bilar. Jag kör ca 3500 mil om året. Jag önskar jag hade tid att glida fram och tillbaks till "gamla goda tiden bilmöten" Körupplevelsen är dessutom knappast sämre i en ny BMW än i din bil, då hade nog BMW varit borta från marknaden vid det här laget. |
|
|
En långdragen predikan i natten: ;-) Hmmm, jag vet inte hur jag ska förklara mig så att ingen missförstår... Men jag gör ett försök: A: Jag tycker att e90 är en fin bil, jag gillar i princip alla detaljer på bilen men jag tycker att bakpartiet kunde gjorts lite bättre. Jag gillar formspråket också, men det är lite "kyligt". Jag skulle vilja säga att det är väldigt modernistiskt, men då känner jag att jag tar mig vatten över huvudet. (tänkte göra en jämförelse med Tensta annars, men skippar den). Jag tycker likadant om e60, baken är "sådär" men med M5:an s lucka rätt snygg. fakerlin: e90 Touring är skitsnygg. Det var genom bilderna i BMW Magazin vid presentationen av den som jag VERKLIGEN började inse hur duktiga BMW:s designers är. För det är dom. Att dom inte lyckas lösa bakpartiet fullständigt tycker jag är en ren skitsak när dom gjort ett så bra jobb i övrigt. Sedan tycker jag att det är synd att det krävs så himla stora fälgar för att allting ska komma till sin rätt. Med 16" tycker jag den är ful, med 17" ok och med 18" börjar det likna något. Och visst! kör man så pass långt som du ska man inte ha någon gammal burk att skumpa omkring i. Då är det bättre med en ny bil. Har man dessutom tillgång till tjänstebil är det klart att man ska ha något nytt. Skulle jag idag välja en tjänstebil för säg 300 papp skulle jag nog välja en 1-serie eller en 3-serie. Men skulle jag lägga lika mycket EGNA pengar på en bil. Då skulle jag köpa en Alpina B7 Turbo e24 och en e34 520 eller liknande istället. Vi använder bilarna på så vitt skilda sätt. Så vi pratar på olika vis. Jag åkte bil kanske 600 mil förra året. Jag kommer troligen aldrig ha ett jobb där jag åker mycket bil, så bilåkandet kommer att inskränkas till familjeärenden. Jämförelsen med e28 var väl inte helt allvarlig, och skulle jag till äventyrs låta renovera en e28 för 200 pix i framtiden (vilket inte är troligt tyvärr)så skulle jag knappt ta den utanför dörren, den vore för fin för det:-))))). B: e46! Att jämföra e90 med e46 är att göra det tufft, för jag är helt såld på e46. Så min jämförelse med e46 med M-paket och e90 på 16" fälgar var verkligen elak. Men vid tillfället jag såg bilarna helt sann. Jag hoppas verkligen att Novation bytte till större hjul på bilarna innan introduktionen, eller körde ut e46:orna till Storvreta(mindre ort utanför U-sala) eller något. Märk väl: jag jämför utseendet inte körupplevelsen (har inte kört e90). Mina kommentarer är också högst personliga, det får vi ju inte glömma bort, men jag upplever ändå det jag skriver väldigt starkt. La Boheme: Hahahahha! Men jag är ju lite Bohemiskt lagd;-) Och faktum är att jag har 635:an enbart för att jag älskar bilar. Jag behöver ingen bil idag, jag cyklar. Bilen står gratis hos mina föräldrar 18 mil bort, tyvärr och kostar mig bara avställningsförsäkringen. "gamla goda tiden bilmöten" hehe, jo, det önskar jag med, som student har jag varken tid eller råd, för vid varje längre ledig tid måste man ju jobba för att få det att gå ihop (men jag körde ändå drygt 200 mil förra året, så att den inte beckar ihop helt). Ju mindre studieskulder, desto bättre. Faktum är, att de studielån jag tagit de senaste åren har oavkortat gått till bilen. Jo, jag är väl knäpp, men det är så det är. Ni förstår, alla ni som läser det här inlägget som helt travat iväg, att när jag öppnar upp garageporten och ser e24:an stå där och blänka, då blir jag så glad så det är inte klokt. Att jag kan få uppleva glädjen av att ha något så vackert. Det är underbart, sedan spelar det ingen roll att den inte är värd mer än 50 tusen, pengar är ointressant när det gäller känslor. Det är bara tur för mig att dom inte är dyrare. och fakerlin: för det är ju ditt inlägg jag försöker svara på. Jag hoppas du inte tror jag har tagit illa vid mig och är sur eller så, för det är jag verkligen inte. Jag tycker det är kul att få tänka igenom vad jag verkligen tycker. Speciellt när tyckandet är paradoxalt till tusen. Sedan är det ju rätt så löjligt att föra dylika diskussioner, för dom leder ju sällan någonvart. Men det är rätt så kul, tycker jag åtminstone. Ha det gott! mvh Fredrik |
|
|
"och fakerlin: för det är ju ditt inlägg jag försöker svara på. Jag hoppas du inte tror jag har tagit illa vid mig och är sur eller så, för det är jag verkligen inte. Jag tycker det är kul att få tänka igenom vad jag verkligen tycker. Speciellt när tyckandet är paradoxalt till tusen. Sedan är det ju rätt så löjligt att föra dylika diskussioner, för dom leder ju sällan någonvart. Men det är rätt så kul, tycker jag åtminstone." Enig! Jag önskar verkligen attman fick välja en begagnad bil som tjänstebil, tänk vilka möjligheter för dryga halvmiljonen :-D |
|
|
Nyare BMW bilar som tex E90 är rena förbrukningsartiklar som ska användas pga värderas, medan äldre fina BMW bilar ska bevaras och köras sparsamt!!! Detta speglar det absoluta värdet som är högre ju äldre en BMW blir (ifall den är i bra skick), dessutom ser jag ingen fördel i att åka runt i en ny BMW då det kostar alldeles för mycket och bara ger fördelar för mig som bra komfort och krocksäkerhet. billig milkostnad i kombination med ett visst självmek är bästa alternativet för mig och då är halvslitna härliga 80-talsvagnar bäst. Går bra att plöja av ca 2500mil per år med sådana, är själv ett levande bevis för detta. Inte vill jag betala 300k++ bara för att ha en ny bil att pendla i och inte skulle man klara av det höga värderaset om man skulle ha den nya bilen ståendes i ett garage och köra sparsamt. Jag ser ingen större mening med ny bil då föraren blir bara mer och mer isolerad från bilen, de som säger annat har aldrig kört en fräsch äldre BMW och kan uttala sig, känslan är annorlunda och är mer påfallande. Som jag sa tidigare har nyare BMW flertalet tunga fördelar, det vet vi alla, men tyvärr är mode och moderniteter så fantasilöst, känns som om man bara tänker jaha vad ska vi göra nu, dags för en ny modell och så spottar man ut en sådan. Förr fanns en högre förväntan innan en ny modell och när den väl kom var man i högsta grad påverkad. Den där välbekanta wow-känslan inför en ny modell har tyvärr inte infunnit sig på länge, BMW har blivit ett starkare varumärke idag medan de har tappat nästan all magi och känsla. Känslan och det man inte kan ta på är i slutänden alltid den starkaste attraktionskraften! Men tyvärr finns det väl inte så många människor i dagens förbrukarsamhälle som förstår känsla, kanske inte så konstigt då man uppmanas till att göra sig av med allt som har några år på nacken och köpa nytt direkt när något nytt kommer, snacka om meningslöst! |
|
|
Nyare bilar blir äldre bilar med tiden. Även 80 talsbilarna var nya förbrukningsartiklar en gång i världen. Dom nya modellernas framtida status går ej att sia om idag. Den enda 80talaren som känns "på gång" är väl E 30. Jag njuter av att åka entusiastbil i toppskick när det passar och till vardags njuter jag av att åka härlig ny 3 seriebil. Olika saker med det gemensamt att det alltid är BMW. |
|
|
Clubsport: Jag körde en 325 sedan ungefär under 20 minuters tid och det räckte för mig att avgöra detaljerna! 325:ans motor med hela 218 hk kändes otroligt slö under 3000 varv och jag upplevde att motorn jobbade hårt men det hände ingenting (jag förväntade mig mera klös). Jag upplevde inte alls att bilen var större, smartare eller bättre än någon annan modern bil på marknaden. I övrigt tyckte jag att inredning var för plastig. Angående designen så känns bilen för snäll och normal ut. M-paketet till E90 är ingen höjdare direkt jämfört med E46 M-paketet. Det enda positiva med bilen var bromsarna och den coola start knappen. Men dessa argument lockas jag inte till en E90. |
|
|
635 CSi: Jag håller med dig att E46 med M-paket II är en fullträff när det gäller designen, men tyvärr har E46 en hel del kvalités brister som sänker värdet på bilen! |
|
|
Ja vad säger man? Bilen säljer bra, vinner "alla" tester den är med i och BMW går som tåget! Allt kan väl inte vara fel? Eller kommer alla lurade idioter att vakna upp snart och BMW vara detroniserat om 5 år? |
|
|
Word! |
|
| Saslesman: Så du menar att bilen inte kunde ha varit snyggare för att den vinner tester? | |
|
Designuppfattning är ju helt och hållet subjektiv. Man kan ha åsikter men det finns inte rätt och fel. Det ligger helt i betraktarens öga. Exempelvis har jag svårt att förstå när någon skriver att den ser "snäll och normal" ut. Men det är helt ok att tycka så även om jag inte gör det. Jag tycker tvärtom att E46 känns lite väl snäll i linjerna och uppfattar E90 som ett steg framåt. Tycker även att både E46 och E90 vinner på färg, är trött på grå-svart skalan. Jag gör dock ej anspråk på att detta är en absolut sanning, det är min uppfattning just nu. Det är helt ok att inte köpa den för att man tycker den är ful och likaledes ok att köpa den för att man tycker den är snygg. Jag tror inte BMW:s framtid ligger i att köra en re-issue på gamla modeller i all evighet. (även om Mini iofs har drag av detta) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.