AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.179

Volvo v40 T4 VS Bmw 330 ?

Sida 6 av 6
Ha
39
Hasse83
BMW 335i Cab -09
BMW 320d Touring -09
Notering: Jag syftade på vad jag själv valde emellan. Lät lite flummigt det jag skrev.

Fas II är lite för saftig att köpa för mig i nuläget.
Vore intressant om ngn kunde dra upp en film där dem två bilarna i fråga röjer loss med varsin somewhat godkänd förare i varje ;)

På tal om Fas I och II. Är även fas II så frukstansvärt extremt snabb "Etta"?
Körde polarns V40 fas I och då jag körde vr6 tidigare så kunde man ju dra iväg på ettan ett tag då det kändes som 1an på volvon verkligen bara var en startväxel.

Mvh
För att citera en Volvosäljare: "Fas II är en helt annan bil, skulle aldrig köra en Fas I över 200 km/h". Det ska tydligen vara en hel del uppdateringar i framvagnen på Fas II. Har dock inte köra vare sig Fas I eller II i nämnda hastigheter själv.
Filmen på den 330 e90 som postats tidigare här i tråden gav följande tider:

100-180: ca 11,5sek
100-200: 15,7sek

Jfr med tiderna i detta test Länk
Test in Auto Zeitung 06/2005
Gewicht 1480 kg
0 - 80 km/h 4,5 s
0 - 100 km/h 6,1 s
0 - 120 km/h 8,6 s
0 - 140 km/h 11,1 s
0 - 160 km/h 14,7 s
0 - 180 km/h 18,6 s
0 - 200 km/h 23,8 s

dvs:
100-180: 12,5s
100-200: 17,7s

Detta är en av de snabbare e90-tiderna som jag sett och det diffar alltså ca 2sek upp till 200 jfrt med hastighetsmätartiden, varav 0,2-0,5sek går att finna i att det förmodligen ligger en växling mer i intervallet 100-200 i testtiden ovan.

Det hade helt klart varit intressant att se hur väl en 330 e90 står sig mot den t4 som det finns film på ovan i tråden.

T4 -99
Dali> Jag har själv en fas I med org sportchassi och har kört fas II vid upprepade tillfällen. Fas II känns i uppträdandet som något större, mer komfortabel och lugnare bil, dvs mer riktningsstabil men också något sävligare i reaktionerna. Min fas I känns mer som en liten studsig Gti-bil i jämförelse och något mer direktstyrd (initialt innan gränsen nås och den börjar att understyra ...).

Jag tycker själv inte att det är något problem att åka uppåt +200km/h utan tycker att den är relativt riktningsstabil, men allt är givetvis relativt och beroende på vad man jämför med... ;)

T4 -99
Visa användare
43
Firestoffe
BMW 325 ix Coupé -87
En fri väg då tar BMW:n och förtusan jämföra en aut med manuell inte fair game nopp det är BMW dag idag, och imorron med, och i övermon med.... Ja ni hajar...!

Tack för mig // Stoffe

Kör inte fortare än vad du klarar av...!
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag undrar vem som har snabbast elhissar, en 330 eller en V40 T4?
Är turbon kopplad till elhissarna eller är den bara kopplad till hjulen?
Sedan så undrar jag hur många champagnelådor man få plats med i BMW´s baklucka. I Volvons fall kan vi använda melasstunnor som referens.

;-)
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
jag vart omkörd av en v40 t4 här om veckan på E18 så klart man hakade på o la sig jämsides med min 320 -01. och race blev det och de va ju från ca 120km/h och t4an drog ifrån lite i början någon bil längd eller så men sen när man kom över 200km/h så kom ja ikapp o klippte volvon i en ytterkurva i 230km/h. så enligt mig så tror ja att min drar ifrån i starten pga bakhjulsdriften och sen blir man väl från-åkt där på mitten men sen kommer ikapp igen i topp.
Visa användare
108
Nike81
330ic M -01
320i -87
Hade tidigare en S40 T4 FAS 3 -03 och samtidigt hade vi vår 330 i familjen. Hade 2.5" avgassystem från TME och öppet filter från BSR med avskärmingsplåt. Den gick riktigt bra och snabbt!

Bmw var segare mot toppfarten medans volvon drog på bra ända till slutet.

Under dessa 2.5 år så testade jag aldrig de emellan varandra. Men fart upplevelsen var betydligt mer påtagligare i volvon, den var roligare och kändes mer tempramentfull än bmw.

På papperna kanske de gick rätt lika, men Volvon hade större gasglädje, och respons på gasen.

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
jo de är väl kanske klart att en överladdad 4a är bra mycket roligare att gasa med, men ja tycker inget slår känslan i att gasa med en bmw 6a, drar mjukt och fint över hela registret.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Har haft både T4:a och 330 och ja det är möjligt att turbon känns rappare, men det är nog pga lagg och drag i ratten snarare än nått annat, och ack så tråkig bil i jämförelse med en sexig bimmer. Jag gillade dock min Volvo -för övrigt den tredje i raden, ända tills jag provade BMW.

Volvo har för övrigt numera helt tappat själen i sina bilar och det är sorgligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.