AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.175

Volvo v40 T4 VS Bmw 330 ?

Sida 1 av 6
Gt
425
Gti-manen
Saab 9-5 Aero 05 Hirsch 300 hk 400 nm
Så nu e det dags för ett duell till och denna gång vill jag veta vad ni tycker om denna duell ..

Har T4 chans att slå en 330 ?

T4 har bara sportsystem och öppet filter och 330 e orginal och automat ..

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Inte en chans...

Länk

Mäter sig kanske med en 320 från -01.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Gt
425
Gti-manen
Konstigt,men den drog ifrån en 328 .

Jag glömde skriva att det gäller rullande start från 40-200 km/h.

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag såg att den där sidan har lite galen information...

Någon annan som har mer korrekta specs för Volvon kanske?

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Gt
425
Gti-manen
Och detta ska va fas 2 av t4 ,lite snabbare än fas 1
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
automat på BMW:n + att T4:orna kan vara obehagligt snabba..tror det blir ett riktigt jämnt lopp
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag gissar på jämt skägg.
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
Gissar med att det är ganska jämt! MVH

Jag har en 320-170hk och min bror har en T4 fas2.Jag måste säga att när vi testade en gång då drog jag ifrån han i starten men sen vid 100k/h då kommer han och kör om mig.Så det blir nästan jämnt fast vad som skulle hända om vi skulle köra upp till 200k/h vet jag inte men T4-or är snabba uppe i farten.Vi har testat också rullande från 40k/h och det blev jämnt upp till 140 då körde han om mig och hamnade typ 1-2 bil längder framför mig.Vi var tvungna att bromsa (det var en 70 väg) vad som skulle hända sen vet jag inte men jag tror att T4 är snabbare.
Sen vill jag bara säga att det är inget fel på t4-an vi har bytt förare och testat
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Skulle oxå gissa på att det blir ganska jämt just med rullande start annars är det nog kört för Volvon. Tyckte specen på Volvon såg lite fel ut tror Volvo uppger 0-100 7,4 och topphastighet till 235km/t för en manuel i alla fall.

Just fas-ll bilarna går ruskigt bra har tidigare haft en T4-02 med lite ATM doping och det går undan riktigt bra med små medel på dessa bilar. Tyvärr är inte kvaliten riktigt i klass med övriga Volvosar men roliga o billiga busbilar är det allt:-)

M34ever-det stämmer, volvo gör 0-100 7,3 och jag har kör 240k/h mätar hastighet i Tyskland med T4 fas2.Sen vill jag bara säga att hade det varit manuel då skulle jag svara 330 utan tvekan men eftersom det handlar om automat vet jag inte
Arnold Braunschweiger
Har i dagsläget en T4 fas 2, sista årsmodelln på den "gamla" modellen. (2003). Hade en -98 tidigare och där var kvalitén pissdålig. Att jämföra Fas 1 och Fas 2 är som natt och dag.
Den går hyfsat bra tycker jag, nackdelen är att det blir lite "torque steering" på låga växlar så man får brottas lite med ratten.
Sist jag tog tiden så har jag för mig att det tog ca 6,5 sek mellan 100 - 160 km/h.
Körde race mot en tyskregistrerad sprillans ny 325'a i höstas på väg ut mot Volvo Torslanda där det är raka och fina vägar och jag drog visserligen ifrån i vissa intervaller, men det var inte mycket.
Tycker personligen att T4'an har sin finest hour på treans växel.

It's not the fart that kills, it's the smell.
Tror att bilarna i original-utförande är väldigt jämnsnabba väl uppe i fart. Från stillastående hade det däremot blivit svettigt för T4:an att hänga på. 330 maskerar ju farten på ett helt annat sätt än t4 som jag tycker känns klart snabbare än bmw när man sitter bakom ratten..

Berätta gärna hur det gick. Har själv varit på gång att köra mot en forums-medlem med en 330 men det har tyvärr inte blivit av ännu.

T4 -99
Arnold Braunschweiger
Nu när jag körde hem från jobbet så blev jag lite fundersam över om jag inte skrev fel i mitt förra inlägg ang. tiden från 100-160 km/h, så jag drog fram mobilen (den säkraste tidtagaren någonsin;) och provade.
Halvfull tank (ca 30kg) och min vikt (95 kg).
Tiden 100-160 blev 7,2 sekunder.
Sen testade jag 0-160 med, det blev 14 sekunder blankt.
Går säkert att putsa till vid torrt väglag och sommardäck + tillförlitlig tidtagning.

Vad gör en 330 dessa tider på?

Apropå det, om man får göra en liten trådkapning.
Nu till våren så går jag som så många andra i bilbytartankar och valet står antingen mellan;

BMW 330 -03
Ford Mustang GT 2005
Volvo S60R -04
Polo Diesel -?

Volvo skulle kosta mig 10200 kr om året i helförsäkring hos Trygghansa, 5000 mil körsträcka/år + alla tilläggspaket.

Jag kollade för skojs skulle en M3 -02. Försäkring: 34000 kr.

Hm.

Mustangen har jag inte kollat än,

Nu till min trådkaparfråga; Någon som kan jämföra mellan Mustang och 330?
0-160: 16,1 s
100-160: 9,5 s

330 Ci -04 Länk

Jag ställer mig lite spektisk till dina tider ovan. Mätarfart och mobiltidtagare känns kanske lite helt tillförlitliga :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Arnold Braunschweiger
Hehe, Jag är själv skeptisk till mina siffror :)
Jag ska se om jag kan låna hem en Garmin GPS från jobbet imorgon och kolla hur bra hastighetsmätaren i bilen stämmer.
Jag minns inte riktig hur mycket Vålvån väger...det får jag kolla upp med.

It's not the fart that kills, it's the smell.
Arnold >> Ja, det är lurigt med hastighetsmätartider. Jag får lägga på ca 3-4 sek på mina 100-200 tider jämfört med hastighetsmätartiden. Men å andra sidan när jag kört blackrace ligger hastighetsmätaren mellan 110-120 när jag passerar mållinjen medan slutfarten ligger någon km/h över 120, dvs i den situationen så släpar hastighetsmätaren...

T4 -99
Blir man omkörd med en 330 av en volvo t4 ? Oj får mna akta sig :(

BMW- När du älskar att köra
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
En s40 vägar väl in på knappt 1300kg tror jag.

BMW

Länk
Min S40 väger runt 1200kg tror jag.

Arnold: Mycket enkelt val mellan Mustang och 330.
Hittade en 05-as Stang på Blocket för 285k. Som hittat! Mycket snygg bil som går bra till ett överkomligt pris. Jag har verkligen fastnat för retrodesignen.. Dessutom så har ju en ny muskelera börjat i Staterna, så varför inte lägga till en slant och köpa en flångny Shelby GT500? =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.