|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
| Beni1979: Är det inte jobbigt för dig att bli ifrån körd av traktorer? | |
|
Jag har kört mot både T4 (fas 1 och 2) och 330i e46 och jag vill påstå att utgången är oviss in i det sista. T4an är ruggigt stark på mellanvarv och klipper utan problem en 330 från ex. 50km/h på tvåan. Startar man istället vid 80km/h så tror jag att 330in drar det längsta strået, den har bättre punch på topp och dessutom drar den längre på växlarna än T4:an. I farter över 200km/h tror jag på 330i, jag tycker dom tuffar till 250km/h imponerande lätt faktiskt. Det kommer att vara tillfället och exemplaren som avgör vem som går segrande ur striden. Flåklypa |
|
|
beni1979: Du har fattat det hela fel. Det e bmw:n som e traktorn... |
|
|
beni1979: Du har fattat det hela fel. Det är bmw:n som e traktorn |
|
|
Om jag fattat det hela rätt så kan en standard T4 på 200hk vara snabbare än en 330 E46/E90 från cirkus 50-200 blås? Ett chip så är ju BMWn puts väck mao? |
|
|
Intressant tråd. Spec då det står mellan E36 328 och T4 fas 1 =] |
|
|
Vad innebär egentligen "fas 1" resp "fas 2"...? Hasso83: var fick du det ifrån? / Mvh Joakim |
|
|
Ufo: Det är 2 olika generationer av t4. Jämför E46 icke facelift och facelift. Dock även med motoruppdateringar på t4:ans sida. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Hasse83: Det står jag att det skall vara en fas II. ufo: Fas I är den första T4:an som kom 1998 (?) när den fick en liten uppfräschning 2001 fick den internbetekningen Fas II. Den har bla en annan utväxling och lite större cylindervolym. Dock på pappret fortfarande 200 hk. Fas II ska vara vassare än fas I. |
|
|
Fas I har tex en väldigt "kort" utväxling. I realiteten sker en växling till tvåan vid ca 90 och trean kanske vid 140. (om man drar till varvstoppet som ligger över 6500 varv kanske det går att klämma ur någon km/h till men där uppe finns det knappt någon effekt tillgänglig... Jag tror aldrig jag varvat in i varvstoppet.. ) Som Flåklypa påpekar ovan så har starthastigheten alltså en viss betydelse för utgången. Vid start från tex 110 km/h kan Bmw tuffa på i ytterligare ca 50 km/h innan en tidsödande växling behöver göras medan en T4 fasI måste lägga kanske 0,5sek på en växling efter att bara ha accelerat i 2-3sek, och det i ett läge när Bmw:s varvtal ligger optimalt... Fas II har en mer "normal" och längre utväxling. T4 -99 |
|
|
SotaM: Då tycker jag du kommer ner till småland framåt våren så vi kan köra ett race! Race förhållandena var kass sist ju... Vad sägs om en start hastighet på 110? Så kanske jag hänger med ett par meter... Det verkar som stor skilnad på T4 fas1 och 2 ser man på 402 meters race så finns det T4 som kör jämt med min 328 men det finns även snabbare T4:or ,mycket snabbare.. :-) Mpower |
|
|
Betan> Klart vi ska ta ett race! Det hade varit skoj att testa med start från olika hastigheter för att se om det blir några skillnader. Jag mailar när jag kommer ner! T4 -99 |
|
|
Gött,då inväntar vi våren då :-) Mpower |
|
|
Jag har ägt Volvo T4 och BMW330i samtidigt och vet därför svaret. Alltså inga spekulationer här inte.... Vik hädan. |
|
|
Godsägaren: kläm fram det ! Mpower |
|
|
S40 väger 1300-1400 kg... En T4 lär ha svårt med de första 50-100 metrarna mot en 330... men sedan vet man aldrig! _____Vraum!_____ |
|
|
Godsägarn: Det är ingen idé att du talar om dina erfarenheter utan att ha filmbevis. Är svaret felaktigt så blir du aldrig trodd i alla fall ;) |
|
| Svaret är lätt. 330 blåser t4:an totalt. Har sett det live!!! | |
|
Per. Kan du sätta ett mått på "blåser totalt"? Som vanligt säger vikt/effektförhållandet väldigt mycket om bilens prestanda. Flåklypa |
|
|
Flåklypa - Sånt som BMW-Per skrev blåser totalt,det kan bara ungdomar på 18 år säga som har nyss fått körkort .. Blåser totalt ,det verkar som att T4 har 120 hkr och inga 200 hkr mot 330 som har 231 .. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.