AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.181

Volvo v40 T4 VS Bmw 330 ?

Sida 4 av 6
Gt
425
Gti-manen
Saab 9-5 Aero 05 Hirsch 300 hk 400 nm
Lexcom

Håller med ,tror att T4 kan dra ifrån till 200 sen tror jag att inte ens jag med min golf kan hänga på en 330 efter 200 km/h..

T4 går jävligt bra ,det skulle inte förvåna mig om den va chipad..

Lägger upp ett länk på min bil 100-180 med fjärde växel ...17 tum hjul och full tank,och själv i bilen .

Länk

Gti-manen.
Den verkar inte göra så mycket mer än 180 på fyran. Det skulle vara otroligt kul att se en film där du kör till 210km/h, jag kan tänka mig att det går tungt när femman åker i. :-)

Flåklypa
Gt
425
Gti-manen
Flåklypa

Hehe ,det går till 190 med 4 an max men den går skit bra på femman vid 210 eller 6an ,den rör sig ,har åkt i alla fall 260 km/h .
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Gti-mannen:

Vill se mer film :)
Gt
425
Gti-manen
Lexcom

Det kommer ,det e svårt att filma när man åker 250-260 km/h

Synd att jag inte filmade race när jag körde mot 9-5 Aero Steg3 ,verkligen synd..Men det kommer mera i sommaren ;)
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jo, jag vet, man har andra saker att koncentrera sig på i dessa farter.

Jag skulle vilja se 100-200 eller 0-200 på film :)
kenj
Kollar man på 0-180 filmen för T4 ser det inte ut att var riktigt plant, lutar lite....hur som helst så går den bra.

Gt
425
Gti-manen
Lexcom

Precis...

Från 0 kör jag aldrig ,det spinner bara dessutom så slits grejer enormt mycket ,därför så tar jag några andra intervaller från 100-200 med femte växel eller sjätte för att med fjärde så kommer jag bara till 185-190 max..

Tar några film så fort jag har tid med det ;)

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Du kan väl växla när du kör. Börja på 2:an i typ 50 km/h och dra ur växlarna ända till strax över 200 km/h. Det är roligare plus att det blir lättare att jämföra mot andra bilar.

PS. Nog skall nya golfen klara av en start från 0, annars har nog volkswagen misslyckats. Eller...?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
En annan kul detajl är att min 525:a ligger ca 0,3 sekunder efter en 330 e46 i intervallet 100-150 km/h :)
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
En annan kul detalj är att min 525:a ligger ca 0,3 sekunder efter en 330 e46 i intervallet 100-150 km/h :)
Gt
425
Gti-manen
Lexcom

Det blir nog ingen vidare att hålla kamera och samtidigt växla,då får någon annan hålla kamera ,men då blir det extra vikt ;)
Det e roligare att testa mot någon bil på samma strecka samma temperatur än att gemföra olika mätare ,det stämmer aldrig.

När bilen va orginal så gick det att få bra start från 0 med med chip så provade jag bara en gång det gick så där.Men vill inte köra från start ,körning vid rödsljus sliter mest på grejer ..

Dem chipade GTI har riktigt bra tid från 0-100 men det e tack vore att det e br förare som sitter bakom ratten och tyvär så är jag inte en av dem ,men när det gäller rullande då e det annat:)
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Använd min teknik. Håll kameran i vänster hand. Håll i ratten med höger hand och när du växlar så släpper du bara ratten och skickar i nästa växel, tar ju bara ett ögonblick. Fungerar alldeles utmärkt även i höga farter som 200+. Jag gör alltid så...
Håll kameran OCH ratten med vänster hand, kameran nyper du mellan tummen och pekfingret och filmningen aktiverar du med höger hand. Sen är det bara att gasa och växla som vanligt.

Flåklypa
Du får dessutom en väldigt stadig bild eftersom du håller i ratten med samma hand som kameran.

Flåklypa
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Flåklypa:

Jag försökte gör så, men det blev för nära för digitalkameran. Får inte med hela hastighetsmätaren då :)

Hoppas "Gti-mannen" har en vättigare kamera att filma med, för självklart vill vi se lite växlinagr oxå ;)
Flåklypa >>Det stämmer bra! Har aldrig mätt med gps men redan vid jämförelse mot färddatorn (som inte nödvändigtvis visar korrekt hastighet) har jag en felvisning om ca 4-5% felvisning på hastighetsmätaren.

Gti-mannen >> Din Golf verkar gå bra! Får ungefär samma tider som för T4:an ovan. Jämför dock gärna dina tider enligt hastighetsmätaren med tiderna i detta test av en chippad Gti med 260hk Länk

100-160: 9,1sek (din ca 2,8-3sek snabbare)
100-180: 13,9sek (din ca 4,4-4,5sek snabbare)

Det blir naturligtvis inte riktigt rättvist att jämföra tiderna eftersom det i testet ligger växlingar (visserligen med en "trimmad" dsg-låda) men det ger ändå en indikation.

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen. Det är lurigt med hastighetsmätare. Jag har svårt att tro att min t4 med enkelhet skulle köra ifrån en 330 e90 på distansen 100-180, något som filmen på e90 faktiskt antyder. I själva verket tror jag att min t4 får svårt att hänga med beemern...

T4 -99
Gt
425
Gti-manen
Lexcom,flåklypa ,Har tyvär inget vidare kamera ;( men idag tryckte jag med 2an och ,3an det bara spann så det e inget vidare att man filmar för att det blir bara dåliga tider,och man ska inte köra med antispin då e det effekt förlust .Det enda som funkar e 4an och uppåt..

SotaM

Det e svårt att gemföra min bil med t4an för att han kör väl med trean upp till 150 nåt och jag kör med 4an ,jag kunde lika gärna ha kört med 3an då hade jag fått bättre tider .

Mtm har bättre tider än Reader även om det e 10 hkr som skiljer ..

Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
varför jämföra en bmw med en traktor?????

Länk
Gemini__
beni1979: Varför skriva meningslösa inlägg på forumet? (inkl. mitt men det kvittar)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.