|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
| Hade en S40 T4 fas 2, innan jag köpte min nuvarande 330CI, Volvon var ett riktigt sömn piller mot BMW:n, kanske blir det statistiskt jämnt? Men Volvo är Volvo :) | |
|
Arnold. Måste bara fråga vilket redigeringsprogram du använder? Filmerna blir riktigt bra. |
|
|
Kan ni ladda dem filmena här ,filmen hakar upp sig ... Länk |
|
|
Arnold Braunschweiger Nu har jag på nåt sett likats se båda filmer ,ifrån 330 samt T4 an Tycker att din bil går jävligt bra för att den e orginal ... |
|
Arnold Braunschweiger |
Stocky: Inget redigeringsprogram, filmat med min digitalkamera Sony Cybershot DSC-H1 på mellanläget (640x480 low quality), sen så tankade jag bara över via Windows XPs inbyggda foto-guide. Denna kameran är det: Länk Gti-manen: Den är inte helt orginal; Det är ett sportavgassystem från Ferrita på den och ett sportluftfilter från KN. Inget koniskt sådant utan ett vanligt som passar i luftboxen. Annars så är det inget gjort med den. Jag hade inte mycket bensin i tanken förut, kanske 10 liter max, +min egen vikt ca 96 kg. Den sista S40 modellen är inte 200Hk utan oftast lite mer från fabriken. OBS! Detta har jag endast hört från Volvo-folk så jag vet inte om det stämmer. Men om detta stämmer så tippar jag på att luftfilter + avgassystem kanske ger 8-10(??) Hk mer? Någon som vet?? Sen så satte jag i Bosch Platina stift vid sista servicen men detta gör väl ingen effekt kan jag tänkta mig? Jag har hört att man kan sätta på en större vinge som ska ge 20 hästar mer? Länk Mvh Arnold It's not the fart that kills, it's the smell. |
Arnold Braunschweiger |
Förresten, vad är det för skillnad på SMGI och SMGII? Ang. kvalité så tycker jag personligen att Volvo har skärpt till sig på senare år, men kan absolut inte mäta sig med BMW eller Audi. Men bättre kvalité än japanare. När jag var på besök i Volvo PV-huset i Torslanda så skar det i hjärtat när jag såg att Konkurrensavdelningen hade börjat att såga isär en SPRÅNGANS NY BLÅ BMW M5 (!!!!) Herregud! De gör tydligen det med konkurrensbilar och kollar hur fönsterhissar och allt är uppbyggt och räknar ut vad den och den delen kostar och sånt! :( Det stod en sönderpillad Jaguar och en SAAB därinne med. Och fullt med bildelar på väggarna. It's not the fart that kills, it's the smell. |
Arnold Braunschweiger |
Just det, en grej till (finns det ingen editera-funktion?) Jag skrev lite tidigare att jag körde lite mot en röd tyskregistrerad BMW 325 i höstas, och den låg jämnt med mig utom på treans växel mellan ca 100-160 vid rödljusen. Över 200 blås så hade jag inte en chans. It's not the fart that kills, it's the smell. |
|
Måste bara få svära lite: Helvete vilen bra bild för en digitalkamera, speciellt när jag tänker på alla mina försök med riktig DV kamera och redigeringsprogram :( Nu låter jag tråden vara :) |
|
|
Arnold En fundering bara, varför chippar du inte bilen? har själv haft en T4a 02a med ATM steg 4-5 nånting och det blir stor skillnad:-) du behöver ju bara ett chip då har du ju ett steg-2 direkt. sen efter det börjar det förstås kosta lite stålar. |
|
|
M35ever: Jag håller med. Men "Arnold" kanske inte prioriterar prestanda. Jag hade definitivt gjort det om jag hade en T4. Jag kommer fortfarande ihåg känslan när jag tryckte full gas första gången i min nychippade saab ng900 2,0T. Fan vilken glädje kick. Fan sånt drag det blev i bilen, som natt och dag nästan :) Arnold: Det där med 20 hk för en vinge kan du glömma. En fet vinge där bak ger endast bättre downforce. Hur skulle en vinge kunna ger motorn mer kräm?? Killen som skrev annonsen måste antingen ha blivit blåst själv eller så försökte han blåsa någon annan. |
|
Gemini__ |
Skulle jag äga en T4:a skulle jag montera ett trimchip ganska omgående. T4:or blir riktigt kvicka med enkla medel. LexCom: De där vingarna är annorlunda, specialmodell på Japan. De ger faktiskt mer hästkrafter. ;-) Mvh: Thomas |
Gemini__ |
"från Japan", ska det stå... |
|
Arnold: Japp jag har sett den nya Challengern. Även den var riktigt fet. T om Lambo kör ju med retrostil iom den nya Miuran. |
|
|
Hei Jeg kjørte sammens med en t4 en plass i sverige en gang for noen år siden med min e30 325 med trimkam,portet topp, effektanlegg og filter. Bilene gikk omtrent helt likt opp till 225km på mitt speedometer. Da ga vi oss. og vi prøvde mange mange ganger.. |
|
|
Nu är det ju lurigt med hastighetsmätare men de filmer som postats här på forumet ger ju följande "hastighetsmätartider" enligt mitt darriga stoppur: 330 e46: 100-150: ca 6,3-6,4sek 100-180: ca 12 sek 330i e90: 100-150: ca 6,2-6,3sek 100-180: ca 11,5 sek T4 fas II: 100-150: ca 5,2-5,3sek 100-180: ca 9,5 sek Som sagt, viss reservation för mitt tidtagarur. Jag vet inte vad ni andra får för tider om ni klockar filmerna? Tiden för Arnolds t4 är faktiskt väldigt bra och frågan är om inte hans t4 går bättre än genomsnitts-T4an? T4 -99 |
|
|
...testar att lägga upp en film där "Gti-manen" föreslog... Länk / Mvh Joakim |
|
| Tidmässigt så verkar alltså T4 fas II slå 330 (både e46 & e90) i accleration, i alla fall mellan typ 50-200 km/h, därefter tror jag inte T4 hänger med. | |
| ... Om nu alla T4 fas II går som den i filmen. | |
|
BMWs hastighetsmätare stämmer med största säkerhet klart bättre än Volvos. Vid 200km/h på mätaren har jag mätt upp ca 5km/h fel på en 330i e46 och 15km/h fel på en S60 T5, förvisso med slut däck som gör ca 2% på farten. Flåklypa |
|
|
Och jag har jämfört olika farter (dock inte 200km/h) med Sotams S40 T4 och där stämmer S40 och S60 mätarna exakt. Flåklypa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.