AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.177

Volvo v40 T4 VS Bmw 330 ?

Sida 2 av 6
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Tjänstevikten på en S40T4 är 1385 kg enl. Alla Bilar -00
Och de lär ju inte ha blivit lättare efter det.

Men om ni kör en radiostyrd S40 med 2 liter bensin i tanken kanske den kommer neråt 1300kg.

mvh
Fel av mig, läste reg.beviset nu och S40in väger 1310kg.

Gt
425
Gti-manen
Saab 9-5 Aero 05 Hirsch 300 hk 400 nm
Jag själv tror att det blir jämnt ,tror att t4 sticker ifrån 330 från 40 sen på högre farter hinner 330 ifatt den ..

En V40 T4 ska väga ca 1410 och en 330 hamna säkert på ca 1510 kg ..
Arnold Braunschweiger
Danieel: De som har råd att ha en 330 är bara att gratulera :). När jag köpte min Vålvå så hade jag inte mer pengar än så. Tror jag betalade 180' för en ett år gammal S40 T4 som då hade gått 2000 mil. Hade jag fått en 330 för ett pris som inte låg alltför mycket över så hade det inte varit någon tvekan i bilvalet. Jag kör 15 mil fram och tillbaka till jobbet varje dag så det blir en hel del värdeminskning med om året.

Perran: Har du sett den nya Dodge Challenger? Den är rätt het med. Både Fårrd, Dodge och Corvetten satsar stort på retro-eran nu.
Mustangerna är väldigt prisvärda om man jämnför med liknande bilar :).
Rent kvalitétsmässigt så är det kanske inte nåt vidare, men motorn kommer att hålla länge, lääänge, hehe.
En på jobbet köpte sig en 320 -04 med fyratusen mil på mätaren för nån vecka sen. Mycket fin bil att åka i. Lite dåligt drag bara, man är väl turbo-skadad.

It's not the fart that kills, it's the smell.
Stavros >> Ja har vägt min s40 till ca 1300 kg med 25l bensin i tanken och utan förare (den väger betydligt mer med mig bakom ratten ;) En v40 väger några kilo mer än s40:n.

T4 -99
Arnold Braunschweiger
Jag roade mig på väg hem från jobbet idag med att ta och filma hastighetsmätaren mellan 0-180km/h och 100-160km/h.
Men jag vet inte vart jag ska ladda upp filmerna :(
De är under 10 mb styck.

För längesen så hittade jag en film på någon som filmat sin hastighetsmätare på en BMW 330, men nu hittar jag den inte!! :(

Arnold:
här är iaf en variant...dock med SMG1...
Länk

/ Mvh Joakim
%&#**§...sorry, kollade inte länken först...den verkar inte fungera längre...

/ Mvh Joakim
Jag har en mpg-fil med 0-260 km/h (SMG1) och en wmf på 100-260 km/h (manuell)...
...var i all världen ska jag gör av dem...?!??!?!

/ Mvh Joakim
Har gjort ett försök nu med en "uppladdningssida"...låt se om det funkar...:
Länk

/ Mvh Joakim
Nu då:
[url=Länk here to watch BMW330-SMG1-0-260[/url]

/ Mvh Joakim
Oj vad kul man har en fredgkväll..ännu ett försök:
<a href='Länk here to watch 'BMW330-SMG1-0-260'</a>

/ Mvh Joakim
Ufo.
Den första länken fungerar bara så att du vet. :-)

Flåklypa
Aha...tack Flåklypa...den vill inte fungera på min Mac...:(

Då kanske denna också fungerar...:
Länk

/ Mvh Joakim
Yes, den fungerar också.

Flåklypa
330e90 går läskigt bra mellan 220-260 (tyvärr hakar filmen upp sig vid 200km/h och kommer inte igång igen förrän vid ~220km/h).
Jämför man filmerna så hinner e46an till 250 när e90 är vid 260 på mätaren om bägge startar vid 220.

Jag har bägge filmerna på datorn sedan tidigare och jag vill minnas att föraren av e90in hade nämnt på något forum att det sluttade lite utför på slutet i hans film. Jag har dock inte sett det själv.

Flåklypa
Arnold Braunschweiger
Den går ju grymt bra, 330'n och låter fruktansvärt härligt :))
Mycket snygga mätarhus och snygg instrumentering.

I alla fall...
Här är en film från i morse.
Alla filmer är givetvis på avstängd väg där det inte finns nån mötande trafik.

Vålvå-traktor S40 T4 Trophy Edition 2003 med "sportluftfilter" och "sportavgassystem" som trådskaparen efterfrågade.
Däck: Kuhmo I'zen 205/50 R16
Väglag: Runt -1 grad. Lite blött.

Jag var lite osäker på hur man skulle göra; jag har för mig att i en tidigare tråd här på forumet så skrev folk att de började gasa från 90 km/h och började ta tiden när nålen passerade 100-strecket. Tänkte att jag skulle göra likadant. Jag tror att det går att slipa ner tiden lite om det är torrt väglag och sommardäck på.
Bilen började spinna vid 120-130 lite grann.

Länk

Andra försöket på eftermiddagen...då trampade jag inte gasen i botten förrän nålen var på 100-strecket. Treans växel, växlade till fyran vid ca 148 km/h.

Länk

Tredje filmen är 0-180 km/h ungefär. Här märken man av "torque-steering" på de låga växlarna samt att det är lite för mycket vrid när det börjar att ladda. :(

Länk

Det känns rent spontant som att BMW 325/328/330 går mycket bättre än Volvo S40/v40 T4, och skulle jag få chansen att byta så hade det inte varit någon tvekan om att jag blir 330-ägare.

Mvh

Arnold

Arnold Braunschweiger
Sista filmen är treans växen mellan 50 till ca 150 km/h.

Länk

Vad fick du för tid 0-180 var det 16s eller,
du började gasa vid 10s och i slutet hade du 26 s. Det är bra omk det stämmer;)
Arnold Braunschweiger
Sony: Jag tog inte tiden, dels hade jag inte någon tillförlitlig tidtagningskälla, sen så har jag bara två armar ;).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.