AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.116

Har jag ett olösligt problem med bränsleförbrukningen?

Sida 2 av 2
fl
168
flp
325ik -88
verkar nästan som en förbannelse.

då jag skulle köpa min första bil var jag och kollade på en 320 -86 med lilla m-paketet och så. såg svinbra ut, men då vi provkörde den så rykte den i början och så. Ringde till föregående och de talade om att bilen hade dragit 2-2.5liter/mil och att de hade haft in den hos 3 olika bmw verkstäder utan att någon hittat felet, nästan tur man inte köpte den :)

MVH Micke
Det är ju en teknisk sak motorn :-) och går något sönder eller att det blir sånna här fel så borde man ju kunna hitta felet! känns också lite som att det är ett skit system LE-Jetronic, L och Motronic verkar bättre?

Kanske får strunta i att sälja Alpina motorn och sätta i den istället, är ju bara så mycket jobb med det, m30 i e30 verkar inte helt enkelt.
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Patrik!
När du bytte tändstift hur såg dom ut? Svarta?
Det låter som motorn får för mycket soppa!
Har du kollat bränsletrycksregulatorn, för högt tryck ger för mycket soppa.
Kallstartsventilen kan läcka.
Har du kollat tempgivaren som går till styrsystemet?
Är tändningen rätt ställd? felaktig förtändning kan ge symtom som du beskriver.
mvh
Bengt
Japp har kollat stiften och nu till det sjuka, trodde dom skulle vara jätte svart och sotig men dom var vit med pytte lite svar beläggning! Kan det vara för att stiften blir för varm? har annars rätt stift till motorn.
Har en bränsletrycksregulator med 2 bar tror det är orginal.
Kallstartsventilen, vart sitter den?
Har testat med annan tempgivare men samma sak.
2st har testat ställa tändningen, men den verkar inte gå att få bra den heller, vid 4000 rpm ligger den på noll grader, vill ju att den ska förtända mer ju högre varv det blir men icke.
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Patrik!
Fattade jag dig rätt?
Är dt uppmätt att förtändningen vid 4000 rmp är noll grader?
I så fall är felet hittat. Utan att ha några data ellelr kurvor på denna motor kan jag säga att det skall vara minst 20 - 30 grader vid 4000 rpm.
Jag tror att du har centrifigalregulator i din fördelare, kan den ha rostat fast?
kan i så fall vara orsaken.
mvh
Bengt
Jag kommer inte ihåg helt säkert hur det var ska kolla det idag, men jag har vart ganska noga sen jag köpte den att smörja in "tussen" vid fördelaren med olja.

Ska försöka göra några inlägg om hur det går nu i helgen.
Tänk om jag kommer på lösningen med det hemska 320 -86 problemet ;-)
NF
440
NFd
325im -87
Du har väl inte glömt att kolla kompressionen i motorn?

Nisse
Har kollat den också, är jätte bra på alla cylindrar, lite mindre på en men ändå högre än det ska vara orginal, den tar ingen olja heller.

Bilen är ju i ett bra skick förutom det här felet, svensksåld servicebok till 15000 mil extremt lite rost, väldigt fin innvändigt och utvändigt, allt som finns fungerar som det ska förtom motorn då.
Den har idag gått ca 20500 mil.
ta reda på om bilen går fett eller inte? kolla lambdavärdet på bes-protokollet eller åk till verkstad å mät upp

Mät tändningen igen
kolla tänddelar(och gnista på alla stift, ett par tändkablar som e opålitliga kan ställa till med mkt krångel)

mät att kamremmen sitter rätt

Kan noga bara va dom som e fel om kompet e bra...
säker på att bromsarna inte ligger emot? Hade en 528 som låg emot mkt lite och drog 1.8
Dart
Sitter inte lambda på den, fuskade igenom besiktningen sist mycket e85 fick ner co halten :-) Bromsarna ligger inte på har kollat det också.

Har bilen hos en mek nu, får se om han hittat något.
Han har kollat kamaxelremmen nu men den var inte kuggad, han har även mätt upp givare för tempen till styrboxen, kollat bränsletrycket men inget av det var konstigt...

Ska kolla spridarna och se hur dom fungerar.

Snart är det inte så mycket man kan göra, hoppas han hittar något!
NF
440
NFd
325im -87
Går motorn verkligen mjukt när du kör sakta, tex. 20-60km/tim?

Nisse
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Patrik!
Kollade du om förtändningen var rätt?
Vad jag kan finna ut skall det för M20 motorn vara 23 grader vid 5000rpm enl. Haynes.
vad fick du för värde?
Tänk på att fördelaren drivs av ett eget hjul som kamremmen går över, denna kan ha kommit fel även om kammaxeln är rätt.

mvh

BLJ
NFd ja den går mjukt, går som vanligt bara att orken och varvvilligheten är borta...

bengt har inte kollat förtänndningen, ska be meken göra det imorgon han har kollat spridarna idag, men vet inte hur det gick.

Hur går en bil när det har blivit stopp i ljuddämparen? borde den inte bli slö och orkeslös då, min känns som om den nästan motarbetar sig själv.
:-) :-) nu går den som den ska, men villket extremt skit fel det var på den!
Remskivan som man ställer tändningen mot var helt åt he***te blev automatiskt fel grader pga att markeringen inte stämmde, han hade fått gjort egna markeringar, men nu går den iaf...

Varför det inte stämmde med remskivan vet nog bara gudarna (fast jag betvivlar att dom existerar).
Jo måste bara säga tack till alla som hjälpt till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.