AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.115

Har jag ett olösligt problem med bränsleförbrukningen?

Sida 1 av 2
Bilen i fråga är en 320 från -86 med LE-jetronic. Den drar 2l milen och är slö och orkeslös, kan med väldigt plågande få upp den i 150 km/h.

Har gjort följande: Nya stift, bränslefilter, rotor, fördelare, tändkablar, luftfilter, batteri.

Har testat byta till annan LMM, tändmodul, kallstartsgivare, styrbox (allt givetvis med rätt nr).

Har sprejat med startgas för att se om den tar tjuvluft, det gör den inte, provat med diverse rengöring för insprutningen, 2 olika mekaniker har testat ställt tändningen, samt kollat tändföljden, har justerat ventilerna på den, gjort kompprov som var jätte bra på alla cylindrarna.

Vad mer kan man göra, börjar själv bli riktigt trött på felet och idéerna börjar tryta.

Har minst 14 mil till närmsta verkstad med utrustning för att koppla den till dator, jo har även nollställt den (plockat bort batteriet 1h).

Finns det någon här på autopower som kan ha en susning om vad felet är.

Mvh Patrik Lundin
Visa användare
105
_turbodiesel_
320i M-konverterad -85
tror inte alls detta kan vara till någon nytta men värt att nämna..
på min gamla duett körde jag utan termostat.. den drog så in i hel*ete mö bensin..
men som sagt ja nämnde det bara..:P

MVH Gurran, 6a for life!!
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
min bil hade samma problem. Gick dåligt, speciellt när den blev varm. drog runt två liter milen. I mitt fall var det en soppaslang som det gått hål på. Men om det är felet bör du känna att bilen luktar bensin.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Har du kollat så att kamremmen hamnat rätt?Kan ju ha hamnat 1-2 kugg fel....

inget hål i nån slang eller så då...vaacumslangar brukar ställa till det ibland..

Har kollat alla slangar, köpt ny termostat, det luktar inte bensin om den.
Men jag har inte kollat om kamremmen är rätt, skulle bli underbart glad om den står fel...

Finns det mer tips el hjälp att få?
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Kan inte vara så att lambdasonden är kass då?

Kolla annars vevaxeln + vippor och lyftare, om dessa är slitna så kan man få en effekt av att bilen är seg, drar mer bränsle, och börjar "bluddra" vid högre varvtal.

Det är inte så att den drar tjuvluft någon stanns? Tex mellan luftburken och insuget?

Ring annars och hör med din närmsta verkstad om de kan veta vad det är för fel.

MVH
Xtr4: Nej, lambdasonden kan jag med säkerhet säga att det inte beror på. Bilen har nämligen ingen sådan... :-)

Pärlan: Länk
Har kollat toppen kam vippor är som ny, finns ingen lambda på den.

Har ringt till ca 4-5 BMW verkstäder men de flesta har ingen koll eller så föreslår dom sådant som jag redan gjort...

Den drar inte tjuvluft redan kollat.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Lägger en röst på Dawwes förslag.

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
Ja Dawwes förslag verkar bra.

Spjällägesgivaren, hur beter sig bilen när den är trasig, hör ett klickande ljud i den nu så den borde vara OK

mr
79
mrcallebmw
E30 325i -90
Rätta mig om jag har fel men borde inte det märkts om kamremmen står fel när tändföljden kollades? och sen har jag en liten erfarenhet om att kamremmen står fel... Det låter som att det ligger en mutter under ventilkåpan. Vill absolut inte vara en glädje dödare å säga att det inte är remmen men jag tror inte det.

Den har gått bättre innan eller?

En ful grej he he
Du har inte provat STP injector cleaner? Den rengör från tanken till spridarna och är att rekomendera... den har gjort underverk på mina bilar... 40-50kr på någon mack =)

Grabbar som vet vad som gäller, Dom kör bil med Propeller! (BMW) =)
ac
89
acreature
e30 320i -84
hurvida detta tips fungerar på en bmw vet jag ej. Men prova att kika i fördelaren för på en annan bil med liknande problem var det smutsiga/dåliga brytare i fördelarn som höjde förbrukningen med nästan 1l/mil.

mvh Alex

vore bra om någon kan kommentera ifall detta skulle kunna fungera på en bmw?
När jag kollade tändföljden så såg jag till att 1:an gick till ettan 5:an till femman osv.
Har ett ljud under ventilkåpan, låter som om en ventil är fel men den kan ju bara behövas justeras också.

Ja vill minnas att den gick bättre när jag köpte den, kan inte komma ihåg att den drog 2 l milen på väg hem iaf.

Jo tror jag testat 2 flaskor av den silvriga varianten, plus den svarta har även provat med redlines variant.

Känns som att om inte kamen står fel kan man lika gärna göra något radikalt som att skicka motorn till helvetet, har hållt på i ca 2 år nu med detta...

Men får väl ta det med norrlands lugn... Schuuupp jorå men hä ä bare å prova nå nytt sätt

Får se om jag kan få kamremmen kollad i helgen iaf.

Tack alla som hjälper till
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
jag skulle rekommendera ett byta databoxen! Iaf om du har möjlighet att "provbyta" den. Jag hade liknande bekymmer med en volvo 740. Letade fel i en vecka på bilen, byte bränslepump, byte tändkablar, provade en annan lmm, såg efter om katten var trasig, etc etc etc,, var så satans trött på biljäveln (det var svärfars bil jag åkte på att meka med).

Men det sista jag prövade var just att byta databoxen,, och så var den plötsligt frisk.
Så har du möjlighet att prova den iaf så skulle jag rekommendera det.

lycka till
Kamremmen lär ju knappast ha hoppat över kugg om spännrullen är OK och remmen inte är tvärslut, så har felet uppstått utan att du bytt eller demonterat remmen så är ju risken rätt liten att det är just det felet.
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Carl L: Hehe ja just det, tänkte lite för mkt på min egen bil när jag hade liknande problem.

Men har du kollar k-axel,vippor,lyftare och om ev. den drar ngn tjuvluft ngn stanns?

MVH
Databoxen har jag redan bytt.

Det hela med kamremmen kan ha uppstått när jag lämnade in den för service i sånna fall, åkte inte så mycket med bilen efter servicen och blev bara någon kort sväng de gånger jag va ute, bytte remmen plus sträckare då.

Ja vippor, kamaxel allt är jätte bra finns inte alls några problem där.
16
hägge_e30
e34 525 -24 92 touring
hej jag har ett liknande problem . nått med bräsnle att göra iallafall min är trög startad då de är kallt luktar skit mycke bensin då man ska starta den tändstift tänd kablar fördelarlock byt toppar ungefär 150-160 går hyffast upp till 100-120 sen tappar han orken. förslag på avd de kan vara ventilerna är skjusterade. ska byta kamrem på den snart hoppas jag men . tror inte att de är de
16
hägge_e30
e34 525 -24 92 touring
och luftmasemängd mätare ganska ny byt . en 86a
Verkar som om fler har haft liknande fel på just 320 -86 har kollat runt lite på forumet, beskrivningarna varierar men felet verkar ändå va ungefär det jag och hägge_e30 har.
Vilar det någon förbannelse över alla 320 -86 kan man undra ;-)

Ska iaf få ännu en mek att kolla på min bil nu i helgen, hoppas det blir bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.