AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
6.157

Driver handlaren med mig om vinterdäck i Tyskland?

Sida 1 av 2
Hejsan alla!

Blev snuvad nyss på min bil.En annan kom före o köpte den framför näsan på mig.Hur som helst så är jag på gång igen.En 525 touring silver aut.läder .Allt utom katapult.Plus detta problem.Om jag köper detta nya objekt så saknas det sommardäck.Tydligen åker jag på ca 12-20 tusen till! Det är jag inte intresserad av att betala.Vart kan man hitta billiga däck/fälg till 525 touring 04-05.??Vart tar alla beg däck i tyskland vägen?Eller driver min handlare med mig??Han påstår att det är mkt vanligt i tyskland att det bara är en uppsättning däck?Jag är trött nu på att vänta på min första bmw.

den okunniga
Visa användare
198
manowar
523i -97
Fanns det alltså bara vinterdäck till bilen? Och är från tyskland? Låter ju väldigt osannolikt, rent av som en lögn. Vanligt med bara en uppsättning däck har han ju mkt rätt i men vinterdäck?? Nänä

Ta er en titt: Länk
vad jag vet så dubbdäck inte tillåtna i tyskland men det var runt 1992-93 jag blev upplyst om detta. Är det inte allrounddäck eller friktionsdäck som sitter på?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Cissi: Vem pratar om dubbdäck? Vinterdäck finns med och utan dubb varav den senare då självklart är den vanligaste typen av tyska "winterreifen".

bmw530: När man läser tyska annonser från bilfirmor så är det sällan det nämns något om vinterdäck, däremot så är det desto vanligare i privatannonser.

___
//Ulf
Beg. däck från Tyskland säljs på bilskrotarna i Kvarnby utanför Malmö.
Vinterdäck är för mig dubbdäck och inte några allround, friktions- eller andra konstiga vinterdäck. BMw530 skrev ju att det saknas sommardäck då antog jag att det var vinterdäck på bilen. Därav mitt "konstiga" inlägg.
Men bilen kanske står uppallad på fyra pallar utan däck överhuvudtaget.

Har Bmw530 tur så kan det vara allrounddäck som han kan köra med på sommaren också. Det finns faktiskt folk som kör med sådana. Så risken finns....

Men vad vet jag, är ju bara tjej....
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Cissi: Du får nog utöka omfattningen av det du kallar vinterdäck ;) Vi har en lag som kräver vinterdäck under viss tid på året och då är det ju mer än dubbdäck som är tillåtet. När bilitidningar har stor test av vinterdäck så är det till 99% både dubbat och odubbat som testas. Användandet av odubbade vinterdäck, sk friktionsdäck, är ju knappast någon marginell företeelse, eller?

När det gäller allrounddäck eller åretruntdäck så har jag personligen ingen förståelse hur man kan använda dessa. Dåliga vinteregenskaper och livsfarliga sommaregenskaper. Vad är vitsen med dessa? Och att lägga 3-400.000 på en nästan ny 525 och sedan köra runt på åretruntdäck.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

bmw530: förstår inte riktigt ditt problem? Om bilen bara hade haft sommardäck, hade du varit upprörd då också? För i så fall så hade du ju varit tvungen att skaffa vinterdäck istället och de är inte så mycket billigare. Tror dessutom att du har större chans att hitta något begagnat med sommardäck på än med vinterdäck.

___
//Ulf
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag tycker inte det är konstigt att bilen står på vinterhjul. Förra ägaren fick dåligt i inbyte och bestämde sig för att behålla sina dyra hjul till nästa bil och lämnade istället den till firman på de billigare "vinterhjulen"

Annars om du ska försöka på tag på hjul så kolla ebay.de.

Förstår inte varför det gnälls om höga priser på sommarhjul :
Länk

Länk

Länk

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
Visa användare
198
manowar
523i -97
/Programmer/....bmw530 har ju skrivit tydliga frågor om vad som är har funderingar. Vad är det i det du inte förstår?? Läs och begrunna igen.

Urklipp från bmw530:s inlägg
"Vart kan man hitta billiga däck/fälg till 525 touring 04-05.??Vart tar alla beg däck i tyskland vägen?Eller driver min handlare med mig??Han påstår att det är mkt vanligt i tyskland att det bara är en uppsättning däck?"

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

manowar: "Plus detta problem.Om jag köper detta nya objekt så saknas det sommardäck.Tydligen åker jag på ca 12-20 tusen till!" skriver bmw530 och det jag frågar honom är om han hade sett samma problem om det istället hade varit vinterdäck som saknades...

På de bilar jag importerat så har endast en uppsättning däck medföljt och jag har räknat in att jag själv måste köpa vinterdäck och jag har aldrig sett detta som ett problem. Nu är det ju bara tvärtom, dvs vinterdäck medföljer och man får köpa till sommardäck och som jag skriver ovan så är dessa garanterat lättare att hitta begagnade.

___
//Ulf
Visa användare
198
manowar
523i -97
/Programmer/ OK då är jag med..haha....är för nyvaken eller så hade jag förbråttom att läsa. Det är ju sant, vart i ligger problemet?

Hej.Jag kanske uttryckte mig luddigt.Sorry.
Mitt problem är följande: Jag trodde att det var dyrare med sommarfälga/däck än vinter. Jag har varit naiv o trott att man kunde få med extradäck vid köp av bil i den prisklassen.Min handlare som jag tänkt göra affär med har inte informerat mig heller om detta förren nu när det har blivit dags igen för köp.Först ett pris som var ok men nu med ca 12-20 tusen till.Därför så känns det inte lika hett längre......
Sanningen är att jag är för snål.

Herr gaspedal. Det är sådana som du som gör detta forum till grymt bra!
Konkret hjälp är ovärderlig.Nu börjar jag komma in bilköpet igen.Du har rätt att man kan fatt på vettiga fälgar till bra pris.Vet du hur man går till väga också?

Det är faktiskt inte så lätt att kunna om bmw eller alla turer runt bilköp.
Så detta forum är fantastiskt för en kille som mig!

Mvh Patrick

den okunniga
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Länk

mvh
Tack dutta..går dom på min nya bil??

den okunniga
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
16" ska inte vara några problem om man söker lite om ämnet på forumet, verkar som det går att ha till och med på 545i enligt en del personer.

mvh
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
BMW530:
Nu ska vi inte ta i med superlativen för mycket. Nästa gång kanske du hjälper mig =). Men jag tackar för komplimangen.

Enklast är att kolla av blocket.se eller ebay.de

På ebay söker du bara på Felgen E60, så borde du få upp några svar.
Jag rekommenderar dig att köpa från lite större handlare som har många annonser ute och en bra "feedback" det borde göra köpet tryggt. Frakten bör kosta mellan 800-1500:- levererat till din ort.
Oftast finns det ett reservationspris s.k SoFort kaufen, det är oftast det priset som gäller. Kolla dock av så att säljaren kan tänka sig att skicka utomlands.

(Jag själv har precis beställt orginalhjul från Polen, via en polska auktionssite för första gången, får se hur det slutar, de bör iaf vara hemma på måndag eller tisdag)

Tackar jag ska kolla..

den okunniga
Herr Gaspedal:
Glöm inte o informera här i tråden hur det gick med de "polska" hjulen!! Var det bra pris där? Vilken site? *nyfiken*

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Rolex. Ja, det var bra pris. Dock så har jag inte sett bilder på alla hjulen, köpte de för att mest se hur det fungerar. Räknar nånstans med ca 5500-6000:- hemma + nya däck, men 265x35x18 är inte så dyrt =)
Om det beskrivna skicket stämmer överrens med verkligheten så har jag gjort en bra affär.

siten var www.allegro.pl

Jag skriver i denna tråden eller i min fälg tråd i 5-serie forumet under veckan om hur blåst jag blev =)

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Är det dessa Länk ?

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.