AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.243

Sweden plans to be world's first oil-free economy

Sida 2 av 2
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
sverige är fantastiskt! hörde för att tag sen att dom skulle stänga av strömmen några timmar om dan i en del av staden i taget för att spara ström!!! trevligt mitt i vintern!
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Att frigöra sig från oljeberoende tycker jag är en bra vision, synd den inte kom för 20 år sen. Att frigöra sig från det utan att satsa på ren kärnkraftsel tror jag inte på.

Att snabbt och effektivt byta ut oljan mot K-el borde vara mest effektivt och mest miljöpåverkande. Uranet tar inte slut på många tusen år (hög verkningsgrad ur materian) och vi sprider ju inte avfallet okontrollerat omkring oss precis.

Att den ilskna röda grisen (GP) profilerar sig med en sån miljövision känns tyvärr inte så genuint. Valfläsk...
Att befria oss från oljeberoendet handlar idag mycket mindre om miljöaspekter än tidigare. Idag handlar det lika mycket om beroendet av Mellan Östern och allt vad det innebär. Till och med George Bush och gänget i USA börjar tala seriöst om alternativa bränslen idag. Mycket "tack vare" orkanerna i södra USA och inte minst kravallerna i Mellersta Östern nu.

Det är alls inte en osanorlik tanke att shejkerna stänger av oljekranarna för att de inte vill försörja oss "otrogna" med bränsle. Kolla bara in vad som händer nu med bojkotter etc. Gör det det kommer bensinpriset rusa upp.

Så jag välkomnar absolut alla förslag, gärna Etanol då de flesta bilar idag skulle gå att köra på detta.

Jag är också väldigt tveksam till energiåtgången att framställa Etanol, tror att ni blandat ihop det med att framställa Etanol ur skogsavfall, cellulosa. Det är idag inte lönsamt, men det kommer nog att bli med bättre processer och högre bensinpris.

/Vincent
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Sagt det innan och gör det igen.

-Varje år tar vi in +100.000.000.000 kr i energiskatter.

-Varje dag går inte 1.000.000 svenskar i arbetsför ålder INTE till jobbet.

Självklart skulle +100.000.000.000 Skr och 1.000.000 människor kunna producera alternativ energi tex etanol utan något problem alls.

Nu betalar vi dessa pengar för att de INTE ska jobba istället.

På ca 5 års sikt kan förhoppningsvis dieseln bytas ut mot syntetisk diesel, testproduktion finns redan igång i bla Tyskland, detta innebär att även befintliga dieselbilar inte kommer att använda fossila bränslen. Nya bilar kommer inom en 10årsperiod att drivas av bränsleceller. Det som återstår då är äldre bensinbilar som man i så fall får driva på etanol, men eftersom detta kommer att utgöra en mindre del av bilparken kommer etanolens eventuella nackdelar inte att bli så betydelsefulla.

Detta är i vart det sätt jag ser på saken, men jag kan ju ha fel
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Perstorp AB kommer att starta en fabrik för RME/rapsmethylester i Stenungsund detta år och har ett långsiktigt leveransavtal med en stor bensinkedja.
Snart luktar det pommes ur avgasrören på dieslarna...
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
"Nya bilar kommer inom en 10årsperiod att drivas av bränsleceller. Det som återstår då är äldre bensinbilar som man i så fall får driva på etanol,"

Och vad ska man köra bränslecellerna på om 10 år, förmodligen etanol !!!! Vätagas vore ju mumma men det lär ju ta minst 40 år innan vi har solceller/lagring/distribution/försäljing för vätgas i stor skala

"Man kan jänföra med energibalansen för att framställa bensin. Den balansen ligger på i storleksordningen 0.01 dvs säga det åtgår ca 0.01 liter fossilt bränsle för att framställa 1 liter bensin"

Jag skulle nog vilja påstå att det går 1,01 liter fossilt om förlusten är 0,01.
kilroy
ardbeg*

Hur man uttrycker energibalansen beror ju på hur man presenterar siffrorna. En energibalans på 1:1 betyder att den energi man får ut i en process är lika stor som man tillför, 2:1 betyder då att energin ut bara är hälften mot den som tillförs medan 0.01:1 betyder att man får ut 100 ggr mer energi mot den tillförda.
Vi pratar fortfarande om energibalansen i industriella processer där man räknar in all energiåtgång vilket omfattar bl a transporter, energitillförseln i den rent industriella processen m m.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Vi har inte brasiliens problem med skövling för att odla sockerör/etanol.

Här är det tvärs om, här betalar vi stora pengar till bönderna i "trädobidrag" för att det INTE ska odla på marken pga allt överskott.

Vafan är det... vi använder skattemedel för att INTE producera miljövänligt. Kan fan tro att miljöpartiet är med och styr.
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Nu är ju inte jag någon energiexpert, men...

All olja som existerar ovan mark raffineras ju inte till bensin. Otroliga mängder går till olika plaster mm.

Det finns över 13000 (trettontusen) olika plaster,.

Jag åker hellre v12 än att få plast runt reklam och andra onödiga förpackningar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.