AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.245

Sweden plans to be world's first oil-free economy

Sida 1 av 2
Hej,

Är detta möjligt hinner vi ställa om oss....finns det bilar som inte går på olja då......

Länk
edit:

kommer alla bilar hinna ställa om sig till andra drivmedel innan 2020?
Hmmm, som total amatör i ärendet tror jag att det där är bara drömmar. Kanske om 50år.
Bensinbilar är ju ingen omöjlighet att driva på etanol. Bara att byta bränsletrycksregulator. På linan är det några tusenlappar extra att etanolkonvertera seriebilar.

Själv har jag redan ställt om..
Men 66:an lär nog gå på bensin några år till :-)
Bayrischemotor: Bilarna eller etanolproduktionen?

Feta på ordentligt med kärnkraft och massproducera vätgas!
Men kärnkraften skulle inte utvidgas stod det... Kärnkraft är ju också "fossilt" bränsle så att säga, finns ju inte hur mycket som helst av uran heller.

Var det etanolen som kräver 6ggr mer energi att framställas än vad den själv innehåller? Ingen hållbar utveckling isåfall...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Får man alla parter att dra åt samma håll kan det bli succé. Sverige är ett litet land och det är lättare att dra igång sådant här jämfört med mer befolkade länder. Kan man tjäna grova pengar på när man ska sälja tekniken till andra länder sen. Fint

mvh
Bayrische: Hur kan det åtgå 6ggr mer energi att framställa etanol och hur skulle man kunna sälja något för 5 kronor litern (brasilianskt nettopris) där det gått åt 30 kronor i bensinpengar?

Länk publikationer_internt/pdf-filer/Etanolochbiogas.pdf

I denna "rapport" är energiutbytet 1,3 till 2,4, alltså inte 0,16.

Jag hoppas detta går att genomföra i verkligheten, eller, det tycker jag verkar bra för framtiden.

Tror du bensinen kostar 10kr litern åt en industri i 3världen?:)

Säger bara sånt jag läst, bla här på forumet...
Jag räknade på 5 kronor per liter. (5x6=30)

Från en reseguide (www.natal-brazil.com/driving/gas.html) (första träffen på google)

"Gasoline is sold by the liter. In early 2005, a liter of gasoline was at around US$ 0.90 (or RS$ 2.40)" ....

"Brazil was the country where the alcohol fueled engine was developed. In the 1980s, most cars were alcohol fueled; today, there are fewer cars fueled by alcohol, but every gas stations sells alcohol. Alcohol is cheaper than gas, but it´s less efficient (it takes more liters of alcohol to get the same distance); in the end, the difference is small."

Det säger ju sig självt att det inte går åt så mycket energi att framställa etanol.
kilroy
Energibalansen för den tillverkning av etanol som sker i Sverige idag är negativ dvs den kräver mer energi än vad man får ut. För att få en positiv energibalans krävs lite annorlunda industriella metoder vilka knappast är lönsamma i ett litet land som Sverige, dessutom med långa avstånd och en förhållandevis låg befolkningstäthet.

Dessutom krävs en gigantisk och långvarig satsning på odling av lämpligt biomaterial vilket inte är förenligt med svensk jordbrukspolitik med den inriktning den har idag.

Förhållandet inom EU är ungefär detsamma och EU´s hållning är inte direkt positiv när det gäller etanol som storskalig ersättning för bensin/diesel.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Hur du läst den länkade rapporten?

Jag säger inte att den stämmer helt och hållet men jag tycker den tillsammans med den länkade från 1982
Länk
pekar på en energibalans över 1,0.

Om en överskådbar framtid är oljan antingen slut eller såpass dyr att det tvingar fram andra lösningar.

Nu låter jag som en miljöpartist och det var väl inte riktigt meningen. Bara för att jag är optimist och sorterar ölburkarna i metallåtervinningen och kör bil på min egen avf---- så ska ni inte tro det ;-)

kilroy
pruttgas*

Jag har inte öppnat den men min magkänsla säger mig att reserapporter samt dokument från 1982 inte riktigt är up to date...om du ursäktar.

Förhållandena i Brasilien är långtifrån jämförbara med Sverige eller Europa. Dessutom så är etanolproduktionen utsatt för en hård kritik i Brasilien, inte bara från politiskt håll utan också från gemene man. Dessutom verkar det som om man har upptäckt att den förhållandevis gamla vagnparken i Brasilien får problem när man kör på etanol istället för bensin...känner vi igen den diskussionen?

Det är absolut inget fel att vara miljömedveten, tvärtom. Är vi inte det så gräver vi våra egna gravar. Den svenska miljöpolitiken kännetecknas av att man från politiskt håll vill minska på allt som ger utsläpp...utan att man kan presentera ett seriöst förslag på alternativ. Man vill både äta kakan och behålla den.

Att producera etanol med en negativ energibalans sparar inte miljön i Sverige. Dessutom lider regeringen konstant av att brottas med problemet: Var ska vi ta all energi ifrån som behövs om vi övergår till en "hållbar grön energianvändning"?

Kärnkraften vill man avveckla, då återstår bara att importera el från utlandet. Den elen är antingen smutsig fossilproducerad el eller importerad kärnkraftsel...med andra ord så flyttar man runt problemen till någon annan.

Import av etanol är egentligen bara ett sätt att flytta problem från Sverige till någon annan. Det är en ståndpunkt som EU har kommit fram till vilket också avspeglas på EU´s hållning till etanol som ersättning för bensin.

Mvh kilroy

Reserapporten var bara en hänvisning för att stötta mitt påstående att brassarnas soppapris ligger på 5 kronor. Nu låg det visst på 7 kronor förra året men men... Dokument från 1982 är nog inte lika up to date som publikationen från LTH (2005?) men energiinnehållet i grödor är densamma som 1982 och energiåtgången att producera grödorna har nog snarast minskat under åren.

Jag är inte så värst positiv till den fina miljöimage etanolen har idag. Istället för att brasilianarna förbrukar sin egen etanol köper vi den och de tvingas köra på bensin istället. Man flyttar bara på koldioxidutsläppen Dessutom är tillverkningsmetoderna möjligen tveksamma, men jag har svårt att se att det skulle ske med en negativ energibalans. Finns det någon länk eller annan referens till detta eller sväljer alla vad Råbert Kålik skriver i sin lilla spalt? Att hänvisa till vad "någon" skrivit på ett forum är som att basera sina forskningsresultat på hörsägen. Var någonstans står det att det går åt sex delar joule till en joule etanol?

En biprodukt/extraresurs i etanolframställningen är biogas. Ett mycket trevligt bränsle som är mycket snäll mot motorn och luften. Besiktigade idag och bes-mannen missade att skifta till bensin så jag nollade mätarna ;-)

Vad som gäller idag gäller inte imorgon. Satsa pengar på forskning istället för att säga "dä går aalldriig"

kilroy
Energibalansen för produktion av etanol i Brasilien är kanske inte negativ, det har jag aldrig påstått heller. Jag har bara uttalat mig om förhållandena i Sverige.

När det gäller den negativa energibalansen för svensk etanolproduktion finns det flera dokument som stöder detta så det är ingen "hemlighet". Däremot är man inte alltid så pigga på att diskutera just den delen av problematiken hos de svenska "etanolintressenterna".

Man skall dessutom komma ihåg att även om man förbättrar energibalansen för svensk etanoltillverkning från 6-1 eller 3-1 till 1.5-1 så är den fortfarande negativ, dvs utsläppen av koldioxid ÖKAR för varje liter etanol man tankar jämfört med att tanka bensin.

Produktionskedjan för etanol kan självfallet förbättras men samtidigt måste man ha klart för sig att för att stora investeringar skall löna sig på lång sikt så måste energibalansen bli kraftigt positiv. Man kan jänföra med energibalansen för att framställa bensin. Den balansen ligger på i storleksordningen 0.01 dvs säga det åtgår ca 0.01 liter fossilt bränsle för att framställa 1 liter bensin, framförallt beroende på en oerhört effektiv produktionskedja.

Mvh kilroy

kilroy
"dä går aalldriig"...det låter som om du kommer från gnällbältet...? Närke? Örebro?

Mvh kilroy

Nej för h-e. 2 kilometer från Bromma Reningverk ;-)

Kan du visa något av dessa "dokument" som trots allt verkar vara rätt så hemliga eftersom de inte går att referera till? Och varför skulle en betongsosse som GP välja att satsa på etanol isåfall? Han (och dockan Sahlin) är ju trots allt understödda av en rätt rejäl stab hyfsat intelligenta och sakkunniga människor som vet vad de bör säga.

Sen kan man ju undra om allt är en anka eller en fylledröm från nån journalist på The Guardian eftersom inte ett dyft har yppats i svensk media.
Förstår inte riktigt din hänvisning pruttgas till 5kr/l bensin. Det är ju totalt ointressant vad bensinen kostar i respektive land i en mack. Bensin priset ligger på en världsnivå som är likadan för alla (små variationer kanske förekommer) länder. Sedan är det upp till var och ett land att beskatta denna energiform. I Europa är vi väligt bra på detta. Om etanolen kunde framställas till låt säga 1kr/litern och i macken skulle den kosta 3kr/l och bensinen skulle avskaffas, tror du inte då att staten fortsatt behöver sin skattekälla? Vips är etanolen samma pris eller dyrare än bensinet.

Miljöfrågor finns det inget svar på just nu. Vi har en ohållbar utveckling helt enkelt. Vårt energisystem baserar sig på fossilabränslen, så enkelt är det bara. Kan hända att på 100år händer väldigt mycket, men att prata om ett "grönt" Sverige på 13år är nog som att prata i nattmössan.
Jag ville bara på ett enkelt sätt slå hål på myten att det går åt sex gånger mer energi att framställa etanol än vad man kan plocka ut. Tror du bönderna i Brasilien har skattefri diesel/bensin när de skördar sina sockerplantor?

pruttgas:

Ingen aning, men det är ju inte endast bönderna som kostar. Det bönderna odlar fram ska sedan processas nån annanstans än på bondgården antar jag, transporteras till Europa etc, men diseldrivna tankfartyg, köras med diseldrivna tankbilar till stationer, så det ökar ju också till energiinnehållet vs energi i framställningen. I olja går det ju extremt lite energi till att få upp oljan, den kommer ju med självtryck. Oljan måste ju också genomgå samma som etanolen för att landa i våra bensinstationer.
Jag tycker inte heller det är klokt att köpa etanol från Brasilien. Däremot är det bra att det säljs E-bilar i Sverige vilket skapar lokal efterfrågan på sikt.

Om du ögnar igenom sammanställningen från LTH kan du ju själv bilda dig en uppfattning om energiåtgången. Där tycker jag man tagit upp de flesta parametrar som ingår i framställningsprocessen. Annars får du väl nöja dig med att enbart hämta in information från diverse nätforum.

Till Kilroy: Om man tittar i siffrorna från 1982 och jämför dessa med de från LTH så samstämmer de rätt hyfsat. Fanns det samma "etanollobby" på den tiden?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.