AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.507

Polisen bryr sig INTE!

Sida 1 av 2
Halloj!
Måste bara skriva av mig ang det totala ointresse jag möttes av vid en telefonkontakt med min lokala polisstation här på Hisingen...
En bil står felparkerad i höger körbana (Kärrdalsvägen), den blockerar alltså all trafik på höger sida ca 7 meter in på vägen från en större väg (Björlandavägen). Den har stått där i över en vecka, så den är tämligen inplogad, nån har vart o slangat ur bensin, pangat lite bakljus osv.
Senast igår var det en incident med en bil som helt enkelt inte kom in från den större vägen pga köbildning i både vänster o höger körfält.
Jag, som den gode medborgaren jag är, tar mig tid att ringa polisen i ärendet. Jag ger dem regnummer och var/hur den står.
Deras svar blir att den inte är efterlyst, så då kan de inget göra. Vad som får mig att bli så förbannad är deras "tips" om att jag själv ska ta kontakt med bilägaren och be denne flytta sitt fordon....!!!??
Jag slängde luren i örat på kärringen.
Vad är det frågan om?? En sån attityd! Bilen står så illa att det bara är en tidsfråga innan en olycka händer...
Så, då var det sagt. Nu känns det lite bättre.
En bekräftelse på Harry Haffasstorhet som institution.

/Magnus

Min samling:Länk
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Och jag som trodde att det var polisen som skulle hålla ordning på gator och torg? Silly me.
Sp
210
Sparc
330e -22
OM det händer nåt vore det vackert att visa upp detta för deras chef eller nån
tidning.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag gjorde likaledes här i Sth, fick ungefär samma svar...tog lagen i egna händer och rullade pundarbilen ca 10 meter så den totalblockade en busshållplats, samma dag var den borta.

Mats
BMW CS #5847
t80196;
Fin idé...problemet är stelfrusna plogvallar och avsaknad av busshållplatser på vägen där bilen står:-)

/Magnus

Sp
210
Sparc
330e -22
t80196:

Klockrent! :D
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
sverige är fantastiskt!
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Man måste bara älska detta landet och dess myndigheter, som gång på gång hänvisar till det mest infantila paragrafrytteriet i hela världen!

Men fan ta dig om du kör 13 km/h för fort, då blir det ajabaja...
De är snabba när det inte behövs. Pappas förra BMW en 535 -89 stannade vid ett rödljuse. Han går iväg för att hämta hjälp, är inte borta länge. Men när han kommer tillbaka är knut snut redan på plats, blev böter har jag för mig.

Men kl. 03 på natten när man står yrvaken utanför butiken under min lägenhet, som har fått hela dörren intryckt av en stulen bil som det luktar bränt och ryker misstänkt om och man vågar knappt stå i närheten. Butikens larm tjuter för fullt, det finns glas överallt. Då tar det upp till en timme innan polisen behagar dyka upp...

Jag vet att de är fruktansvärt underbemannade nattetid och att det inte är polisernas fel utan våra folkvalda politikers, hur 17 nu någon kan välja de som sitter, men man blir ändå gramse på polisen.

Sådär nu fick jag oxå skriva av mig.

/Fredrik
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Förutom att en bil efter vägen är Vägverket eller kommunens problem, beroende på vem som är väghållare. Polisen är inte väghållare någonstans i landet.

Sex på alla fyra, roligast så!
Paap Reeder
.. ni är ju helt ute!
En biljävel som stått taskparkerad en längre tid ... tändvätska från OK + några braständstickor + buntband ... sedan blir bilen flyttad på nolltid s a s.

... he, he jag vet inget men bara hört på sta´n.

Går den sedan inte med säkerhet att identifiera blir ägaren dessutom blåst på skrotningspremien ... man börjar s a s "i andra änden" av lagstiftningen.

MVH /// Paap R
Hangaround;
Tack! Äntligen förstår jag polisens lite trista attityd!
De är inte väghållare - jaja, då förstår jag.
Frågan är hur de hade reagerat om jag inte råkat ge dem regnumret, utan bara sagt att en bil stått farligt parkerad. De hade då inte redan på telefon kunnat avfärda ärendet "eftersom bilen inte anmälts stulen" - eller?
Hade bara för mig att polisen skulle vara till hjälp, när det gällde att förebygga olyckor. Hade tydligen fel där.
Ha det gott!

/Magnus

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
e30cabbe> Gammalt trätoämne, turerna på insändarsidan har varit många i lokaltidningen här. Kontentan var i alla fall att den som har befogenheter att göra något är väghållaren, men inte ens för dom är det särskilt lätt.

Är bara så trött på gnällande. Ska man gnälla får man se till att gnälla på rätt instans och när nåt är fel. Gnäller man för att man tycker att något borde vara fel är det snarare lagarna man ska gnälla på :)

Hangaround;
Tråkigt att du tycker jag gnäller här på forumet, det var verkligen inte min mening.
Förstår inte riktigt detta, jag citerar:
"Gnäller man för att man tycker att något borde vara fel är det snarare lagarna man ska gnälla på :)"
Får dessutom för mig att vi har lite tätare trafik och fler bilar i Göteborg än vad som finns i Forshaga, där du residerar. Björlandavägen används av många på väg till jobbet på Volvo Torslanda:-), inte så himla käckt när den blir blockerad för att fler än två bilar vill svänga av...
"To protect and serve" gäller i vilket fall som helst inte riktigt i det här fallet, sen är det skit samma vem som är väghållare.
Hoppas bilf-n är väck när jag kommer hem ikväll...
Hade!

/Magnus

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Forshaga är fel, ouppdaterat. Huserar i jättestaden Karlstad och GBG för närvarande :) Ligger väl på drygt 10000 årsmil, några av dom i Göteborg. Fler bilar har ni helt säkert, men nästan alla av dom står ju still på E6:an runt Tingstadstunneln :)

Det är ju inte skit samma vem som är väghållare, det är ju där ansvaret ligger. Ringer du brandkåren när vägen till jobbet är dåligt plogad? :)

Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Felet var väl "människan" i telefonen. Hon borde ha upplyst om vem som har ansvar för väghållningen och bett e30cabbe ringa kommunen (gatukontoret?) istället, eller tagit på sig att kontakta kommunen själv eftersom hon representerar lag och ordning.

/Fredrik.

Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk
Nej, jag ringer inte brandkåren om vägen inte är plogad. Så är det med det.
Vi kommer nog inte så mkt längre med detta.
Ber härmed att moderatorn raderar mitt inlägg - jag verkar bara reta upp folk.

635CSi: Fräck vagn du har - vill ha!

/Magnus

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Ring och säg att de kör en mopedist i runt 60km/h utan hjälm, så hade de kommit på max 1 min med specialstyrkor och hundpatrull... SÅnt är ju roliga problem för dom,, att flytta en bil vore ju annorlunda.. de hade kanske behövt släppa kaffemuggen... "Att få så lite som möjligt gjort me minsta arbetsinsats" är Polisens policy

VAFAN BETALAR VI DERAS LÖN ME VÅRAN FÖR? VI FÅR JU INGET TILLBAKA!!

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Polisen är rädda...varför tror ni dom åker fort om ett larm om ex. "mopedist utan hjälm" och tar tid på sig när någon sprängt en affär och gått in med kalasnikov o rensat kassan osv.

Dom vill inte utsätta sig själva för risker! Om dom dröjer är hotet med största sannolikhet borta!
Bilen borta - problemet löst!
Alla nöjda o glada...

/Magnus

Ja, men gör f*n inte om det där e30cabbe!! ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.