AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.404

Fryser spolarmunstyckena?

Sida 2 av 2
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Nej Bimmer-Joe, men det är inte kundens fel heller och det hoppas jag du håller med om. Det är en ren konstruktionsmiss eller fel på någon komponent hos BMW underleverantör eller något i den stilen. Spolarvätska med 50/50 blandning ska inte frysa vid -5 grader. Det gör det inte i någon annan av mina BMW, eller annan bil jag kört för den delen. Tycker BMW kan ta det på goodwill och fixa till, eller åtminstone erkänna att det är ett problem. Det är bättre än att skylla på spolarvätsan eller blandningen anser jag, för det kan inte vara fel på 100% av all spolarvätska ute i landet.
Analys: Eluppvärmningen är ju inte tillslagen när man lämnar bilen, i annat fall skulle batteriet snabbt dräneras, därför funkar sällan spolningen direkt efter start (i sträng kyla).
Längst framme i munstyckena avdunstar spriten en del pga sin flyktighet och det blir kanske endast en 5-10% blandning som följaktligen fryser relativt lätt.
Rätt blandning, vanligen 50% sprit fryser ju inte så lätt, oavsett bilens konstruktion, det lär ju inte bli kallare än ytterluften inne i motorrum eller över inneskärmen i hjulhuset.
Man brukar göra återkommande tester genom åren, alltid är det några leverantörers sprit som inte är fullt koncentrerad trots påskriften på förpackningen, då blir så klart blandningen mera utspädd också även om man blandrar "rätt".
Hoppas ovanstående kan ligga till grund för bedömning av konstruktionsfel vs. naturlagarna.

FP
Velgro -Jag har inte hävdat att det är kundens fel att spolarvätskan fryser, men det kan ju fortfarande finnas en möjlighet att det beror på spolarvätskan, ellerhur? Och nej det är inte fel på 100% av all spolarvätska i landet, den kan jag garantera eftersom jag inte haft det problemet med min bil. Jag brukar blanda 1/3 del av Lahega´s koncentrat...har funkat för mig ner till -15 utan mankemang;)
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Folke / Bimmer-Joe: Nej jag håller med er helt och hållet, det ska inte frysa och har inte gjort det på någon annan av mina 30 BMW bilar jag ägt genom åren, därför tycker jag det är konstigt och uppenbarligen något som är fel men i alla fall denna 1-serie, min grabbs tjänstebil. Själv kör jag 535d och den har jag som sagt inga problem med i liknande förhållanden. Kör 10-12000 mil om året och har gjort i snart 40 år, så jag har lite att jämföra med. Dessutom är jag inte ensam 1-serie ägare som har problem med detta. Om det sedan är en konstruktionsmiss, eller väldigt många som har otur flera gånger om med spolvätskan vet jag inte, även om jag skulle tippa på det förstnämnda. Körde som sagt med mer än 50% spolvätska och samma problem, frös efter någon mil i -5 grader, även efter det BMW själva tömt systemet och fyllt på med sin spolvätska. Det kan vara något som är väldigt fel på just min bil, men då ska det lik förbannat kollas upp av BMW men dom skyller på spolvätskan, även efter det att dom själva ordnat det!! Jag tycker det är kasst i alla fall. Nu kör grabben som sagt med 100% spolvätska och då fryser det inte i väldigt kallt klimat, men tycker det inte borde vara så. Min 535d har jag sällan mer än 50% och den fungerar klanderfritt, som alla andra BMW jag haft. Så är läget för mig, det enda jag menar är att BMW borde anstränga sig lite i alla fall.
Troligen är det väl så att det fryser till i nån slang eller i munstyckena som jag förklarar ovan. Jag tror inte naturlagarna är annorlunda i 1-serien så att t.ex 50% blandning i behållaren fryser vid annan temp än i t.ex e 5-seriebil.
Om det fryser i munstyckena eller annan liknande plats så kan det ju mycket väl vara ett fel på uppvärmningen eller liknande konstruktionsfel.

FP
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
folke: Precis, något är fel förutom spolvätskan ;) Det enda jag ville ha sagt är att det fryser i 1 serien men inte i andra bilar, och då är det rimligtvis något fel som inte beror på spolvätskan. Verkar vara många som har det på 1-serien jämfört med andra BMW bilar i programmet. Får testa en ny BMW verkstad bara för något lösning måste det ju finnas, om det ska vara grövre slangar, eller fel på uppvärmningen eller något annat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.