|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag kan ju berätta att ägaren blev tvungen att betala boten. Att det var snöstom i malmö och att bilen varit inplogad spelade tydligen ingen roll. |
|
|
Mugge du har missupfattat det hela, Göteborg är ju P-böternas stad! Ca 6000:- på ett och ett halvt år. Konstigt att du som kan jämföra upplever MÖ som värre. Surt är det med böter i alla fall. -Phil |
|
|
Det lite annorlunda i Malmö så det är svårt att jämföra. I Göteborg är det mer ordning och reda, man parkerar där det är P-rutor eller skyltat med P. Betalar du inte så får du givetvis böter för det. I Malmö, är detta en vanlig syn, Länk , folk parkerar längs med alla gator. Då menar jag inte på små gator utan på stora flerfiliga gator/vägar i centrala delar av Malmö som på bilden (kors. köpenhamnsvägen och mariedalsvägen). Det är ont om platser att stå på, vilket gör att man lätt tvingas parkera förnära en korsning eller övergångsställe och därför få böter. Skyltningen är heller inte den bästa i malmö. När jag bodde i Malmö, hette området jag bodde på dammfri/erikslust, utanför dörren var det gratis att stå, men det var ont om plats. Det var skyltat så här Länk med en tillägstavla med texten "Gäller 16:de varje månad mellan 12-16" på andra sidan var skyltat enligt samma princip men med 17:de mellan 8 - 12. Med andra ord, så fick parkera där alla dagar i månaden utom angivet datum och klockslag då gatukontoret kom och sopade. Det är väldigt lätt att man glömmer att det är just den 16:de mellan 12 - 16 när man körde hem. Det är olika datum och olika tider på olika gator i hela malmö. Har hänt att man parkerat, gått in på t.ex. ICA och kommer ut märker att alla bilar på gatan blivit lappade för att det var förbjudet att stå där just den dagen och den tiden. Det finns också system där det är tillåtet att så om husnummren än udda när det är jämna veckor men inte annars osv. På många vägar, speciellt i centrala delarna av stan är det tillåtet att parkera efter kontorstid men inte under. På lundavägen mellan värnhem och midhem får eller fick (vet inte om det är ändrat nu) man inte parkera vardagar mellan 08- 13 och 15 - 18, däremot är det tillåtet att parkera där under övriga tider. Jag som alltid betalar när jag parkerar får inte så ofta böter här i Göteborg, men i Malmö är det svårare att komma undan. Det räcker inte med att bara betala, utan du måste hålla koll på när de sopas osv. Sedan så upplever jag att P-vakterna är mera toleranta här i Göteborg. Jag har fått många P-böter som jag upplevt som obefogade under den tiden jag bodde i Malmö. |
|
|
Klart i Malmö är det mer sydeuropeisk parkering än i Göteborg. Jag fick så otroligt mycket böter pga just datumparkering sopning/ avsaknad av boendeparkering. Samt tidsbegränsad parkering. På ett ställe där jag bodde så "justerade" någon duktig person parkeringsautomaten dagligen. Vilket resulterade i att jag och alla grannar som hade mer än en bil (bara möjlighet till EN boendeparkering/lägenhet) fick böter pga att man inte kunde köpa biljett. Böter det fick man garanterat om man inte orkade ringa in och felanmäla automaten varenda dag och uppgav sitt reg nr. När det finns betalparkering är det ju inga problem :-) förutom att det är mänskligt omöjligt att frambringa 50kr i mynt varje dag om man vill köra bilen till jobbet och det inte går att betala P-avgiften med kort. -Phil |
|
|
Daniel_73: Det blir bara aktuellt om den stått en vecka i strid mot bestämmelser i §1, den har du inte tagit med så den kan vi inte ta ställning till. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Jag tog inte med §1 i Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering då den paragrafen bara stipulerar vad som krävs för att ett fordon ska anses varit olovligt parkerat. Att bilen överskridit maxtiden 24 timmar för parkering framgick ju redan i första inlägget. kortversionen... Om inget annat sägs så får man parkera i högst 24 timmar på vardagar. (detta regleras i lokal trafikföreskrift idag men kommer att skrivas in i den rikstäckande trafikförordningen 1/7-07). Max 5st parkeringsanmärkningar/kontrollavgifter får utfärdas. Flyttas fordonet börjar det om från början igen med 5 nya anmärkningar och nytt flyttförfarande. Står bilen felparkerad mer än 7 dagar så kan fordonet flyttas till en uppsamlingsplats på ägarens bekostnad. Nödvändig skada får göras på fordonet utan att ersättningsskyldighet uppstår. Man får inte tillbaka bilen innan allt är betalt. Hämtar man inte bilen inom 3 månader säljs den till högstbjudande alternativt skrotas. Ett ev överskott när allt är betalt skickas till ägaren. |
|
kicken |
"herrej-vlar"!!! ...hemsk läsning.. tur att det finns gott om plats här i norrland :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.