AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.653

P-böter på avställd bil med bromsproblem.

Sida 1 av 2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om en bil är och har varit avställd under ca en månads tid, p.g.a. icke fungerande färdbroms.

Bilen i fråga har stått och står på en gata med fri-parkering, utan avgift, men ändå fått böter.

Moteveringen på P-boten:

överträdelse 29. överskriden tid, 24 timmar. lokal trafikföreskrift.

kontrolltid 1: 2006-01-31 kl.14.40
Datum: 2006-02-02 kl.09:40:45

Sedan står ventilpositionerna på däcken nedskrivna.

Hur menar de nu? Att man borde ha flyttat på bilen efter 24 timmar? Kan de verkligen kräva att man förflyttar en bil utan fungerande bromsar? kan man överklaga?

___
Vagnparken: Länk
Fan va sjukt att få böter för det.
Överklaga kan man göra.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jo att man kan överklaga vet jag ju, men man vill gärna veta att man har någon chans att vinna innan man överklagar.

___
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Om jag inte minns galet är det just 24 timmar som gäller om inte annat anges, även om de ytterst sällan kontrollerar dessa gratis parkeringar utan "tidsbegränsning". Om inte annat står det ju "lokal trafikföreskrift" på boten, dessa lokala trafikregler finns på nätet, kolla kommunens eller vägverkets hemsidor, borde stå där.

Om bromsarna funkar eller inte skiter dom fullständigt i, det är ditt eget bekymmer. I praktiken är detta samma sak som att ställa ut en avställd och trasig bil på vilken riksväg som hellst, i en P-ficka/rastplats. Klart den inte får stå hur länge som hellst, även om den bötfälls först när någon ringer och klagar, vilket förmodligen dina grannar gjort.

Mvh Micke
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ett P på en blå fyrkantig skylt betyder att man får parkera i högst 24 timmar. Se sidan 13: Länk

Lokala föreskrifter kan säga annat, men detta är huvudregeln.

Var hände det?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Tveksamt om det går att överklaga... En person ställde sin bil på en plats med förbjuden parkering då han drabbades av soppatorsk, han gick och hämtade en dunk bensin och när han kom tillbaka var bilen lappad, han överklagade men förlorade.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Tycker själv det är störande när grannar ställer sina lik till bilar som har körförbud på besökande parkeringar osv. inte mer än rätt att de får böter.

mvh
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Håller med Dutta här.

Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Jag bor också i Malmö, där jag bor finns också en "fri" parkering... Igår fick ett antal bilar p-böter pga 24-timmars regeln, hade jag ingen aning om.. Men minst en bot var berättigad med råge - en Mercedes taxi med punka som stått där i c:a ett år! Har stört mig som f-n på den bilen, det ligger nämligen en verkstad vid dessa p-platser och gubben nyttjar jävligt många platser..
Tyvärr har du inget case, Mugge. Bara att betala (och flytta bilen).
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Det finns faktiskt en eller två paragrafer man kan gå på.
En vän överklagade och pekade på dessa paragrafer. Visserligen handlade det inte om några 24 timmar, men han hade fått bensinstopp och det blev lite projekt av det hela då han saknade reservdunk.

Dock vet jag inte om han fått något svar än.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Dutta & Jaken:

Ja det var precis därför som jag startade den här tråden igår kväll. Jag låg i sängen och kunde bara inte somna. Hur mycket jag än vred och vände mig så kunde jag bara inte skaka av mig oron över huruvida Dutta & Jaken skulle tycka det var mer än rätt att detta lik till bil skulle få böter eller ej.

Tack så mycket för att du/ni klargjorde detta för mig, nu kommer jag förhoppningsvis kunna sova mycket bättre inatt.

___
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
För alla andra som kommit med seriösa och råd & förslag:

Detta hände i Malmö, (P-böternas stad), men bilen som står avställd är parkerad på en gata precis utanför ägarens villa och stör således inte några grannar.

Erik tack för länken, jag ska kolla igenom föreskrifterna och det verkar som om ingen här har själv fått böter för detta tidigare. Jag tror att en överklagan kommer att lämnas in.

Tack för alla tips än så länge.

___
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Mugge> Ledsen om du tog illa upp, klantigt skrivit av mig. Sa ej att din bil är ett lik men naturligtvis så tolkar ju du texten på det sättet skulle själv gjort likadant, utan jag syfta på mina grannars fordon som har ockuperat besöksparkeringar, har själv försökt att få rättelse vid p-böter och att de har bara hänvisat att det är ditt ansvar att läsa på skylten vad som gäller och sedan har man bara fått betala surt.

mvh
Såg två bilar på gatan utanför mig i Uppsala som fått böter, jag blev nyfiken och kollade varför. Anledningen var parkering längre än 24 timmar.

Va fan är detta tänkte jag. Är parkeringstiden verkligen begränsad på en gata utanför stan helt utan p-skyltar eller andra markeringar? Låter knäppt.

Bara ta med sig bilen om man ska till Thailand en vecka! Eller?
Jepp, det är kört...
Du kan överklaga (eller bestrida som det heter) men du har ungefär noll chans att få rätt.
Det du kan rikta in dig på är om anmärkningen är felaktigt ifylld men det brukar dom inte vara.

Om inget annat angetts via skyltning är det max 24 timmar under vardagar som gäller.
Flyttar man inte på bilen blir det i rask takt 5 st parkeringsanmärkningar varpå ett flyttningsförfarande påbörjas.
flytten går då till närmaste uppställningsplats (ofta en bilskrot) där man sedan får lösa ut sin bil mot vvad det kostade att bärga dit den.
Vid bärgningen får dom göra den skada på bilen som behövs för att kunna bärga den och detta ersätts inte.

Lite lagtext angående detta:
Lag (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall

2 § Regeringen bemyndigas att meddela föreskrifter om rätt för statlig eller kommunal myndighet att flytta fordon i särskilt angivna fall, när det behövs för ordningen och säkerheten i trafiken eller av naturvårdsskäl.
Har ett fordon under minst sju dygn i följd varit parkerat i strid mot sådant förbud eller villkor som avses i 1 § lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering och som har tillkännagetts enligt 3 § samma lag, får flyttning ske även om sådana förhållanden som anges i första stycket inte föreligger.

3 § Fordon som flyttas med stöd av denna lag skall förvaras på en särskild för ändamålet avsedd uppställningsplats eller ställas så nära den plats där de anträffades att de lätt kan återfinnas.
Fordonsvrak skall i stället skrotas eller undanskaffas på annat sätt, så snart det lämpligen kan ske. I beslut om flyttning skall anges om fordonet är att anse som fordonsvrak. Lag (1984:320).

4 § Flyttning av fordon som inte är fordonsvrak skall utföras så att fordonen och föremål som hör till dessa inte tillfogas onödig skada.
När fordon förvaras på särskild uppställningsplats, skall nödvändiga åtgärder vidtas för att de inte skall skadas eller brukas obehörigen under förvaringen. Lag (2003:637).

7 § Ägaren av ett fordon som har flyttats med stöd av denna lag är skyldig att ersätta kostnaden för flyttningen och de övriga åtgärder som vidtagits med stöd av lagen. Ersättningsskyldighet föreligger inte, om ägaren gör sannolikt att fordonet frånhänts honom genom brott.
Vid beräkning av ersättningen skall fordonets värde dras av från kostnaderna om äganderätten har övergått enligt 6 §.
Kostnader, som inte tas ut av ägaren, skall bäras av staten eller, om flyttningsbeslutet har verkställts av kommunal myndighet, av kommunen. Vid flyttning enligt 2 § andra eller tredje stycket skall sådana kostnader i stället bäras av den som begärt flyttningen.
Regeringen bemyndigas föreskriva om ytterligare undantag från ersättningsskyldigheten. Lag (2003:637).

8 § Fordon som förvaras på en särskild uppställningsplats behöver inte lämnas ut förrän kostnaderna enligt 7 § betalats.

9 § Föremål som finns på eller i ett fordon anses vid tillämpningen av denna lag höra till fordonet. Om ett föremål som finns i ett fordonsvrak inte har varit avsett att stadigvarande brukas i fordonet, behandlas det dock enligt bestämmelserna i lagen (1938:121) om hittegods. Lag (2003:637).

10 § Beslut enligt denna lag eller enligt föreskrifter som meddelats med stöd av lagen får inte överklagas.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Oftast ger dem en bot när någon ringt som det sägs här. Men det händer mer eller mindre ALDRIG efter 24h. Denna regel är är till för just när någon parkerat sin bil i en vecka eller längre. Så parkera bilen i 2-3dagar brukar sällan vara något bekymmer, om det inte är någon grinig boende som bor där.
Jag tycker regeln är bra, då det annars skulle stå "lik" lite överallt efter gatorna.

Jag hade bekymret då jag fick en bil av svärfar (lagade den åt honom, men det blev för dyrt tyckte han, och gav mig bilen istället), så stog bilen på samma ställe i 1vecka, sedan körde jag med den, sedan stog den igen i 1-2dagar,,, sedan ringde polisen och frågade om bilen, för den hade enligt vittne stott i 2veckor. Då var det en grinig granne som ringt och lämnat falska vittnesuppgifter. Viserligen var polisen då snälla/trevliga och ringde för att informera mig istället för lappa den, så är väldigt tacksam för det!
Som Erik W har skrivit ovan: Länk
på sid 13 står det om 24h men bara med en "P"-skylt. Detta verkar även gälla en gata med fri parkering helt utan skyltar.

Osannoligt att det ska hända men man kan alltså bli lappad om man låter bilen stå på gatan typ tisdag till torsdag. Verkar helt absurt.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Jag har varit med en gång att Uppsala kommun ändrade bestämmelser vid en väg och sedan lappade allihopa. Det var en lång väg.. Över 100 bilar lappades den gången. Klirrade gott i kaffekassan det! :-)

Svekke
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Daniel_73: De paragrafer som du skriver har i mina ögon ingen verkan i detta fallet. För att 2§ skall bli tillämplig så ska följande rekvisit uppfyllas: "när det behövs för ordningen och säkerheten i trafiken eller av naturvårdsskäl." Det är knappast fallet här, och iom det så faller de andra paragraferna eftersom de bara är aktuella om man flyttar en bil.

Man ska sikta på att vara bra!
Thorssa:
Fortsätter du att läsa i lagtexten så hitter du det här...
Observera sista meningen.

Har ett fordon under minst sju dygn i följd varit parkerat i strid mot sådant förbud eller villkor som avses i 1 § lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering och som har tillkännagetts enligt 3 § samma lag, får flyttning ske [b]även om sådana förhållanden som anges i första stycket inte föreligger.[/b]
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.