AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
28.954

Ny vindruta - vilken skillnad!

Sida 2 av 2
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Raymond: Stenskott har du över hela rutan, större och mindre. Inga problem enl. mitt FB att få rutan utbytt om du har glasförsäkring som oftast ingår i helförsäkring. Den behöver alltså INTE vara sönder. Ring och kolla med ditt FB, det skiljer kanske bolag emellan på denna punkten.

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Hur svårt tror ni det är att få en bakruta bytt på en Touring? Ägaren innan mig har repat den med isskrapan när bilen varit smutsig. Hade suttit fint att byta både fram och bak när man ändå är igång?
För mig så gäller min försäkring INTE slitage. Men jag hade ett mindre stenskott som gick igenom på föräkringen. Men det kostade 2000 drygt i självrisk. Men det va värt pengarna ...... otrolig skillnad!

Raymond
----if it ain´t broke don´t try to fix it-------
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Vilkor glasruta: ersätter:Genombruten,spräckt eller krossad vind,sido,bakruta.
ersätter inte skador till följd av att fordonet kolliderat,vält och kört av vägen.
Ganska klara vilkor... Grandy har du en tex en genombruten bakruta så får du ersättning :-)

givetvis så är det olika vilkor på olika bolag men just på glasdelen så skiljer det inte så mycket mellan Fbolagen.

Mpower
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jaha, så fick man ett stenskott till då, denna gång på förarsidan nästan inne vid hörnet av rutan.
Det har sedan spruckit med ca 0.5 - 1 cm per dag!, jag tittar oroande på sprickan varje gång jag kör nu.
Så jag ska be dem kolla glaset och se när de har tid (I gbg).
Hoppas nu bara försäkringen tar detta, hade hoppats på att göra bytet efter vintern/våren, men det verkar inte bättre än att jag får ta det nu.

När ska man börja bli orolig för glasets hållbarhet? :-)

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jaha, så fick man ett stenskott till då, denna gång på förarsidan nästan inne vid hörnet av rutan.
Det har sedan spruckit med ca 0.5 - 1 cm per dag!, jag tittar oroande på sprickan varje gång jag kör nu.
Så jag ska be dem kolla glaset och se när de har tid (I gbg).
Hoppas nu bara försäkringen tar detta, hade hoppats på att göra bytet efter vintern/våren, men det verkar inte bättre än att jag får ta det nu.

När ska man börja bli orolig för glasets hållbarhet? :-)

/Hammar
Kontakta Thorens glas. (GBG) Där bytte jag ruta. Som det låter på din beskrivning är det inga problem att få ut det på försäkringen!

Länk

Raymond
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Fick min Sierra-ruta bytt förra året på försäkringen, eftersom den gamla rutan helt plötsligt blev tvådelad.. Började med ett litet stenskott i nederkanten, men efter ett par timmar i solen en varm sommardag växte sprickan.

Kanske ska tillägga att rutan var eluppvärmd och att bytet därmed kostade 6800:- varav jag fick betala 30% i självrisk. Men det var värt varenda krona!
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Kollade på deras hemsida och där stod det 19 idag, men när jag kom fram var det stängt!
(Tänk om de kunde uppdatera sin hemsida!)

Man blir lite oroad när sprickan växer medans man tittar på den. ;-)
Så det får bli en tur imorgon igen och se.
Hammar: menar du Thorens hemsida?

Raymond
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Japp, det stämmer.
Länk

Egentligen borde man ringa innan, men om det står på hemsidan så tycker man ju att det ska stämma. :-/
Kostade mig 30 min extra resväg och en del bensin i onödan.
ok, åk dit i morron eller nåt då. Väldigt bra service. Tog 3 timmar så va min bytt. Dessutom får man en lånebil så länge :-)

Raymond
Visa användare
43
Firestoffe
BMW 325 ix Coupé -87
Här har jag en klurrig...??
Hur kan ni få stenskott så lätt..???

Kör om ni kör väl BMW så slipper ni eller..???

Kör inte fortare än vad du klarar av...!
hur man får stenskott lätt....

ja du kör bil här i gbg där det e salt o sten bilar överallt hela vintern sedan smälter skiten o eftersom det inte e lag på stänklappar bak så bokstavligt talat flyger det småsten i luften på motorvägen...kör mer än gärna om bilar o det e då det brukar hända...PANG!!! jaha ett till i samlingen brukar ja säga o köra vidare..har runt 20 stenskott i rutan nu...den skall byta typ i juni när kommungubbarna sopat bort allt grus...
Visa användare
43
Firestoffe
BMW 325 ix Coupé -87
Oki..det måste vara ett storstads problem mer då eller för har på landet hehe är det svin svårt....sovidare man inte kör en gammal volvo i röven.. hehe

vad kostar en ruta till en e30 ..??? utan FB inblandat..!

Stoffe

Kör inte fortare än vad du klarar av...!
täcker glasförsäkringen även ifall man typ fått en sten på rutan när man kört, så det nästan ser ut som det ska bli ett litet hål i storlek av en pingisboll
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Hooligan_BMW: När jag bad dem kolla så ignorerade han nästan sprickan i fönstret utan räknade istället antal stenskott jag har över det hela.
Och sedan var det inget snack om saken, de ska byta på tisdag.

Jag kan höra med dem vad de kollar för att avgöra om det blir en försäkringsfråga eller ej.
(Om jag kommer ihåg...)
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag frågade men det var inte lätt att få ett konkret svar, det är troligen olika från fall till fall.

Hur som helst är jag riktigt nöjd med Thoréns glas, som ni tipsade om.
Fick även refflor på rutan så man sparar på vindrutetorkarna, även om de är en del som tror att de slits mer så jämnar det nog ut sig.
Hur som helst så hjälper det ganska mycket för att hålla bladen rena och fina. ;-)

Så jag är nöjd och glad över en ny fin ruta!
(Än så länga inga stenskott, ta i trä...)

/Hammar
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Lyfter en gammal tråd för en fråga.

Ska 00:a med 15.000 mil på nacken verkligen ha en blästrad vindruta? Dessutom är backspeglarna rejält fulla med stenskott (huven omlackad) Skinnratten (328iat)är blank på sina ställen. Misstänkt milfusk eller bara normalt?

Inga tecken eller förslitningar på pedaler och stolar (beige skinn)
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
de finns säkert 06 med blästrad ruta/huv, beror ju på hur man kör, ligger man bakom en lastbil/buss så kan de spruta sten på en motorväg....
1200 fick ja betala i sj-risk för 2 veckor sedan(trygg hansa)
tappade vindrutetorkar armen när ja skulle byta torkarbladen för ett tag sedan, inte bra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.