|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Dino |
Hej grabbar jag har vart o kikat på en 323års 2000. Är den så snabb som de påstår enligt de tar den 328? vad borde jag titta på ? vart det nån skillnad bmw karossen nu i år ? läste på deras hemsida att de har sänkt bilen med 15mm gäller det den också eller de absolut nya ? Varför slutades de att tillverkas ? 323ci görs inte längre ?? Tacksam för alla svar. M-MotorSport |
|
En 323i -00 tar INTE en 328i. 323i känns pigg pga. kortare slaglängd, men 328:an hänger av den något långsammare 323:an. -02 karossen har ändrad front och bakljus. Chassit har styvats upp med annan fjädring. +några små grejjor till :-) 323i på 170HK har ersatts av 320i på 170HK. Nya motorer -01. |
|
Dino |
erito vad menas med kortare slag längd ? är det mycket som skiljer de åt då ? tar man gamla 328 (E-36) med en ny 323ci ? isåfall ? Tack för föregående svar! M-MotorSport |
|
Dino, kortare slaglängd=kolvarna går inte lika långt.. mindre cylindervolym. Det är inte mycket som skiljer och det är samma motor i e36 som e46 (förutom VANOS skillnader som kan ge en hel del). Man tar inte någon 328 från -96 el. nyare med någon 323 om man är lika bra på att köra :-) ~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~ |
|
| 323 i e36 form är samma som i e46 form inga ändringar mellan modellerna motor eller prestanda mässigt. | |
|
Erito och vad skulle det vara för skillnader i vanosen på 323:orna 0-100= 8 sek oavsett villken modell. Det ända som skiljer är toppfarten mest beroende på luftmotsåndet mellan de olika modellerna. |
|
Dino |
thias har du lika stor motor i din som en 323- E46 ? jag tror att dem nya 323 an ska ha 2,5 liters motor som nu har ersätts av 325 ? vet ej om det stämmer men har hört det ! enligt bmw så har 323 slutat tillverkats o ersätts av 320 på 170 hästar- M-MotorSport |
|
Har själv testat 320 323 och 328 och de helt utan VANOS blir efter de med enkel VANOS. Lite mindre skillnad från VANOS till 2x VANOS, men ändå lite. Att siffrorna är lika bryr jag mig inte så mycket om, tänkte bara skriva mina egna erfarenheter. BMW brukar ta i lite i överkant då de ger sina värden. (Volvo tvärtom...) 328i -99 0-100 på 7.00 enligt BMW och 6.9 enligt AMS. 323i 8sek och mindre vridmoment = den blir efter. |
|
|
Kolla menyn -> Köpguider -> Modellguiden så ser ni att alla 323i har 2.5 liter i motorvolym. Ersätts av 2.2liters 320i på 170HK. |
|
|
Dino 323(e36) (96-98) 170hk 245nm 2,5 liter. vanos 323(e46) 170hk 245nm 2,5 liter. vanos |
|
|
Thias, Vanosens mål är inte i första hand att öka effekt, prestanda eller toppfart. Bensinförbrukning, jämnare vridmoment är en viktigare del i dess funktion. Att förbättringar har gjorts på vanosen lär således inte synas på ex.0-100 tider. Erito, Finns 323/328 utan vanos? (trodde det fanns i alla M50/M52 -93 och framåt). Mvh Anders S. |
|
| 323 finns inte utan vanos. | |
Dino |
så HAR EN 323CI ÅRS 00 DUBBLA VANOS ELLER ? M-MotorSport |
|
Anders S: Sant. Vanos finns i alla -93 och framåt. Jämför 320i 92 och 93 så får man se hur duktigt VANOS hjälper till. "Valve timing is everything" |
|
|
F.o.m -99 har alla 6 cylindriga motorer 2x vanos. 323 motorn är en mycket trevlig motor, bättre än 325 tycker jag. 328 är ännu ett strå vassare. |
|
|
Har inte 328i 2x VANOS från -96? Det har jag för mig... |
|
|
Nix! Alla kom som 1999 modell. |
|
|
Finns det något enkelt sätt att kolla om man har 2x VANOS? Läste att man kan se skillnad vart rödmarkeringen på varvräknaren börjar. |
|
|
Här finns bra info om de flesta BMW motorer: Länk |
|
Crusty |
Min 318 e från 93 men den har väl inte vanos? Kan jag inte tänka mig att den har! Vanos från 93 var väl från 320 o uppåt? Men rätta mig om jag har fel! För jag vill nog ha vanos...=0) |
|
Man ser på motorn om den har dubbel eller enkel vanos. På enkelvanos är det en "bula" på motorns framsida, närmast kylaren, medan dubbelvanos saknar den bulan. På den är allt i samma plan, och är dessutom klädd i plast. Svårt att beskriva i ord.....om ja ändå viste hur man länkar en bild..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.